Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har lagt inn trådløst nettverk på nytt (etterat jeg "resatte" hele routeren). Nå husker jeg ikke hvordan jeg låste nettverket mitt med passord igjen....

Hjelp meg......

(jeg er inne på "egenskaper" og "tilknyttning". Der står det nøkkel for trådløst nettverk. Der står det at den er "åpen".... Husker bare ikke hva jeg klikket på der inne før..... (wpa?, wpa - psk?, delt?....osv...)

Jeg har 3 pc`r her, som skal være tilknyttet samme nettverk...

Endret av Myrthel
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du logger inn på ruteren via nettleseren din. Adressen er gjerne 10.0.0.1 eller 192.168.0.1 (står i manualen), logg inn med standardbrukernavn/passord(gjerne admin / blank), finn frem security og WPA og skriv inn ønsket passphrase.

Vanskelig å være helt konkret med så lite opplysninger, men grunnresepten er lik på alle.

Skrevet
Du logger inn på ruteren via nettleseren din. Adressen er gjerne 10.0.0.1 eller 192.168.0.1 (står i manualen), logg inn med standardbrukernavn/passord(gjerne admin / blank), finn frem security og WPA og skriv inn ønsket passphrase.

Vanskelig å være helt konkret med så lite opplysninger, men grunnresepten er lik på alle.

Har vært inne på noe, men finner ikke ut alt.... hvilke opplysninger savner du?? Veldig lite inne i dette, så det er ikke sikkert jeg kan gi deg de rette opplysningene da.....

Min router heter delink.

Skrevet

Nå har jeg kommet inn på routerne min... På wireless setting står det:

Nettvork ID (SSID) :...................... er det dette ordet jeg først skal forandre?

Deretter står det channel...(hvilket tall skal jeg velge??)

Så står det security "none"..

Hva skal jeg velge her..... ? (Er det her jeg ska velge WAP???) Mange forskjellige valg..

Og tilslutt.... Er det på siden TOOLS jeg legger inn passordet???

Sikkert rare spørsmål, men håper du forstår....

Skrevet

Hvilken modell fra D-link har du? Jeg regner med at den har et merke på undersiden med tre bokstaver, bindestrek og tre eller fire sifre, f.eks. DIR-615.

Skrevet

SSID er nettverksnavn. Sett ønska navn der, noen disabler "SSID Broadcast", da må du selv huske nettverksnavnet. Det øker sikkerheten, men er i mine øyne unødvendig.

Jeg ville ikke rørt channel. På security velger du WPA-PSK (velg WPA2-PSK om det er alternativ) da får du beskjed om å skrive inn passphrase (dvs passord) som ikke bør være for enkelt, men som navnet antyder en passfrase, gjerne med tall inkludert.

Skrevet
Hvilken modell fra D-link har du? Jeg regner med at den har et merke på undersiden med tre bokstaver, bindestrek og tre eller fire sifre, f.eks. DIR-615.

DI-524

Skrevet

Ok, jeg ser gjest (15:32) har allerede gitt en god beskrivelse som matcher DI-524. Den har såvidt jeg kan se ikke WPA2-PSK, men så lenge den har WPA-PSK er det greit.

Hvis ytelsen er dårlig kan det være aktuelt å bytte channel, poenget er at du ikke må bruke samme channel som naboen. I tillegg bør det være god avstand til nære naboers kanal, så hvis du bor vegg i vegg med noen som bruker kanal 6 bør du bytte til 1 eller 11. Hvis du ikke har naboers nett innen rekkevidde kan kanal stå på hva som helst.

Skrevet
Ok, jeg ser gjest (15:32) har allerede gitt en god beskrivelse som matcher DI-524. Den har såvidt jeg kan se ikke WPA2-PSK, men så lenge den har WPA-PSK er det greit.

Hvis ytelsen er dårlig kan det være aktuelt å bytte channel, poenget er at du ikke må bruke samme channel som naboen. I tillegg bør det være god avstand til nære naboers kanal, så hvis du bor vegg i vegg med noen som bruker kanal 6 bør du bytte til 1 eller 11. Hvis du ikke har naboers nett innen rekkevidde kan kanal stå på hva som helst.

Nå gir jeg snart opp her.. Jeg kommer inn og får stengt tilgangen for andre... Det kommer opp når jeg åpner: velg et trådløst nettverk innen rekkevidde. Så langt alt bra. Men så kommer jeg ikke inn selv.... :sukk: Det står : kobler til.... og det virker som jeg kommer sånn "halvveis inn"... Dvs. at når jeg har prøvde å komme meg inn på en av naboenes nettverk - kom det opp at det var sperret.. (prøvde det bare, for å se hva som skjedde...) På mitt eget nettverk, står det at tilgangen er meget god, og så står det bare å søker og søker...

Har det noe med WPA-PSK å gjøre?? Lurer på om jeg kun hadde WEP sist? (da jeg kom inn og hadde sperret nettverk)... Hva er forskjellen på alle disse bokstavene (ordene)??? Er det forskjell på hvor sikkert det er??

Skrevet

- Høyreklikk på ikonet nede ved klokka og velg "vis tilgjengelige trådløse nettverk"

Da får du opp noe slikt http://www.elettra.trieste.it/IT/uploads/view_wireless.gif

- Merk ditt nettverk og klikk på "change advanced settings"

- Du får opp noe slikt http://www.elettra.trieste.it/IT/uploads/wifi_general.gif

- Trykk på "wireless networks" og dette kommer http://www.jungo.com/openrg/doc/3.14/evalu..._properties.png

- I lista, sørg for at ditt nettverk er merket (trolig eneste), klikk på properties og du får da oppe denne: http://www.jungo.com/openrg/doc/3.14/evalu...nfiguration.png

Her skal du altså sette WPA-PSK og TKIP, mens network key da er passordet/passphrase som du satt i ruteren.

Det er mulig du brukte WEP før, men det anbefales ikke. WEP viste seg raskt å være alt for lett å knekke og fritt tilgjengelig programvare knekker dette på få minutt. WPA ble derfor utviklet for å rette de store sikkerhetshullene.

Skrevet

WEP er en form for sikring som har vist seg verdiløs mot en angriper som virkelig vil. WPA-PSK er langt tryggere.

PCen din er vant til at nettet er usikret, eller sikret på en annen måte enn WPA-PSK, så klarer den kanskje ikke oppfatte at det nettet som før var åpent nå krever passord.

Bruker du Windows XP? For norsk utgave er det hvertfall:

Egenskaper for trådløs nettverkstilkobling --> Trådløse nettverk --> navnet på ditt nettverk --> Egenskaper --> velg WPA-PSK, skriv inn passordet du valgte i feltene under.

Skrevet

Takker for fine svar... Jeg skal gjøre noen forsøk til... Jeg føler at jeg gjør det dere beskriver, men det må være en bitteliten ting jeg overser...

Det skal altså ikke være noe som "stanser" tilgangen ved at jeg bruker WPA-PSK da??

Takker igjen...

Skrevet

Hvis du har et nokså gammelt nettverkskort kan det mangle støtte for WPA, i tillegg må XP være oppdatert med minimum service pack 1, men sistnevnte har jeg vanskelig for å tro er en reell problemstilling.

Skrevet (endret)
Hvis du har et nokså gammelt nettverkskort kan det mangle støtte for WPA, i tillegg må XP være oppdatert med minimum service pack 1, men sistnevnte har jeg vanskelig for å tro er en reell problemstilling.

Det vet jeg ikke ... Jeg har XP, og pc`n er ca 2 år gammel..... sier det deg noe??

Men nå prøver jeg igjen....

1. inn på ruoterens startside, og trådløst nettverk.....OK!

2. Bytt navn på SSID OK!

3. Channel OK!

4. Scurity : WPA-PSK/WPA2 -PSK OK!

5. Preshare key...... (hva skal inn der??) (passordet jeg finner på?)

6. Deretter er det OK, og så restarter routeren seg... Jeg "minter"

nettverket og går inn på :åpne nettverk... Der finner jeg

det jeg har lagt inn - låst... Det kommer da opp : logge på... og

står alt bare og " går"...... Kommer ikke inn...

Andre ganger finner jeg det ikke "mitt" trådløse nettverk der inne (andre forsøk)...hmmm??

Så har jeg gått inn på : endre rekkefølgen for foretrukkede nettverk. Der finner jeg (som oftest) det nettverket jeg har låst. Går så inn på egenskaper. Tilknyttning kommer opp..

Der står det nøkkel for trådløst nettverk... Skal jeg gjøre noe inne der??? Har prøvd å fylle inn WPA -PSK osv... og nettverksnøkkel... som jeg fant når jeg gikk igjennom innstillinger for trådløst nettverk...

Alle 3 pc`n våre er "koblet sammen" i det trådløse nettverket vårt..

Hva gjør jeg feil da???

Endret av Myrthel
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
5. Preshare key...... (hva skal inn der??) (passordet jeg finner på?)

Her skal du fylle inn passordet du finner på ja.

Der står det nøkkel for trådløst nettverk... Skal jeg gjøre noe inne der??? Har prøvd å fylle inn WPA -PSK osv... og nettverksnøkkel... som jeg fant når jeg gikk igjennom innstillinger for trådløst nettverk...

Nettverksnøkkel skal være det samme passordet som du tastet inn på preshare key. Du må selvsagt også fylle inn samme i feltet "Bekreft nettverksnøkkel"

Skrevet

NÅ KLARTE JEG DET!!!!! jIPPI.... :danser:

Tusen takk for at dere har vært så tålmodige med meg... Det var jo faktisk lett, det var bare jeg som gjorde det så innviklet...

Det eneste "problemet" nå - er å få inn de to andre pc`n i nettverket mitt igjen.. De falt ut, da jeg kom inn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...