Gå til innhold

ICSI hos mann, men hva med meg?

Anbefalte innlegg

Gjest Nyprøver
Skrevet

Ja, ja, så kom dagen da jeg skulle få beskjed om at vi ikke har fått flere barn (har ett :biggrin: ) fordi mannen har klart redusert sædkvalitet... Vi har prøvd i 5 år nå, og jeg har egentlig tatt det hele med stoisk ro. Jeg startet utredningen fordi jeg lenge har mistenkt at jeg er årsaken, så stor var min forbauselse da jeg fikk beskjeden!

Overlegen anbefaler at vi går rett til prøverør med ICSI, men jeg stusser litt og lurer på om det ikke ville være fornuftig at jeg ble ordentlig sjekket før neste steg? Er jeg helt korka eller?

Selv har jeg kun vært til den første sjekken med ultralyd i skjeden, hvor alt så flott ut visstnok. Men jeg har mistenkt endometriose en stund nå, fordi jeg har endel sånne symptomer. Jeg er redd for at det kan by på en forlenget prosess om det først blir oppdaget seinere pga problemer el.l. og har en følelse av at dette bør jeg sjekke ut NÅ. Har time om en uke til å se på eggledere etc, altså ikke laparoskopi. Ass. lege sa vel da at hvis endometriose mistenkes, bør jeg ta laparoskopi og ikke denne andre undersøkelsen jeg er satt opp med...

JEG ER FORVIRRA - sendt ut i en verden full av uttrykk jeg ikke har noen snøring på! Jeg hadde satt uendelig stor pris på å høre dere eksperters tanker om min situasjon :pls:

Venter i spenning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vært gjennom prøverør (icsi) grunnet mannens dårlige sædkvalitet.

Jeg og legen har en liiten mistanke om at endometriose hos meg kan være noe av årsaketn til at vi ikke fikk det til. Siden vi uansett må ha icsi pga mannens kvalitet ville de skåne meg fra mer undersøkelser, siden endometriose er et problem man uansett unngår på prøverør.

Jeg ble gravid på første prøverørsforsøk og er veldig fornøyd med å slippe mer utredning enn jeg hadde (hadde en del innvendig UL, blant annet også med innspyling av saltavnnsløsning for å sjekke at egglederne ikke var tette.)

Lykke til videre!

Skrevet (endret)

Jeg vet kirurgi anbefales før IVF-forsøk hos de som har endometriose, se dette svaret jeg fikk da jeg spurte dr. Hausken inne på endometriose.no. Vil jo anbefale at du blir utredet på forhånd, om du har endo så kan det redusere sjansene deres. Ulempen er jo at det, som du vet, er nødvendig med laparoskopi for å få diagnosen, og selv om det forsåvidt er helt greit å gå gjennom er det tross alt en operasjon. Kanskje dere kan ha et "prøveforsøk" først, også ta det derifra, kan jo hende dere er heldige på første forsøk? Samtidig er det jo dumt å "bruke opp" ett forsøk før dere vet om noe er galt med deg... Ikke lett, jeg ville tatt en diskusjon med sykehuset/klinikken der dere skal ha forsøk.

Endret av KnockedUp
Gjest Nyprøver
Skrevet

Takk til dere begge to for svar :smilyblomst:

Godt å høre at mine tanker henger på greip... Grubler fremdeles, men litt klokere er jeg både av suksess selv med mistanke om endometriose og at det tydeligvis iht Hausken er individuelt. Er ikke glad i sykehus selv, men jeg ønsker jo at vi har alt tilrette for å lykkes!

Hører gjerne andre opplevelser og tips :o)

Ha en strålende helg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...