Jigva Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 (endret) Jeg har det seneste året fått en forkjærlighet for god, varm, tradisjonsrik mat. Helst som gjør seg selv litt. Jeg lager ofte Shepherds Pie, Chilli Con Carne, Bolognes saus, fersk suppe, irish stew og generelt gryter med rotgrønnsaker. Er det noen som har noen gode oppskrifter på retter som gjør seg selv litt, altså gjerne med rotgrønnsaker? Eventuelt også om noen har noen retter de kan anbefale som også er mulig å fryse i porsjonspakninger? Jeg liker å ha noen "ferdig" måltider i frysen. Noen som har noen oppskrifter og vil dele? Endret 30. november 2008 av Jigva
Tropehus Skrevet 30. november 2008 #2 Skrevet 30. november 2008 Jeg drister meg til å svare: Jeg lager ofte en veldig universell grønnsaksform som kan spises alene eller sammen med kjøtt. Jeg har ikke eksakte mål for måler aldri men du trenger: Poteter - helst kokefaste Yams (søtpoteter) Rød paprika Rødløk Gulrøtter Olivenolje Maldonsalt Pepper Feta eller Haloumi ost Evt en rosmarinkvist Skrubb eller skrell potetene og skrell søtpotetene. Kutt potetene i ca 2cm store terninger og søtpotetene omtrent dobbelt så store. Kutt løk i båter, paprika i biter og gulrøttene omtrent samme størrelse som potetene. Legges i ildfast form, hell olivenolje over og strø på godt med salt og pepper og evt krydder. Bruk hendene og vend alt sammen slik at det blir dekket av oljen. Stekes i ovnen på 200grader en liten time, denne passer seg selv. Når det er 10 min igjen av steketiden så legger du på fetaostbiter eller Haloumiskiver slik at det blir varmt og smelter litt. Veldig godt å trøste seg med litt karbohydrater ja!
Pingting Skrevet 30. november 2008 #4 Skrevet 30. november 2008 Kommer ikke på noe akkurat nå, men jeg har garantert noen forslag senere! *mine innlegg*
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #5 Skrevet 30. november 2008 Du kan lage en litt sterkere og spanskere variant av lapskaus eller rotgrønnsakssuppe ved å tilsette stekt chorizo (med stekefettet), gjerne litt hvitløk og en god del bladpersille Den makedonske fårikålvarianten med chili og løk er også god. Dampes i ovnen med litt smør og buljong/kraft.
Jigva Skrevet 30. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2008 (endret) Tusen takk for oppskrifter :D Kom gjerne med flere, man får vel aldri egentlig nok av oppskrifter Skal forresten absolutt prøve den grønnsaksformen, den hørtes veldig god ut. Skal også prøve den Beef Bourguignon (oi, vanskelig å skrive), men den virker litt mer komplisert. Får gjøre det en søndag jeg har litt tid :D Tusen takk for oppskriften Endret 30. november 2008 av Jigva
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #7 Skrevet 30. november 2008 Jeg drister meg til å svare: Jeg lager ofte en veldig universell grønnsaksform som kan spises alene eller sammen med kjøtt. Jeg har ikke eksakte mål for måler aldri men du trenger: Poteter - helst kokefaste Yams (søtpoteter) Rød paprika Rødløk Gulrøtter Olivenolje Maldonsalt Pepper Feta eller Haloumi ost Evt en rosmarinkvist Skrubb eller skrell potetene og skrell søtpotetene. Kutt potetene i ca 2cm store terninger og søtpotetene omtrent dobbelt så store. Kutt løk i båter, paprika i biter og gulrøttene omtrent samme størrelse som potetene. Legges i ildfast form, hell olivenolje over og strø på godt med salt og pepper og evt krydder. Bruk hendene og vend alt sammen slik at det blir dekket av oljen. Stekes i ovnen på 200grader en liten time, denne passer seg selv. Når det er 10 min igjen av steketiden så legger du på fetaostbiter eller Haloumiskiver slik at det blir varmt og smelter litt. Veldig godt å trøste seg med litt karbohydrater ja! Hoeres godt ut! Men maa bare vaere litt pirkete og si at det er stor forskjell paa yams og soetpoteter. Vet amerikanerne er forvirret naar det gjelder dette, men det ar altsaa ikke det samme
Tropehus Skrevet 2. desember 2008 #8 Skrevet 2. desember 2008 Hehe, okey - det tas til etteretning. Det er søtpoteter jeg mener tror jeg - de som er oransje inni og har litt rosaaktig skall.
øyenstikker Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 Laget meg kraftig god suppe med grønsaker i går. Var såå godt! Jeg lager ikke etter faste mål, så det må tilåpasses etter hvor mye man vil ha. Men her er ingrediensene, og ca mål da: 2 store løk 0,5 kg poteter 0,5 kg gulerøtter 3 fedd hvitløk 1 gul paprika 1 boks hakkede tomater 0,5 l kraft, eller lys buljong Pølser skjært i passe biter Oregano Basilikum Salt Pepper Skjær løken i skiver og stek den i en gryte til den blir blank. Ha i poteter og gulerøtter skjært i tærninger. Tilsett boksen med hakkede tomater og kraften. La dette koke opp og småkoke i 20-30 min. Ha i pølsene på slutten, så de blir varme. Serveres med godt brød til! Rasp hvitløken i og tilsett krydderet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå