Gjest Gjest_mille_* Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 snakke om å dra til syden neste år. å tenkte p¨å å dra til tyrkia. men paret som skal være med sa at de tørker seg i rompa med fingrene?!? jeg var i tyrkia for en del år siden , å det var PAPIR da..men kunne ikke kaste det i do einast. men er det noen plass i verden man tørker seg i rompa med fingrene etter å ha bæsjet?!?
Gjest Marlo Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Ei venninne av meg er mye i Gambia pga at hennes barn har en far som er derifra. Der tørker de seg i rompa med en hånd, vasker den - også er det skikk å spise med den andre hånda.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 snakke om å dra til syden neste år. å tenkte p¨å å dra til tyrkia. men paret som skal være med sa at de tørker seg i rompa med fingrene?!? jeg var i tyrkia for en del år siden , å det var PAPIR da..men kunne ikke kaste det i do einast. men er det noen plass i verden man tørker seg i rompa med fingrene etter å ha bæsjet?!? Opplyst vennine du har. Virkelig satt seg inn i kulturen. Det er toaletter og papir der. Enkelte off. toalett, så finner du bare et hull i gulvet. Rørsystemet er ikke utbygd like fort som turistene har stømmet på, så du kan finne bøtte til å ha papir i ja.
Atea Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Er det ikke vanlig å ha kofferten full av toalettsaker da unntatt av regelen?' Til daglig har vi funnet ut at vi sparer strøm og blir ekstra kåte så vi dusjer som regel sammen, men vi tenkte ikke økologi (jo jeg men jeg fikk ekstrabonus pga det) og nå dusjer vi sammen akkurat som vi sover i samme deilige seng. Man må jobbe for saken.
Gjest HÆ Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Er det ikke vanlig å ha kofferten full av toalettsaker da unntatt av regelen?' Til daglig har vi funnet ut at vi sparer strøm og blir ekstra kåte så vi dusjer som regel sammen, men vi tenkte ikke økologi (jo jeg men jeg fikk ekstrabonus pga det) og nå dusjer vi sammen akkurat som vi sover i samme deilige seng. Man må jobbe for saken. Unnslyld meg, men HÆ?? Har alltid hatt lyst til å bruke utrykket *god dag mann økseskaft* og der gav du meg jammen en anledning....
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 I flere land er det i kulturen å tørke seg i rompa med en av hendene. Da blir den hånden "skitten" og man bruker den ikke til håndhilsing, spising eller annet. -Men i disse landene så er det nok ofte den fattige lokalbefolkningen som gjør dette. Det finnes dopapir, men de som har dårlig råd gjør slik de alltid har gjort - å tørke seg med hånden. De vasker den jo etterpå, ikke noe galt i det egentlig. Jeg ønsker likevel å selnge ut en liten påstand og det er at om man klør i rompa om natten når man sover f.eks så er det kanskje noen som klør der med bare fingre også... Mindre bæsj på hånden, men allikevel...
Phaedra Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 (endret) Det er også veldig vanlig i blant annet Hellas at det ikke er toalettpapir på toalettene. Jeg går *alltid* rundt med en sånn firkanta pakke med papirservietter i lomma i tilfelle. Sånn er det på kaffeer, på universitetet, på offentlige toaletter osv. Ingen bruker hendene til å tørke seg med, og ingen forventer at toalettene har dopapir. Alle har med papirservietter selv. Sånn er det bare Endret 28. november 2008 av Phaedra
nettvenninnen Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 (endret) Er det ikke vanlig å ha kofferten full av toalettsaker da unntatt av regelen?' Til daglig har vi funnet ut at vi sparer strøm og blir ekstra kåte så vi dusjer som regel sammen, men vi tenkte ikke økologi (jo jeg men jeg fikk ekstrabonus pga det) og nå dusjer vi sammen akkurat som vi sover i samme deilige seng. Man må jobbe for saken. *klør meg i huet* Full, eller...? Hupz... tok med feil sitat. Så det ikke før nå. Anyway. Noen kan alltids forsøke å gjette EN GANG på hvilket sitat det er som egentlig skulle bli med... Endret 30. november 2008 av nettvenninnen
The Kitten Skrevet 28. november 2008 #10 Skrevet 28. november 2008 snakke om å dra til syden neste år. å tenkte p¨å å dra til tyrkia. men paret som skal være med sa at de tørker seg i rompa med fingrene?!? jeg var i tyrkia for en del år siden , å det var PAPIR da..men kunne ikke kaste det i do einast. men er det noen plass i verden man tørker seg i rompa med fingrene etter å ha bæsjet?!? Jeg tror ikke på at noen bruker fingrene til å tørke seg med.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #11 Skrevet 29. november 2008 Er det noen steder i verden man tørker seg i rompa med fingrene etter å ha bæsjet? Ja, i India og i Pakistan bæsjer de masse uten å bruke papir, de bruker bare sin høyre hånd alle sammen. Så lager de mat (steker kjøtt osv.) uten å ha vasket seg etter å ha tørket seg i rumpen med fingrene sine. Tenk på hva som ligger under neglene deres...
