Dizzy Skrevet 29. november 2008 #1 Skrevet 29. november 2008 Kan man ha statsborgerskap i flere land samtidig?
The Kitten Skrevet 29. november 2008 #2 Skrevet 29. november 2008 Kan man ha statsborgerskap i flere land samtidig? Ja, man kan i hvert fall ha dobbelt statsborgerskap.
Gjest Talula Skrevet 29. november 2008 #3 Skrevet 29. november 2008 Det kan man i mange land ja. Det er vel slik her i Norge at man i utgangspunktet må velge mellom norsk statsborgerskap eller utenlandsk statsborgerskap, man kan ikke ha begge. Mener det er noen unntak her for barn med foreldre av ulike nasjonaliteter, men tror de må velge et statsborgerskap når de blir voksne.
Gjest Cederic Rueben Skrevet 29. november 2008 #4 Skrevet 29. november 2008 Du kan men det er ikke alle land som tilater det.
Ambriel Skrevet 29. november 2008 #5 Skrevet 29. november 2008 (endret) Det kan man i mange land ja. Det er vel slik her i Norge at man i utgangspunktet må velge mellom norsk statsborgerskap eller utenlandsk statsborgerskap, man kan ikke ha begge. Mener det er noen unntak her for barn med foreldre av ulike nasjonaliteter, men tror de må velge et statsborgerskap når de blir voksne. Jeg er født i norge, så jeg får jo automatisk norsk statsborgerskap. Pappa er født i Usa, så jeg får ha begge, samme som pappa har (han har norske foreldre). Jeg fikk først mitt amerikanske pass da jeg ble 18 (fordi det hadde aldri vært noe behov for det før det), men har vært statsborger der siden jeg ble født, og jeg kan ha begge, har ikke fått noen beskjed om at jeg må velge. Det har heller ikke pappa, eller hans familie som da har begge deler Endret 29. november 2008 av Ambriel
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #6 Skrevet 29. november 2008 Jeg er født i norge, så jeg får jo automatisk norsk statsborgerskap. Pappa er født i Usa, så jeg får ha begge, samme som pappa har (han har norske foreldre). Jeg fikk først mitt amerikanske pass da jeg ble 18 (fordi det hadde aldri vært noe behov for det før det), men har vært statsborger der siden jeg ble født, og jeg kan ha begge, har ikke fått noen beskjed om at jeg må velge. Det har heller ikke pappa, eller hans familie som da har begge deler Må bare korrigere deg litt. Man får ikke norsk statsborgerskap bare fordi man er født i Norge (medmindre man er hittebarn!). Norge basere statsborgerskap på foreldrenes statsborgerskap. Litt forenklet sagt får man norsk statsborgerskap dersom mor eller far er norsk statsborger, uavhengig av hvor man er født. USA baserer blant annet statsborgerskap på hvor man er født. Derfor kan man være amerikansk statsborger når man er født i USA selv om ingen av foreldrene er amerikanske statsborgere.
Gjest Talula Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Jeg er født i norge, så jeg får jo automatisk norsk statsborgerskap. Pappa er født i Usa, så jeg får ha begge, samme som pappa har (han har norske foreldre). Jeg fikk først mitt amerikanske pass da jeg ble 18 (fordi det hadde aldri vært noe behov for det før det), men har vært statsborger der siden jeg ble født, og jeg kan ha begge, har ikke fått noen beskjed om at jeg må velge. Det har heller ikke pappa, eller hans familie som da har begge deler Fint at du får ha begge da. Jeg synes dobbelt statsborgerskap burde være tillatt, men vanligvis tillater man ikke dette i Norge såvidt jeg skjønner, men det er visst en del unntak. Fant reglene hos UDI http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7266
Cecilia Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 Det kan man i mange land ja. Det er vel slik her i Norge at man i utgangspunktet må velge mellom norsk statsborgerskap eller utenlandsk statsborgerskap, man kan ikke ha begge. Mener det er noen unntak her for barn med foreldre av ulike nasjonaliteter, men tror de må velge et statsborgerskap når de blir voksne. I Norge kan man kun være født til dobbelt statsborgerskap, og det er ingen lover som sier at man er nødt til å velge innen man har nådd en viss alder. Det er derimot mange andre land som krever det, eller at man må ha bodd et vist antall år i det landet før man har nådd en viss alder for å kunne beholde statsborgerskapet. Derfor er det mange som er født til dobbelt statsborgerskap som kun beholder sitt norske. Jeg har selv dobbelt statsborgerskap, norsk og tysk. Da Tyskland har omtrent de samme lovene som Norge på dette området, kan jeg beholde det tyske statsborgerskapet til tross for at jeg aldri har bodd der.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #9 Skrevet 29. november 2008 Hvis jeg flytter til USA og får barn så blir jo barna amerikanske statsborgere. Men får de også automatisk norsk statsborgerskap? I såfall, kan man si det fra seg?
Gjest Talula Skrevet 29. november 2008 #10 Skrevet 29. november 2008 (endret) I Norge kan man kun være født til dobbelt statsborgerskap, og det er ingen lover som sier at man er nødt til å velge innen man har nådd en viss alder. Det er derimot mange andre land som krever det, eller at man må ha bodd et vist antall år i det landet før man har nådd en viss alder for å kunne beholde statsborgerskapet. Derfor er det mange som er født til dobbelt statsborgerskap som kun beholder sitt norske. Jeg har selv dobbelt statsborgerskap, norsk og tysk. Da Tyskland har omtrent de samme lovene som Norge på dette området, kan jeg beholde det tyske statsborgerskapet til tross for at jeg aldri har bodd der. Ok, har blitt fortalt at man må velge ved en viss alder hvis man er født til dobbelt statsborgerskap, men er jo fint hvis man slipper. Det har kanskje noe med det andre landets regler å gjøre. Litt forvirrende. Man kan altså være født til dobbelt statsborgerskap, men en voksen som innvandrer til Norge/utvandrer fra Norge må velge? Endret 29. november 2008 av Talula
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #11 Skrevet 29. november 2008 Ok, har blitt fortalt at man må velge ved en viss alder hvis man er født til dobbelt statsborgerskap, men er jo fint hvis man slipper. Det har kanskje noe med det andre landets regler å gjøre. Litt forvirrende. Man kan altså være født til dobbelt statsborgerskap, men en voksen som innvandrer til Norge/utvandrer fra Norge må velge? De fleste land, også Norge, har regler om at man ikke kan søke seg til dobbelt statsborgerskap. Dersom man søker om et utenlandsk statsborgerskap, minster man altså det norske. Etter norske regler kan dobbelt statsborgerskap derfor bare oppstå på grunnlag av at man har rett til to statsborgerskap ved fødsel.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #12 Skrevet 29. november 2008 Hvis jeg flytter til USA og får barn så blir jo barna amerikanske statsborgere. Men får de også automatisk norsk statsborgerskap? I såfall, kan man si det fra seg? Barna får norsk statsborgerskap hvis du har det, så da har de to. Ok, har blitt fortalt at man må velge ved en viss alder hvis man er født til dobbelt statsborgerskap, men er jo fint hvis man slipper. Det har kanskje noe med det andre landets regler å gjøre. Litt forvirrende. Man kan altså være født til dobbelt statsborgerskap, men en voksen som innvandrer til Norge/utvandrer fra Norge må velge? En voksen utvandrer må velge. En voksen innvandrer må i utgangspunktet si fra seg sitt opprinnelige statsborgerskap, men det er ikke alltid det er mulig. Det avhenger av det andre landets regler som noen ganger sier at det ikke går an å løse seg fra statsborgerskapet, eller at de i praksis nekter å løse personen ut. Da innvilges det norske statsborgerskapet allikevel.
-Susanne- Skrevet 29. november 2008 #13 Skrevet 29. november 2008 Jeg har både Norsk og Amerikansk statsborgerskap. Er født i USA, og siden mamma var Norsk statsborger når jeg ble født fikk jeg automatisk Norsk statsborgerskap også.
The Kitten Skrevet 29. november 2008 #14 Skrevet 29. november 2008 Det kan man i mange land ja. Det er vel slik her i Norge at man i utgangspunktet må velge mellom norsk statsborgerskap eller utenlandsk statsborgerskap, man kan ikke ha begge. Mener det er noen unntak her for barn med foreldre av ulike nasjonaliteter, men tror de må velge et statsborgerskap når de blir voksne. De må ikke velge et statborgerskap når de blir eldre.
Arkana Skrevet 29. november 2008 #15 Skrevet 29. november 2008 Her var det en god blanding av rett og gal informasjon. Som flere har sagt kan man i utgangspunktet kun bli født til flere statsborgerskap i Norge. Kommer man utenfra og søker norsk statsborgerskap må man altså gi opp det gamle. Hvorvidt man kan ha flere enn ett statsborgerskap avhenger som nevnt over av de ulike lands regler. Jeg kan jo nevne meg selv som et eksempel. Jeg er født i Norge av norsk far og fransk mor og har begge statsborgerskap. Frankrike har ingen regler knyttet til sitt statsborgerskap, dermed kan jeg fint være fransk selv om jeg aldri har bodd der. Norge derimot krever at man har bodd her minimum tre (tror jeg?) år. Hadde jeg altså hatt de samme foreldrene, men vært født i Frankrike ville dermed Norge krevd at jeg valgte mellom fransk eller norsk siden jeg da ikke ville ha oppholdt meg i Norge lenge nok til å oppfylle kravene. At jeg kan beholde mine to er altså fordi jeg er født her og ikke i Frankrike.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #16 Skrevet 29. november 2008 ^ De reglene ble endret for to år siden.
Gjest Pascale Skrevet 30. november 2008 #17 Skrevet 30. november 2008 (endret) Vel, jeg kjenner en til som er i samme situasjon som meg- han har trippel statsborgerskap. Et fra faren- Fransk. Et fra moren- Norsk. Fødested- USA. Jeg har aldri fått høre noen verdens ting om at jeg har for mange statsborgerskap eller lignende... :3 Endret 30. november 2008 av Pascale
Cecilia Skrevet 30. november 2008 #18 Skrevet 30. november 2008 ^ De reglene ble endret for to år siden. Jepp, men de gjelder kun for de som er født etter en viss dato i 2006.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå