Gå til innhold

Bryllup i utlandet, så fest hjemme.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Heisann alle! Jeg har forlova meg og planlegger bryllup. Vi er begge studenter og har lite penger. Vil heller ikke ha noe digert staselig bryllup med 100 stk. Vi kunne tenke oss å reise til utlandet med bare nærmeste familie, og så ha en fest etterpå for mer familie og venner. Noen andre som har gjort det sånn? Funka det bra? Hvordan var festen etterpå? Ligna det på et bryllup, eller var det enkelt? Hva gjorde dere på den festen?

Hilsen meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann alle! Jeg har forlova meg og planlegger bryllup. Vi er begge studenter og har lite penger. Vil heller ikke ha noe digert staselig bryllup med 100 stk. Vi kunne tenke oss å reise til utlandet med bare nærmeste familie, og så ha en fest etterpå for mer familie og venner. Noen andre som har gjort det sånn? Funka det bra? Hvordan var festen etterpå? Ligna det på et bryllup, eller var det enkelt? Hva gjorde dere på den festen?

Hei,

Vi gjorde det samme.... vi giftet oss i Italia og var kun 4 stykker. Når vi kom hjem hadde vi en større fest hvor vi viste film fra bryllupet.

Skrevet

Jeg skjønte ikke helt det økonomiske aspektet her. Det er jo festen som koster penger, ikke vielsen. Dvs. i noen kirker må man betale, men det koster langt mindre enn en tur til Italia.

Skrevet
Jeg skjønte ikke helt det økonomiske aspektet her. Det er jo festen som koster penger, ikke vielsen. Dvs. i noen kirker må man betale, men det koster langt mindre enn en tur til Italia.

Jeg har ikke lyst å bare gå i all stillhet og bli viet og så gå hjem heller da. Vil tro at bryllup med 10 gjester i Alicante/Gran Canaria der gjestene betaler reisen selv blir mye billigere enn en stor fest hjemme med hele slekta + venner..? Og festen etterpå kommer jo bare til å være en slags markering, ikke en bryllupsfest, da er jo det skikkelige bryllupet over.. Blir bare snakk om middag et sted med litt folk. Så får vi jo gaver inn og da ;)

Skrevet (endret)
Så får vi jo gaver inn og da ;)

Nettopp, og det er jo helt tydelig at det kun er det du har i tankene når du skal gifte deg i utlandet for å slippe utgifter, men vil ha et selskap her hjemme etterpå.

Endret av Arwen
Skrevet (endret)
Nettopp, og det er jo helt tydelig at det kun er det du har i tankene når du skal gifte deg i utlandet for å slippe utgifter, men vil ha et selskap her hjemme etterpå.

Jeg gifter meg absolutt ikke i utlandet for å få mest mulig gaver.. Selskapet etterpå vil vi bare ha fordi vi vet det er mange av de vi bryr oss om som ikke har mulighet/er for gamle osv til å reise med oss ned dit. Men vi vil jo at desse skal få feire sammen med oss de også! Er det så vanskelig å forstå? Vi vet jo at hvis vi ikke hadde hatt noen fest etterpå, så hadde folk fortsatt villet gi oss gaver, og da syns jeg de fortjener å få komme på en fest de og!

Endret av Arwen
Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi har tenkt til å gjøre det sånn. Men vi skal ikke ha noe middag på festen etterpå. Bare kaker og alkohol :)

Gjest Gjest_Brud09_*
Skrevet

tror det er lurt å droppe middag når dere kommer hjem, det er det som er dyrt egentlig.... jeg tenkte på noe av det samme, ikke for å spare penger (alt blir betalt av foreldrene våre), men for å ikke gjøre noe stort ut av det. Koselig med en fest eller et enkelt selskap med gode kaker i sammen med familie/venner...

Skrevet

Vi har giftet oss i utlandet og skal ha vennefest her til lands.

Vi gir imidlertid uttrykkelig beskjed om at gaver ønskes ikke, da det ikke er et "ordentlig bryllup" gjestene blir invitert til. Å ha etterpåselskap med sterkt ønske om gaver synes jeg er litt patetisk, virker jo da som om selskapet er for å sanke inn litt ekstra gaver (bryllupet er jo overstått).

Skrevet

Helt ærlig talt så tror jeg det blir dyrere for dere å først reise til syden for å gifte dere og i tillegg ha fest med middag osv etterpå enn å bare kjøre full pakke hjemme... Med mindre dere skal ha gjestene til å betale maten og drikken selv...? :forvirret:

Utgifter til klær, blomster, mat og drikke, musikk, bordpynt osv osv kommer jo uansett om dere har festen på bryllupsdagen eller 3 uker etter. Men i ditt forslag kommer reiseutgifter i tillegg. Et annet aspekt er at gjestene dere inviterer med dere til syden må betale reise og opphold selv, noe som faktisk er ganske dyrt for enkelte. Skulle jeg invitert med meg folk til utlandet i MITT bryllup ville jeg ha betalt alt for dem. Synes det er en uting at folk reiser avgårde for å gifte seg, og inviterer med seg gjester som må punge ut med 10 000-20 000 for å være med... Men det er jo bare min mening da.

At du nevner "Så får vi jo inn gaver og da" blir kvalmt for mine ører... Man kan da ikke basere bryllupet sitt på gaveforventniger... Ei heller ha bryllupsfest for å få gaver. Uff...

Skrevet
Helt ærlig talt så tror jeg det blir dyrere for dere å først reise til syden for å gifte dere og i tillegg ha fest med middag osv etterpå enn å bare kjøre full pakke hjemme... Med mindre dere skal ha gjestene til å betale maten og drikken selv...? :forvirret:

Utgifter til klær, blomster, mat og drikke, musikk, bordpynt osv osv kommer jo uansett om dere har festen på bryllupsdagen eller 3 uker etter. Men i ditt forslag kommer reiseutgifter i tillegg. Et annet aspekt er at gjestene dere inviterer med dere til syden må betale reise og opphold selv, noe som faktisk er ganske dyrt for enkelte. Skulle jeg invitert med meg folk til utlandet i MITT bryllup ville jeg ha betalt alt for dem. Synes det er en uting at folk reiser avgårde for å gifte seg, og inviterer med seg gjester som må punge ut med 10 000-20 000 for å være med... Men det er jo bare min mening da.

At du nevner "Så får vi jo inn gaver og da" blir kvalmt for mine ører... Man kan da ikke basere bryllupet sitt på gaveforventniger... Ei heller ha bryllupsfest for å få gaver. Uff...

Vi FORVENTER jo absolutt ikke gaver, men jeg vet at noen kommer til å ha ønske om å gi uansett. For å være ærlig så trenger vi ikke noen gaver. Har egentlig alt vi trenger. Og i forhold til det med utlandet, så er det bare snakk om familiene våre her (foreldrene + søsknene) Ikke masse andre gjester. Vi har da et åpent forhold til foreldrene våre, og vi har snakket om det, og de har sagt at de vil det de og. Vi kjenner jo til familien vår, og vet jo at de hadde brukt penger til sommerferie uansett, med bryllup på programmet eller ikke. Jeg ser det at den siste kommentaren min i 1. innlegget var unødvendig. Poenget vårt er jo å kunne slippe unna så mye planlegging og stress og ting som må ordnes. Og vi har fine klær, så det blir ikke en utgift til festen etterpå.. Musikk er vel bare til å brenne noen sanger på en cd.. :P Foressten så hørtes det ut som en ide å bare ha kaker og sånn og. Poenget er at vi ønsker å be folk med på en tilstelning når vi vet vi får gaver om vi vil eller ikke. Håper dere skjønner.

Skrevet
Jeg gifter meg absolutt ikke i utlandet for å få mest mulig gaver.. Selskapet etterpå vil vi bare ha fordi vi vet det er mange av de vi bryr oss om som ikke har mulighet/er for gamle osv til å reise med oss ned dit. Men vi vil jo at desse skal få feire sammen med oss de også! Er det så vanskelig å forstå? Vi vet jo at hvis vi ikke hadde hatt noen fest etterpå, så hadde folk fortsatt villet gi oss gaver, og da syns jeg de fortjener å få komme på en fest de og!

Vi giftet oss i utlandet og hadde fest hjemme etterpå. Det hadde ikke noe med utgiftene å gjøre, men at vi ville være alene(spes. mannen) da vi giftet oss og ikke ha 100par stirrende øyne i nakken. Utgiftene til turen da vi giftet oss regner vi ikke som noe bryllupsutgift, det var feiren vår det året.

Utgiftene til festen etterpå kommer veldig an på hva slags fest du vil ha hjemme. Er det snakk om f.eks et hageparty, med snacks, medbrakt drikke og musikk på cd-spiller blir det ganske billig.

Vi hadde 80 gjester, hjemmelaget koldtbord og et hav av mat, levende musikk, fri bar hele kvelden, velkomstdrikke, kaker, kaffi og snacks. Brukte rundt 2000,- på duker, pynt, servietter, lys mm., I alt ca. 35 000,-

Gjestene betalte overnatting(som vi ordnet til en noenlunde rimelig penge).

Hadde tenkt at det skulle være veldig uformelt og enkelt, men det ble nærmest som en "vanlig" bryllupsfest og en knallsuksess!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...