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #12 Skrevet 29. november 2008 Mann her: Tørker meg nok ikke i ræva uten papir, men vasker ofte ungen på halvannet med fingra, såpe og vann. Lukter ofte litt en stund etterpå men det forsvinner i god tid til neste vask.... Litt samme tema - madammen liker ikke såpestykker av vanlig gammeldags type. Flytende er liksom mye bedre - mer hygienisk. Hvor dum er ikke den tankegangen? OK, såpa kan ha noe skitt på seg i blant, men hva gjør vel det. Såpa løser fortsatt opp møkka på hendene og om det kommer noe skitt fra såpa så fester det seg neppe. Alt blir skylt av uansett.
Gjest Gjest_hanna_* Skrevet 29. november 2008 #13 Skrevet 29. november 2008 Unnslyld meg, men HÆ?? Har alltid hatt lyst til å bruke utrykket *god dag mann økseskaft* og der gav du meg jammen en anledning.... Hahahhahahahha!!! morsomt:) er helt enig! hva hadde "dusje-sammen" med denne tråden å gjøre??? Tyrkia er blitt veldig vestlig og sivilisert! Standarden på hotellet o.l. er høy, spesielt om du reiser til kemer eller icmeler! jeg har vært der maaange ganger, det er helt topp!! Så dont worry..... de er absolutt kommet seg ut av steinalderen!
Blåbæret Skrevet 29. november 2008 #14 Skrevet 29. november 2008 Jeg har vert i Tyrkia flere ganger og de bruker dopapir der =) Absolutt ikke noe å uroe seg for. Men det kan hende at der er tomt for papir da, akkurat slik som her i Norge
Gjest misrabel Skrevet 30. november 2008 #15 Skrevet 30. november 2008 og folk som kommer fra somalia til f.ex norge hvor vi har ordentlige do, de setter seg ikke med rumpa på setet, de setter seg på huk med føttene oppå setet. så tørker de seg med venstre hånda og spiser og håndhilser med høyre.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #16 Skrevet 30. november 2008 Så utrolig fascinerende hvor mye folk tror på!
Gjest Heloise Skrevet 1. desember 2008 #17 Skrevet 1. desember 2008 men er det noen plass i verden man tørker seg i rompa med fingrene etter å ha bæsjet?!? Vet ikke hva du gjør, men jeg bruker tenna... Helt normalt det vel?
FrizzleSizzle Skrevet 1. desember 2008 #18 Skrevet 1. desember 2008 Er det noen som bruker finger'n lenger, lurer jeg på.
FrizzleSizzle Skrevet 1. desember 2008 #19 Skrevet 1. desember 2008 Ikke sex, altså! Men for å si "dra til helvete".
mmmSjokolade Skrevet 1. desember 2008 #20 Skrevet 1. desember 2008 I noen land bruker de venstre hånd når de har vært på do istedenfor papir. Det er helt vanlig i midt østen for eksempel. Selvfølgelig ikke bare hånden. De vasker rumpa med en dusj som henger ved siden av toalettet, og ofte har de slike doer som en må huke seg ned over. Altså hånddusj + fingrene blir rent. Tror mange der syns at den greia vår med papir blir litt ekkelt. viser bare hva folk blir vant til. Uansett må du jo vaske hendene etter et dobesøk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå