Gjest Turi Skrevet 18. juni 2003 #1 Skrevet 18. juni 2003 Jo mer jeg leser, jo mer jeg snakker med jordmødre etc. jo mer usikker på ferieturen i september blir jeg. Alle anbefaler å ikke reise. Samtidig er det jo mange som gjør det uten at det skjer noe som helst... Tør egentlig ikke bestille tur (vi skal/skulle på Middelhavscruise). Er frykten for tokso/diare/dårlig legehjelp reell eller er jeg hysterisk?
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #2 Skrevet 18. juni 2003 fare for diare er høyst reell! legehjelp regner jeg med at det er lett å få.. hmm dersom du føler deg så i tvil, er det kanskje best for deg å la være å dra? men det fødes jo mange, mange friske barn ved middelhavet også, vet du Nei; seriøst.. særlig farlig bør det ikke være.. men det viktigeste er jo hva du føler..
Pearl Skrevet 18. juni 2003 #3 Skrevet 18. juni 2003 Hei Sissan Jeg tror ikke du skal bekymre deg. Du kan selv ta forholdsregler for å ikke utsette deg for tokso eller diare. I tillegg er legene like gode og vel så det nedover i syd, har du en OK reiseforsikring får du TOPP behandling hvis du blir syk i utlandet. Selv har jeg nettopp vært 2 uker på Rhodos og det gikk kjempe greit og der nede var det veldig mange synlig gravide. Noen råd til å ta med på reisen: Ikke rør katter/hunder Vask hendene dine veldig ofte Ikke spis salat hvis du er usikker på hygienen på restauranten Be alltid om kjøttet godt stekt. Ikke spis myke oster På et cruise er det ganske strenge regler å forholde seg til, så jeg hadde ikke nølt. Diare kan like så godt få hjemme pga maten, som der nede.
Kaktus Skrevet 18. juni 2003 #4 Skrevet 18. juni 2003 Jeg ville ikke ha reist - HVIS noe skulle skje (selv om sannsynligheten er svært liten), ville jeg aldri klart å tilgi meg selv. Fagfolk fraråder deg vel ikke turen hvis de ikke mener det??
Klips Skrevet 18. juni 2003 #5 Skrevet 18. juni 2003 Fagfolk har jo veldig delte meninger om det aller meste, så det kan være vanskelig å vite. De fleste toxo tilfeller i Norge kommer visstnok fra ferieturer, men det betyr jo ikke det samme som at det er mange som får toxo på ferie. Du har sikkert vært på ferier før uten å få det, ikke sant? Og hvis du får det setter de deg på antibiotikakur, og det går bra med både mor og barn. Diare lar seg vel også unngå, og skulle du få det klarer vel ungen å få i seg næring likevel, det er bare du som skranter Skjønner jo kan ikke tilgi meg selv tankegangen, og dersom du bare engster deg hele ferien er det vel bedre å droppe den. Selv var jeg på øyhopping i Hellas da jeg gikk gravid, og fikk ikke hverken det ene eller det andre (og jeg er vanligvis xtremt lite forsiktig på tur, skjerpet meg litt denne gang). God sommer, uansett hva det blir til!
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #6 Skrevet 18. juni 2003 Hvis du ser på helsekortet ditt så ser du om du har hatt toxoplasmose. Hvis du har hatt det har kroppen antistoffer mot det, så du er beskyttet. De fleste barne i norge blir smittet av dette gjennom lek i sandkasse og snø hvor det ferdes katt og hund. Også de som har katt eller hund har som regel hatt dette. Som barn merkes det ikke, men hvis du ikke har hatt det men får det under svangerskapet kan det være skadelig for fosteret. Ellers så er det jo dette med diare, høyt blodtrykk en bør ta forhåndsregler på. Ikke spis rå mat, isbiter, salater o.l. Og ikke sitt for mye direkte i sola, drikk masse vann. Så hvis svangerskapet er greit og du har hatt toxoplasmose ser jeg ingen grunn til å ikke dra til syden. Men snakk med legen din på neste kontroll, så får du svar på spørsmålet ditt og du får et klart svar på om du har hatt toxoplasmose. Tenk på at det tross alt bor gravide i syden også.......
Silfen Skrevet 18. juni 2003 #7 Skrevet 18. juni 2003 Når har du termin da? Jeg hadde ikke nølt med å reise på ferie, inntil 6 uker før termin. Da jeg skulle ha småen fartet jeg rundt som bare det, 6 mnd gravid. Går så fint at. Får du diare, så er imodium ypperlig til å stoppe det. Følg kostholdsrådene over og du er ganske så trygg. Drikk kun vann på flaske! Reis og kos deg! Husk; du er ikke syk.
Gjest Turi Skrevet 18. juni 2003 #8 Skrevet 18. juni 2003 JEg vet jo at folk får barn i "syden" også . Men caset (ihht de som vet det...) er at de fleste kvinner i sør-europa får tokso tidlig og dermed er immune under graviditet. Her i Norge er det ikke så vanlig, derfor har vi mindre immunitet og større fare under svangerskap... Å ikke kunne spise mat som har ligget sammen med et salatblad, å ikke kunne spise noe man ikke er sikker på at er grillet i filler, er liksom litt nedtur når man er på reise - ikke minst på cruise. Jeg er ikke redd for diare for min skyld - men har lest at kraftig diare kan medføre abort/fødselstart (altså om det er litt mer enn vanlig turistdiare) - og det er det jeg er redd for. Syk på tur blir jeg alltid uansett... Men den største tanken er nok som Kaktus sier - hva HVIS noe skjer? Fordi jeg måtte på sydentur akkurat i de 9 månedene jeg bærer på en sårbar liten spire. Hva da? Leste i Gravid også - ble anbefalt å lese artikkel der om reise. Avslutningen var noe som: Det er kort tid av en kvinnes liv hun går gravid. Kanskje hun ikke bør reise akkurat da. Er litt enig i det. Men så har vi planlagt og gledet oss til turen lenge da......
Silfen Skrevet 18. juni 2003 #9 Skrevet 18. juni 2003 Syns du skal dra jeg. Og for å være ærlig, så skjønner jeg ikke helt at du har så store betenkeligheter med det.
Gjest Zalomine Skrevet 19. juni 2003 #10 Skrevet 19. juni 2003 Det "faglige" på dette skal jeg ikke gi råd om, der har jeg ikke full kontroll selv. Det du må vurdere er vel: dersom du likevel går rundt hele ferien og er redd og engstelig, og resten av svangerskapet går og lurer på om alt er bra... er det da verd å dra på ferie? DU ødelegger jo ferien uansett, ved å bare engste deg og ikke slappe av? Men, dersom du klarer å slappe av og nyte ferien din, så har kanskje både du og ungen godt av det, for det er jo ikke noe bedre å gå hjemme og angre på at du ikke dro enn å dra, og angre på at du dro. Du må rett og slett finne ut, for DEG, ikke noen andre, men DEG, hva DU vil angre mest på. At andre ikke ville dradd, eller at andre dro, det vet vi jo. Men hva angrer du mest på? Engstelser på tur, eller å ha droppet den siste "aleneferien"? Dere kan alltids dra på tur senere, men de neste 15-20 årene er dere ikke alene... Du må rett og slett vurdere hva du selv føler. (forøvrig, på cruise kan du vel si fra om at du lever på "diett" og dermed må ha helt gjennomstekt mat, ingen salat eller annet som har "ikke-flaske-vann" på seg, så slipper du stresse hvert måltid?)
Pearl Skrevet 19. juni 2003 #11 Skrevet 19. juni 2003 At de anbefaler å holde seg hjemme i stedenfor å reise i Gravid, synes jeg er rart. Et svangerskap er ikke en sykdom og det er faktisk opp til oss selv hva vi spiser og drikker hvis en velger å reise vekk. 9 mnd er ikke så veldig lang tid i en kvinnes liv, men jeg har da sannelig ikke tenkt å sette livet på vent de mnd pga alskens farer. Og når man har familie kan man heller ikke forvente at alt skal snus på hodet, alle planer skal settes på hold, fordi vi venter barn. Det viktigste når man går gravid er at en selv har det bra, at vi koser oss og er posetive, da har spiren i magen det også bra. Sissan, det virker som om du allerede har bestemt deg for hva som er riktig og ikke, da betyr nok ikke våre råd noe fra eller til. Men gjør de det, så må du huske på at sjansen på å få toxo er minimal. Jeg har vært i syden over 20 ganger i løpet av livet og jeg har aldri fått toxo. I tillegg er helsevesenet vell så bra der hvis noe skulle skje, er sikker på at du ville få bedre behandling der enn her hjemme. Lykke til med valget ditt
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2003 #12 Skrevet 19. juni 2003 JEg vet jo at folk får barn i "syden" også . Men caset (ihht de som vet det...) er at de fleste kvinner i sør-europa får tokso tidlig og dermed er immune under graviditet. Her i Norge er det ikke så vanlig' date=' derfor har vi mindre immunitet og større fare under svangerskap... [/quote'] Det er faktisk stor sjanse for at barne i Norge har hatt det pga. lek i snø og sand, og i lek med hund og katt. Har du sjekket helsekortet ditt? Her står det litt om Toxoplasmose Her står det også litt om Toxoplasmose Du som er gravid bør: *La noen andre stelle katten *Vaske salat og grønsaker godt *Steke eller koke kjøttet skikkelig *Bruke hansker dersom du jobber i hagen *Vaske deg godt på hendene nå du har jobbet med rått kjøtt, jord eller *andre mulige smittekilder Ta forhåndsregler og nyt Sydenturen du!!!
