Gå til innhold

Hva pynter dere med

Gjest Lille-Trille

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-Trille

Inspirert av "harry-tråden" hadde det vært morsomt å vite hva dere pynter med, og hvorfor.

Jeg pynter masse, og mesteparten av pynten har et minne knyttet til seg...

hovedsaklig fordi det er noe jeg har fått i gave, arvet, eller kjøpt til en spesiell anledning.

De fargede juletrelysene er en arv fra pappa, juletrestjernen tok mannen min med seg fra sitt barndomshjem, julekrybben fikk jeg til min 13. bursdag (har bursdag like oppunder jul), noe av nisselandsbyen har jeg arvet fra foreldrene mine og bygd ut etter hvert, mye av pynten er hjemmelaget av enten meg selv, mannen min, eller barna...

Men jeg har også som sagt fått en del i gave fra familie og venner.

Ikke alt er etter min smak, men det er likevel ting jeg setter stor pris på fordi det er gitt med varmt hjerte. :)

Som sagt mesteparten av pynten har et minne knyttet til seg, og ved å pynte med det i julen, blir det på en måte at jeg feirer sammen med alle jeg er glad i, selv om de ikke er fysisk tilstede. :)

:tre::tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv feirer jeg ikke jul i egen leilighet, siden jeg får ferie i begynnelsen av desember og drar hjem til mamma og pappa. Men jeg føler at jeg må bruke noe av min egen pynt, som jeg kjøpte i fjor, derfor julepyntes det førstkommende søndag her. Da pynter jeg med røde løpere, røde lys, julestjerne i vinduet, adventsstake, stråbukker, glassbjeller o.l. Stjernen og adventsstaken jeg har ligner mest mulig på den mamma og pappa alltid har hatt, siden jeg liker at ting skal være slik de alltid har vært nå i jule- og førjulstida :) Julepynten jeg kjøper ny kjøper jeg fordi jeg liker den og gjerne fordi den minner meg om tradisjonell julepynt. Når jeg en gang arver julepynt kommer jeg til å bruke denne.

Når jeg kommer hjem til mamma og pappa er det helt blottet for julepynt der, bortsett fra lilla lys, stjerne og adventsstake, siden vi ikke julepynter der før 23. desember. Da pynter vi med pynten vi alltid har pyntet med. Vi har julegardiner på kjøkkenet, grantre med flagg, glitter, kuler, lys og stjerne, gammel julepynt som mamma har arvet eller hatt veldig lenge, mus og nisser hun har laget selv osv. Og selvsagt en julelandsby der min mor har malt mange av figurene selv. Det er stort sett typisk norsk julepynt, mye ullnisser, men også blant annet et viktoriansk kor som synger julesanger :) Vi pynter dessuten fortsatt med ting jeg og broren min laget da vi var små. Jeg synes julepynten skal være koselig og personlig, og tas frem igjen år etter år. Jeg husker at den ene venninnen min for noen år tilbake syntes det var så koselig hos oss i julen, med mye forskjellig julepynt og ting vi hadde laget selv :) Moren hennes hadde bare tre forskjellige kuler på treet og ellers minimalt med julepynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...