Gå til innhold

Ønskelister medkun dyre gaver

Fun Light

Anbefalte innlegg

Da tror jeg at jeg hadde blitt skuffet. Det er jo ikke så mange som kjøper cder lenger..

Kanskje en smule utdatert i dag ja.. synd for butikkene :ler:

Gavekort da.

Jeg syns likevel at når ungdommer klarer tenke over både farge og merke at de bør skjønne at det koster mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke huske at jeg tenkte noe særlig over hva det jeg ønsket meg faktisk kostet da jeg var tenåring, jeg hadde hvertfall ikke noe bevisst tanke om å ha gaveønsker i flere prisklasser. Men det er jo bare å la være å kjøpe noe fra den oppgitte listen det er ønsker, ikke krav. Å bli sur over at en 13-åring ikke passer på å ha gaveønsker som passer deres gavebudsjett, blir for dumt. Da får dere heller be om spesifisert ønskeliste i riktig prisklasse.

Enig med deg. Det kan jo tenkes de bare har skrevet én ønskeliste hver, som skal deles ut til diverse besteforeldre, foreldre og så videre. Det er ikke så rart at de ikke har tenkt spesifikt på å finne noe billig å sette på listen i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg i din situasjon, ts, ville jeg enten ha gitt penger, eller gavekort hvor det står hvor mye dere gir. Da har de en pekepinn på hva de skal legge lista på neste år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at jeg tenkte noe særlig over hva det jeg ønsket meg faktisk kostet da jeg var tenåring, jeg hadde hvertfall ikke noe bevisst tanke om å ha gaveønsker i flere prisklasser. Men det er jo bare å la være å kjøpe noe fra den oppgitte listen det er ønsker, ikke krav. Å bli sur over at en 13-åring ikke passer på å ha gaveønsker som passer deres gavebudsjett, blir for dumt. Da får dere heller be om spesifisert ønskeliste i riktig prisklasse.

Helt enig! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_søta_*
Men du sier jo selv at du ikke har råd :) Vi vet jo ikke her om TS sin mann sitter på en haug med cash og bare ikke vil bruke så mye, eller om de ikke har penger til det.. Vi vet egentlig ingenting annet enn hva disse barna ønsker seg og at TS synes broren til mannen har barn som stiller urimelige krav til julegaver(kanskje de gjør det, kanskje ikke), men vi vet jo ikke på hvilket grunnlag de gjør det..

TS sin mann? Lever de i 1950? TS tjener vel sine egne penger(?). Det står vel ingenting om at TS ikke har råd. Det står at hun/de akter ikke å bruke så mye penger på gaver, ikke at de ikke har råd.

Jeg har også råd til å gi dyre gaver, men jeg gjør det ikke til hvem som helst (særlig ikke bortskjemte nevøer). Jeg synes kidsa nå tildags trenger å lære at penger ikke vokser på trær. Dessuten skjemmer foreldrene dem så mye bort at det er umulig å få de til å bli fornøyde.

200 kr er en super pris.

Jeg synes gavekort, særlig på store sentre er en utrolig døll gave. Den sier bare "Jeg har brukt 0 tid og energi på å finne noe du liker". Gi hller en ordentlig pengelapp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS sin mann? Lever de i 1950? TS tjener vel sine egne penger(?). Det står vel ingenting om at TS ikke har råd. Det står at hun/de akter ikke å bruke så mye penger på gaver, ikke at de ikke har råd.

Jeg har også råd til å gi dyre gaver, men jeg gjør det ikke til hvem som helst (særlig ikke bortskjemte nevøer). Jeg synes kidsa nå tildags trenger å lære at penger ikke vokser på trær. Dessuten skjemmer foreldrene dem så mye bort at det er umulig å få de til å bli fornøyde.

200 kr er en super pris.

Jeg synes gavekort, særlig på store sentre er en utrolig døll gave. Den sier bare "Jeg har brukt 0 tid og energi på å finne noe du liker". Gi hller en ordentlig pengelapp!

Det er TS selv som gjør et poeng av at de er hans "onkelbarn." Nei, det er ikke 1950-åra, men det er jo tydeligvis klart at det har noe å si siden det blir nevnt her da. Eller? Hos oss har ikke det så mye å si annet enn at samboeren min fikser gaver til sin del av familien og klistrer mitt navn på og omvendt. Veldig greit. Evt. hvis det er jenter så trenger han litt hjelp :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 kr er en super pris.

At du synes det er en døll gave betyr ikke at de kjære merkebevisste barna synes det vet du. En pengelapp er i så fall like døll. Tenker du noe mer på hva barna vil ha hvis du stapper en 200 lapp i en konvolutt?

Men hvis du føler deg bedre så er jo det fint da. Klapp på skulderen til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en smule utdatert i dag ja.. synd for butikkene :ler:

Gavekort da.

Jeg syns likevel at når ungdommer klarer tenke over både farge og merke at de bør skjønne at det koster mye penger.

Mm.. Den er jeg mer enig i :) Men det går jo allikevel an å gi gavekort på platekompaniet da. De selger jo mye annet også.. :jepp:

Selvom jeg må innrømme at jeg har et liggende i skapet et sted som jeg har hatt nesten et år.. Kjøper nesten aldri sånt noe lenger. Du minte meg på at jeg får rote det fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg hvertfall blitt skuffet.. Er jo få unge som bruker cd'er lenger.. Ikke engang jeg som er "gammel" gjør det.. ;)

Nei dette er hvertfall bare tull.....ser på meg selv som relativt ung og midt i ipod-generasjonen, men en CD er da fremdeles bra å få..jeg liker hvertfall å ha selve CDen med cover og artwork...

