Gå til innhold

Hvor mye kan vi låne?

Anbefalte innlegg

Gjest kjøpe bolig
Skrevet

Jeg og samboeren min har veldig lyst til å kjøpe oss et hus. Vi har ikke snakket med banker eller noe enda, kun tenkt litt på dette. Hvor vanskelig er det å få lån egentlig? Er det nødvendig å ha hatt fast inntekt de siste x mndene eller ha vært kunde i banken et visst antall år?

Kan jo fortelle situasjonen vår, og hvis noen vet hvor mye man kan låne sånn ca på dette, så opplys meg gjerne (eller fortell neg hvor mye DERE fikk låne) :)

Faste inntekter (netto): ca. 33 000 pr mnd

Egenkapital: 200 000 kr.

Vi har ikke studielån eller billån (ingen lån fra før)

Saken er at vi bodde utenlands frem til juli dette året, og har ikke jobbet i norge på 3-4 år. (kun fra juli frem til nå)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg og samboeren min har veldig lyst til å kjøpe oss et hus. Vi har ikke snakket med banker eller noe enda, kun tenkt litt på dette. Hvor vanskelig er det å få lån egentlig? Er det nødvendig å ha hatt fast inntekt de siste x mndene eller ha vært kunde i banken et visst antall år?

Kan jo fortelle situasjonen vår, og hvis noen vet hvor mye man kan låne sånn ca på dette, så opplys meg gjerne (eller fortell neg hvor mye DERE fikk låne) :)

Faste inntekter (netto): ca. 33 000 pr mnd

Egenkapital: 200 000 kr.

Vi har ikke studielån eller billån (ingen lån fra før)

Saken er at vi bodde utenlands frem til juli dette året, og har ikke jobbet i norge på 3-4 år. (kun fra juli frem til nå)

Da jeg kjøpte bolig for under et år siden, så hadde jeg nøyaktig den samme egenkapitalen og halve inntekten som det dere har. Hadde også 100 000 i studielån. Vet ikke om dette ble beregnet. Lånte 750 000 kroner. Dere får da antagelig låne det dobbelte. Kanskje mer :)

Det å få lån uten inntekt hvis banken ikke kjenner deg, kan være vanskelig. På den tiden som jeg kjøpte, var jeg kun en tilkallingsvikar. Og jeg tror det ville ha vært vanskeligere med lån hvis jeg ikke hadde hatt banken i ti år. Det at jeg også hadde BSU-konto var en viktig faktor, men der rørte jeg ikke sparepengene ved kjøp av bolig (skal ta det når jeg skal bygge på).

Endret av nettvenninnen
Skrevet

Veldig vanskelig å si noe om dette nå...

....ikke glem at situasjonen på bank/finansmatkedet, er totalt forandret de siste månedene.

Men gå å snakk med bankene, Jeg vil tro Dere stiller sterkere på grunn av egenkapitalen Deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...