Gå til innhold

Ønskelister medkun dyre gaver

Fun Light

Anbefalte innlegg

Jeg ser ikke helt problemet.

Det er en ønskeliste! Kjøpt gavekort på 200kr i den butikken der de genserene selges. Så kan barna legge til resten selv. Enkelt og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke et realistisk forhold til penger da jeg var på den alderen og bodde hjemme. Det fikk jeg ikke før jeg flyttet hjemmefra og var sjokkert over hvor mye mat egentlig koster. Bedre, som du sier, å kanskje droppe ønskelistene. De bidrar uansett til høye forventninger som kanskje ikke blir innfridd. Hvorfor klage på foreldrene? (Ikke du, TS, så det var noen her som gjorde det) Det er da ikke sikkert de aner hva ungen har skrevet der en gang.

Nei, GOD JUL, folkens!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mor til tenåringer

En ønskeliste er nettopp kun en ønskeliste, ikke et krav.

Ignorer den, gi evt et gavekort i passende sum(etter DIN lommebok) eller noe annet og billigere. Blir de skuffet, så la dem bli det, sånn er livet, på godt og vondt.

Det er galskap å blakke seg på disse julegavene for at andre krever det.

Men gi med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Her har vi alltid fått dyre gaver fra tanter og onkler :bortskjemt: Jeg synes også at julegaver er mest stas for barn, og kjøper dyre gaver til nieser og nevøer. Hadde det vært min søsters barn hadde den sikkert fått dyr gave av meg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alltid fått dyre gaver fra tanter og onkler :bortskjemt: Jeg synes også at julegaver er mest stas for barn, og kjøper dyre gaver til nieser og nevøer. Hadde det vært min søsters barn hadde den sikkert fått dyr gave av meg :sjenert:

Enig! Jeg hadde pøst på! Eller.. Det vil si.. Jeg pøser på til de minste i familien så fort jeg får sjansen. Men foreløpig er det ingen nieser eller nevøer. Det skyldes at det ikke finnes noen som kan hjelpe til å produsere enda :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket meg hund hvert år på min ønskeliste da jeg var liten. Jeg fikk jo ikke det likevel. Hvis man ikke kan skrive det man ønsker seg for alt i verden på en ønskeliste, hvor kan man skrive det da? Man behøver jo ikke å gi noe på den. Det er jo en grunn til at det heter ønskeliste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*

Forslag:

Bjørn Borg boxer. Det koster 199 kroner og finnes bl.a. på JC.

Vet at dette er ganske populært på ungdomsskolen, vet ikke hvor aktuelt det er for videregåendeskole elever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du reagerer.. Man vil jo gjerne glede dem mest mulig ved å vite at de ønsker seg gaven. Men når de har dyrere ønsker enn hva man kan ta seg råd til, blir det jo ganske vanskelig.

Og så er det lett å føle at de ikke blir fornøyd med ting under 400,-, siden de faktisk ikke har satt opp noe av dette på ønskelisten.

Men forstår jo også barna da.. Når de får beskjed om å skrive ned hva de ønsker seg, er det sikkert ikke ting til 150,- de tenker på først. Dette er brått lettere å få tak i utenom høytider også, og da blir det til at de skriver ned ting de kanskje har ønsket seg lenge.. som de altså ikke har hatt råd til før.

Vet hvertfall at den dagen mitt barn skal ønske seg noe, skal jeg be den om å skrive ned ting i litt forskjellige prisklasser. Forklare at noen har veldig mange å kjøpe til, så da blir det ikke å mange penger på hver gave.

Syns du enten kan kjøpe gavekort eller f.eks en merke-boxer. Det tror jeg er ganske poplulært blant de fleste. Også for noen jenter faktisk :jepp:

Eller du kan finne noe annet til rundt 200,- i et merke de har ønsket seg noe fra før.

Gå i en "populær" butikk og rådfør deg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sia_*

Jeg er student, og har også problem med dyre gaveønsker. Søsteren min har i år "bestilt" en gave til den yngste nevøen min som koster nesten 600 kr - HELT uaktuelt, også dersom jeg ikke hadde vært student og hatt bedre råd. Synes rett og slett at det er altfor mye å få fra en tante. Dette gjentar seg hvert år fra henne, hun pleier å fordele ønskelistene utover i familien slik at barna ikke får 5 like ting, problemet er bare at ønskene alltid er altfor dyre! Også hennes ønsker pleier å være i prisklasse 400 eller mer. Restultatet er jo at hverken hun eller barna får det som står på ønskelista.

Jeg tenkte å gi penger eller gavekort på maks 200 kr, så kan de velge selv. Til søsteren min tenkte jeg kanskje å lage noe, sjokoladetrøfler e.l. - hun har alt, og trenger ingenting (annet enn dyre designerting). Kjenner at jeg blir ganske sur hvert år, siden hun burde vite at jeg som student har et ganske beskjedent budsjett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt problemet med at noen ønsker bare dyre ting på ønskelista? Giveren står da selv fritt til å gi det han vil gi? Ønskelister er da ingen kontrakter. Om mottakeren blir skuffet fordi han ikke fikk ønsket sitt opfyllt, så er det han som er bortskjemt og bør lære at han er heldig som i det hele tatt får noe til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Iris_*

Jeg tenker sånn at største gleden er å få ønske seg noe, å drømme om noe. Når man tilslutt får dette så slutter man å drømme om og ønske seg dette, og begynner å ønske seg noe annet.

Mye vil ha mer. Slik er vi blitt i det rike landet Norge. Trist. :sukk::trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, og har også problem med dyre gaveønsker. Søsteren min har i år "bestilt" en gave til den yngste nevøen min som koster nesten 600 kr - HELT uaktuelt, også dersom jeg ikke hadde vært student og hatt bedre råd. Synes rett og slett at det er altfor mye å få fra en tante. Dette gjentar seg hvert år fra henne, hun pleier å fordele ønskelistene utover i familien slik at barna ikke får 5 like ting, problemet er bare at ønskene alltid er altfor dyre! Også hennes ønsker pleier å være i prisklasse 400 eller mer. Restultatet er jo at hverken hun eller barna får det som står på ønskelista.

Jeg tenkte å gi penger eller gavekort på maks 200 kr, så kan de velge selv. Til søsteren min tenkte jeg kanskje å lage noe, sjokoladetrøfler e.l. - hun har alt, og trenger ingenting (annet enn dyre designerting). Kjenner at jeg blir ganske sur hvert år, siden hun burde vite at jeg som student har et ganske beskjedent budsjett!

Vanvittig :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gitt ønskelister til andre enn foreldrene mine jeg.. Men så har ingen andre bedt om lister heller så. Så vi har sluppet det problemet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke å ha jobb for å vite pengenes verdi vel! Jeg tok da som en selvfølge at jeg ikke skulle få det samme av slektningene mine som av den innerste familien min. Jeg er ganske sikker på at de aktuelle tenåringene kjøper gaver til vennene sine selv, og forstår vel da at det ikke er barebare å pøse på med gaver til 200 kr når de kanskje har mange venner å kjøpe til.

Selv har jeg kanskje ikke ønsket meg så mye til slekta mi i det hele tatt, jeg får uansett penger, bøker, gavekort eller noe annet, f.eks =Oslo julebok osv. Og merkeklr er viktig for mange tenåringer, nettopp fordi det er dyrt! Da sier det seg selv at de skjønner at det koster en del for andre også.

Men i mitt tilfelle, da jeg pleide å skrive ønskeliste, hadde jeg f.eks snowboard, instrument, forsterker eller iPod som jeg ønsket meg av foreldrene mine, også hadde jeg bøker, CDer, gavekort på forskjellige butikker osv som jeg kunne tipse resten av slekta om hvis noen lurte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg blir irritert når jeg leser denne tråden! De fleste normale tenåringer vet da godt verdien av penger og hva som er dyrt!

I min slekt er det sånn at man slutter å få julegave/bursdagsgaver etter man er 15 ca.. (etter man er konfirmert)

Får gave av mormor og morfar, mamma og pappa, broren min og kjæresten! Det er også de jeg gir gave til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...