Selv jeg er over gjennomsnittet interessert i musikk, og jeg mener at folk som har peil og er interessert i musikk (dvs. ikke bare kjøper absolute music og det andre kommerse crappet det reklameres for på TV2 - disse driter kanskje i CD'n forresten når jeg tenker meg om:P) liker å ha en "ekte" CD og ikke bare ei lydfil.

Hva synes resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i din alderen fikk jeg vanligvis litt julesnop, og 200,- enten i form av kontanter eller et gavekort på en klesbutikk av min tante. Av min onkel fikk jeg gjerne mellom 400-500 kr, men det skyldes at han ga bursdagsgave og julegave i én gave. Det var jeg strålende fornøyd med, og det synes jeg de fleste andre også burde bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider

Kan ikke huske at jeg fikk så dyre gaver av tanter og onkler. Drister meg til å si at enkelte av dagens ungdom i den alderen er bortskjemte og grådige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en liten familie, noe som gjør at min tante og onkel kan bruke mer penger på gaver til meg enn de som har mange nieser og nevøer å kjøpe julegaver til. Uansett så synes jeg ikke man kan forvente av tanter og onkler at de skal bruke 400kr og oppover på julegaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå bør en kanskje ta med seg at penger har steget litt i verdi i tillegg da siden det en del skriver som "i min tid." Sier ikke med dette at det er ok å få dyre ting. Bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får og fikk julegaver av tanter og onkler til den prisen. Det er gjensidig fra den andre delen av familien også, men vi har blitt enige om at dette er greit. Da ser jeg ikke problemet. Det er kanskje litt drøyt å dømme alle?

Men ser også poenget til ts her. Hvis man synes det er for mye så trenger man selvsagt ikke å gi så mye. Det er da bare å bli enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hvorfor jeg gjør et poeng ut av at det er min manns onklebarn det her er snakk om, er at mine tantebarn er såpass små ennå at de ikke skriver egen ønskelister..

Jeg synes å merke at gavene på listene vi får blir dyrere og dyrere. Kanskje tenker ikke hun på 13 over hvor mye tingene hun ønsker seg koster. Men hva med hun på 16? Han på 19?

Med mange å kjøpe gaver til av familie, slekt og venner så tenker jeg at 200-250 kroner holder pr. hode.. I løpet av året er det jo også like mange bursdager!

For meg sender dette signaler om at alle har det man trenger nå til dags. Takknemligheten over å få noe forsvinner liksom litt hvis det ikke er akkurat det man ønsker seg under treet osv. For meg tar dette bort lit av gleden ved å gi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Pia 30.08.08
TS her.

Hvorfor jeg gjør et poeng ut av at det er min manns onklebarn det her er snakk om, er at mine tantebarn er såpass små ennå at de ikke skriver egen ønskelister..

Jeg synes å merke at gavene på listene vi får blir dyrere og dyrere. Kanskje tenker ikke hun på 13 over hvor mye tingene hun ønsker seg koster. Men hva med hun på 16? Han på 19?

Med mange å kjøpe gaver til av familie, slekt og venner så tenker jeg at 200-250 kroner holder pr. hode.. I løpet av året er det jo også like mange bursdager!

For meg sender dette signaler om at alle har det man trenger nå til dags. Takknemligheten over å få noe forsvinner liksom litt hvis det ikke er akkurat det man ønsker seg under treet osv. For meg tar dette bort lit av gleden ved å gi!

Men... Hvorfor spør du etter ønskelister da da? Og jeg må faktisk innrømme at jeg heller tenkte ikke stort over hva ting kostet når jeg var 19. Selvsagt, hvis det kostet over tusenlappen så ble det ikke skrevet opp, men jeg tenkte egentlig ikke så mye over priser. Men så var jeg nok litt rar og :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg spør etter ønskeliste..?!

Fordi jeg ønsker å kjøpe noe de ønsker seg eller trenger så klart!! Kan jo være en bestemt DVD-film, et spesielt plagg, smykke eller andre ting..

Det er altså beløpet på tingene jeg ser skrevet ned jeg reagerer på; ingenting på lista koster under 400 kr.. Det forundrer meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mer populært med ønskelister i noen familier enn andre. Uansett, så er en ønskeliste kun ønsker - at man kjøper noe annet er vel helt greit og til hvilken pris man synes er riktig. At listene sender signaler er en annen sak, men ville ikke hengt meg så mye opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ærlig talt!!! Tenk å bli sur på tenåringer som ikke vet bedre da!!

ønske liste tilsier mer at de faktisk HAR ønsker. altså at de har noe de ønsker seg. er det ikke værre med unger som ikke vet hva de ønsker seg, fordi de har alt og får alt de peker på!

også er det slik at i den alderen er det mer sosialt akseptert og større innpass, dersom man har merkeklær. man kan fort bli stemplet som fattigslig dersom man ikke har det (generaliserer ikke) og hva vet vi om de føler at de må leve under dette presset på ungdomskolen. vi alle vet hvor sårbar tid dette var. og veldig mange barn tenker ikke på økonomi, det skal heller ikke være deres bekymring!

Nei ta deg sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...