Gå til innhold

Hjelp til litt info om dyrearter i Norge

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått brev fra en fjern slektning i USA på ti år som spør om litt info om Norge (sikkert til en skoleoppgave eller bare for nysgjerrighets skyld). Regner med hun sikkert har tilgang til internett selv, så det er kanskje et ønske om kontakt med folk fra gamlelandet til oldemoren, men jeg vil i alle fall gi et seriøst svar.

Hun spør om norske nasjonalparker, antall byer, folketall i land og byer, norsk mat.... dette skal jeg klare å klore ned svar på selv, men forslag mottas med takk i tilfelle det er noe jeg ikke har tenkt på.

Men så spør hun om Norges nasjonaldyr. Har vi et nasjonaldyr? Jeg mener at når jeg gikk på barneskolen (16-22 år siden) lærte vi i alle fall at lundefuglen var Norges nasjonalfugl, men dette finner jeg ingenting som bekrefter i dag. Noen som vet noe om dette? Ellers har jeg tenkt å skrive litt mer generelt om faunaen; elg (skogens konge), reinsdyr, ulv, bjørn.....

Noen som vil hjelpe meg og denne ti år gamle slektningen med noen opplysninger eller linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WildRider

Spesifiser hva mer du lurer på og skriv det opp som spørsmål, så kan det hende det rykker inn en del gode tips du kanskje ikke tenkte over fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesifiser hva mer du lurer på og skriv det opp som spørsmål, så kan det hende det rykker inn en del gode tips du kanskje ikke tenkte over fra før :)

Ja, jeg kan jo skrive spørsmålene hun har skrevet ned:

-Are there any national parks in any town or city?

How many cities are there in Norway?

-About how many people live in Oslo?

-What is the population of Norway?

-Does Norway have a country animal (går ut fra hun mener nasjonaldyr?), if so, what animals?

-What are some Norwegian foods?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WildRider

Fant listen her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_no..._nasjonalparker

Bergen, Trondheim, Kristiansand, Oslo, Tromsø, Bodø er kanskje nok å nevne da det er de største/mest sentrale på sin side av landet?

ca 4,5-6 mill tror jeg.

-Does Norway have a country animal (går ut fra hun mener nasjonaldyr?), if so, what animals?

Fossekallen

Tja, pinnekjøtt kanskje, skjelte ( sauskalle ), fårikål, brunost..

Dette er hvertfall mine forslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider
"Tja, pinnekjøtt kanskje, skjelte ( sauskalle ), fårikål, brunost.."

Hva heter dette på engelsk? bare forveten jeg.. ;)

Pokker og, håpte ingen skulle spørre om dette :ler:

Har det noe navn på engelsk? Feks brunost har jeg fått med meg at går for Brown cheese. Får i kål, steamed sheep with cabbage kanskje? Eller noe hehe..

Skjelte, steamed sheephead? Pinnekjøtt, steamed sheeprib's? Nei, uff, Høres jo helt huleboer ut dette her.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag :)

Innbyggertall og nasjonalparker og byer er greit nok, tar med det vesentligste.

Ang mat tenkte jeg å kanskje skrive at vi er blitt ganske amerikanske i kosten etterhvert(kanskje ikke verd å nevne?), men at det spises mye fisk, nevne høstklassikeren fårikål, og spesialitetene pinnekjøtt, sauhue (smalahove?).... tja...

Og om dyr blir nok litt mer generellt enn akkurat bare fossekallen; elg, reinsdyr, gaupe, hoggorm, bjørn, rev, rådyr, hval... er det jeg har kommet på så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag :)

Innbyggertall og nasjonalparker og byer er greit nok, tar med det vesentligste.

Ang mat tenkte jeg å kanskje skrive at vi er blitt ganske amerikanske i kosten etterhvert(kanskje ikke verd å nevne?), men at det spises mye fisk, nevne høstklassikeren fårikål, og spesialitetene pinnekjøtt, sauhue (smalahove?).... tja...

Og om dyr blir nok litt mer generellt enn akkurat bare fossekallen; elg, reinsdyr, gaupe, hoggorm, bjørn, rev, rådyr, hval... er det jeg har kommet på så langt.

Vi har jo også lutefisk, men å forklare dette på engelsk må nesten noen andre gjøre. :ler: Kjøttkaker er vel nasjonalretten? Eller er det pizza grandiosa?

Også har vi fjøsnissen da. Og samer og en kongefamilie med en ekspartydopbruker som skal bli neste dronning...

Av oppfinnelser er vi så stolte av ostehøvelen og binders... alle gikk med binders under 2. verdenskrig for å vise sin forakt for krigen eller rettere sagt, sin solidaritet og sin gruppetilhøring og sitt mot.

Også har vi et naboland som heter Sweden som innerst inne forakter oss fordi vi fant olje og var så frekke å rasle med sablene mot dem og vant og gikk ut av unionen uten at det utbrøt krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WildRider
Vi har jo også lutefisk, men å forklare dette på engelsk må nesten noen andre gjøre. :ler: Kjøttkaker er vel nasjonalretten? Eller er det pizza grandiosa?

Også har vi fjøsnissen da. Og samer og en kongefamilie med en ekspartydopbruker som skal bli neste dronning...

Av oppfinnelser er vi så stolte av ostehøvelen og binders... alle gikk med binders under 2. verdenskrig for å vise sin forakt for krigen eller rettere sagt, sin solidaritet og sin gruppetilhøring og sitt mot.

Også har vi et naboland som heter Sweden som innerst inne forakter oss fordi vi fant olje og var så frekke å rasle med sablene mot dem og vant og gikk ut av unionen uten at det utbrøt krig.

Det første som slår meg er Fish marinated in acid :fnise:

Ja, ellers er vi ett imponerende artig land. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lutefisk er forklart som dried/salted whitefish made with soda lye ;) Står en del forklaringer på wikipedia, så går ut fra at det er forståelig.

Nasjonalretten er forresten får-i-kål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjohei, da slo jeg opp matordene for deg i Clue, verdens beste ordbok. Hvis det kommer flere forslag kan jeg ta de også ;)

Pinnekjøtt: subst. (matlaging) rack of lamb ribs (Norwegian speciality, esp. at Christmas

Fårikål: subst. (matlaging) mutton-and-cabbage stew

subst. [på meny] Norwegian lamb stew

brunost: subst. brown cheese

subst. Norwegian goat cheese

lutefisk: subst. lutefisk (dried codfish prepared in a potash lye)

smalahove: subts. fermented lamb head

rømmegrøt: subst. sour cream porridge

spekemat: subst. cured meat, dried meat

fenalår: subst. cured leg of mutton

spekepølse: subst. smoked sausage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest AnneShirley
brunost: subst. brown cheese

subst. Norwegian goat cheese

Gå absolutt for den øverste av disse, da brunost ikke er lik geiteost. Noe brunost har ikke geiteost i seg i det hele tatt, og selv dem med mest geitemelk innholder vesentlige deler kumelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at det finnes ca 100 byer i Norge, med et folketall fra ca 1500 - 550 000. De eldste byene i Norge er Tønsberg år 871, Trondheim år 997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...