Gjest Turi Skrevet 19. juni 2003 #13 Skrevet 19. juni 2003 At de anbefaler å holde seg hjemme i stedenfor å reise i Gravid' date=' synes jeg er rart.[/quote'] Det syntes jeg også. Hadde håpet å bli beroliget på at det var ok å reise, etter at jordmor frarådet det på generelt grunnlag. Vet ikke om jeg vil si det så sterkt som at "Gravid" frarådet, men de skrev at det var risikoer forbundet med det - hvor man ikke burde reise (eks. Tropiske strøk - malaria) - hvilke forholdsregler man burde ta - og det siste "det er ikke så lenge i en kvinnes liv..." Så jeg ble ikke beroliget av det i det hele tatt. Det er helt sant. Jeg har vært så heldig (så langt - er 3 måneder på vei) å ikke være syk i det hele tatt i svangerskapet jeg! Er hysterisk på mat uansett når jeg er ute og reiser for jeg blir så lett syk, så det kommer ikke til å bli så store overgangen egentlig...
Pearl Skrevet 19. juni 2003 #14 Skrevet 19. juni 2003 Så bra for deg, at du er immun. Det var kjekt, så slipper du å bekymre deg for mye om hva som eventuelt kan skje i mat veien ivertfall. Håper dere får en kjempe ferie. PS! Kanskje du har litt rett i det at eldre førstegangs fødende er litt vel mye bekymret, men på den andre siden kan mange av oss som fikk tidlig i 20 årene tenke for lite på farer osv. Lykke til videre.
Gjest Åse N.: Skrevet 19. juni 2003 #15 Skrevet 19. juni 2003 Bare en liten ting fra lille meg: Jeg har bodd og reist en del i utlandet. Opplevde blant annet en del dramatikk som medførte at en av mine medreisende havnet på sykehus i Spania. Der hadde jeg ikke blitt redd for at noe skulle gå galt, i allefall i forhold til blant annet Norge eller ikke minst England! Virkelig et flott sykehus, med en standard på utstyr og prosedyrer som jeg har til gode å se her i landet. Spania har ett av verdens beste helsevesener! Vet ikke om det gjelder hele middelhavsområdet, men det kan kanskje være en liten tankevekker til oss som gjerne tror vi er verdensmestrer på dette området også..
Gjest Zalomine Skrevet 19. juni 2003 #16 Skrevet 19. juni 2003 Så lenge du har en god reiseforsikring (jeg anbefaler europeiske, basert på erfaringer (ikke mine da, men mamma, som har vært i spania, på sykehus, og ellers har opplevd hvordan andre reisefrosikringer (på medreisende) ikke alltid dekker like bra) så er det ikke NOE problem. Nemlig, viser du frem kortet fra Europeiske, da er du garantert at de hjelper deg, for de VET at de får pengene tilbake. Altså, det er jo snakk om privatsykehus. Har su ikke reiseforsikring vil de henvise deg til offentlige sykehus, og det anbefales ikke.... Men privatsykehusene er FLOTTE de, men da må man betale. Eller, altså, reiseforsikringen betaler. ALLE i verden vet at WEuropeiske dekker, derfor tviler de aldri med å gi deg topp hjelp. Men, uansett hvilken reiseforsikring du velger, vær i alle fall sikker på at du har en
Fru.com Skrevet 19. juni 2003 #17 Skrevet 19. juni 2003 Jeg må nesten le litt. Er selv gravid, bosatt i USA. Var på en liten Norgestur her for en mnd. siden, men så over til poenget..... Jeg ble frarådet å reise til Norge av min jordmor her i USA, så noen jordmødre er nok bare imot at gravide reiser samme hvor de skal. Føler jo at det er ganske trygt å reise på ferie til Norge. Håper du får en kjempefin ferie med en fin kulemage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå