Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #1 Skrevet 28. november 2008 Hvilken hånd skal forlovelsesringen på, og hvilken hånd skal gifteringen på? FORVIRRA!!
Gjest tyttebær Skrevet 28. november 2008 #2 Skrevet 28. november 2008 Forlovelsesring: venstre Giftering: høgre Nokon bruker same ring som forlovelsesring og giftering. Då er det vanleg at den er på venstre hånd når de forlovar dykk, og skiftar til høgre når de har gifta dykk!
LukaFrost Skrevet 28. november 2008 #3 Skrevet 28. november 2008 Synes jeg se alle har ringen på høyre hånd i Norge, jeg. Da jeg var forlova hadde jeg ringen på høyre håmd og hadde planer om å fortsette å ha den der etter giftermålet (som aldri ble no av).
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Der jeg bor er det vanlig med både forlovelsering og giftering på høyre, er vanlig at forlovelsesringen blir brukt til giftering.
Gjest tyttebær Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 I følge skikkogbruk.no skal forlovelsesring vera på venstre hånd. Les her. Giftering på høgre side. Les her. Dette er skikk og bruk for Norge.
Gjest AnneShirley Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Jeg har aldri hørt om noen som har hatt ringen på venster hånd og så flyttet til høyre. Det virker heller ikke praktisk, da de fleste har ulik tykkelse på de to ringfingerene. Samme ring på samme finger, enten man er gift eller forlovet, er det jeg alltid har oppfattet som norsk tradisjon. Det har jeg fått bekreftet fra folk fra ulike deler av landet og fire ulike generasjoner (inkl min oldemor). (og jeg tar ikke ting for god fisk bare noen har skrevet det på en nettside.. hvem som helst kan jo lage seg en "skikk og bruk side" )
Christal Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 Har aldri heller hørt at det er vanlig å skifte fra venstre til høyre i Norge - det er mer vanlig i utlandet. Her har vi begge to på høyrehånden - selv om jeg gjerne ville ha hatt den på venstre siden den hånden er nærmere hjertet og føles bedre på den fingeren
Gjest tyttebær Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 Personlig trur eg dette er veldig individuelt alt etter kor du kjem frå! Det som eg er vant med er: Forlovelse: Mannen frir, og (kun) dama får ring, ringen skal vera på venstre ringfinger. Gift: Begge har ringer og dei skal vera på høgre hånd. Dette er det eg har lært frå fleire generasjonar tilbake. Men uansett kjem dette til å vera ein evig diskusjon!
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #9 Skrevet 30. november 2008 Eg vil ikkje vere som "alle andre" og har derfor gifteringen på venstre ringfinger. Ringen eg fekk då han fridde har eg på høgre ringfinger. "Skikk og bruk" har aldri vore mi greie.
Grønt blad Skrevet 30. november 2008 #10 Skrevet 30. november 2008 (endret) Gifteringen skal i Norge bæres på høyre hånd, men jeg tror ingen vil reagere om du velger noe annet. (Skikkogbruk.no er nettversjonen av boka Skikk og bruk av Erik Lundesgaard. Det er det samme som står på nettsiden som i boka...) Endret 30. november 2008 av Grønt blad
Gjest Raptuza Skrevet 30. november 2008 #11 Skrevet 30. november 2008 Eg har skifta min giftering over på venstre pga det blir mindre slitasje på den. Det same har mannen min.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå