Gjest Gjest_Anni_* Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Vi har sett på hus i dag, fint, men gammelt hus med et par stuer, tre soverom og to bad. Råttent uthus som kan rives og bli garasje. Hage på ene siden og plass til å parkere to biler på innkjørselen. Hybel. Det koster 1.7 mill. Hvor mye under takst kan vi by? Jeg tenker 200.000.. blir det for lavt vil dem ikke selge og vi blir "tvunget" til å by høyere og da kan det hende dem vil nekte en gang til bare for å se hvor langt vi vil gå... Er det riktig tankegang? Kan ikke gå helt opp til takst da vi trenger ihvertfall 100.000 til viktig oppussing, litt graving rundt huset. Hvor mye tror dere jeg kan by under takst? Var andre visning i dag, men er bare kanskje tre interreserte og ut avd e tre var det bare vi som har sett huset enda.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Skal innrømme at jeg ikke er god på dette selv, men jeg tror jeg ville ha begynt litt lavere..for å ha litt å gå på... Kanskje begynne på 1,3 og se hva de sier?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Stort sett er det tatt med i verdivurderingen at det trengs oppgraderinger og omtrent sum for disse, det står i prospektet/takstpapirene. Sånn sett synes jeg ikke dét er et argument for å gi under takst i seg selv. Men i dagens marked er det vel uansett fornuftig å tenke over hva man synes huset er verdt med og uten oppgraderinger... 200 000 under takst er vel ca 11% under prisantydning (med mindre jeg har regnet feil, er litt tallblind for tida), og svarer til prisfallet som er for tida (kommer selvsagt an på område og om det er sannsynlig at de allerede har lagt seg på lavere pris enn på topp).
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Kanskje begynne på 1,3 og se hva de sier? Denne er jeg enig i. Viktig å huske at prisene skal enda lenger ned. På mandag kommer nye tall som viser nedgang, og som minner selgerne på at de skal være glad om de får 80% av takst. Nei, vent med å legge inn bud. Vent til siste uka før jul, da begynner de å bli villige til å gå ned i pris. Kanskje langt ned i pris. Og da byr du 1.3. Maks.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Boligprisene kan halveres: http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6304992
Idnar Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Vi la inn bud på vårt hus på 2.2mill, prisantydningen var 2.7mill. Takst 3.4mill Megleren lo av meg, men det viste seg at den som ler sist, ler best. Vi fikk huset til 2.5mill. og det var 900000 under takst. Hvis dere vil by på huset, ville jeg ha lagt inn et skambud, la megleren le, du får sikkert blankt nei, men da prøver du igjen med kanskje 100000mer. Deretter øker du budet med 50000 og mot slutten av det dere vil gi mindre og mindre! Tenk dere om og ikke virk så altfor interessert, så skal du se at det ordner seg! Jeg snakker av erfaring Lykke til!!!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 ^ Når meglere går til det skritt å le av deg tror jeg de skjelver i støvlene samtidig.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 du spør på en vanlig allmenn side hvor du får alle mulige svar. så ikke ta disse uprofesjonelle svarene for god fisk! det blir det samme som de som ønsker medlidenhet for sykemeldinger og at de er borte fra jobb.. folk svarer at man må tenke på seg selv og ikke jobben. og at man må være borte når man føler at man må.. all medlidenhet og støtte på- go for it! men hva vet man egentlig om mennesket bak.. det kan være alt fra hypokondere og dårlig arbeidsmoraler ute å går. man må se det fra alle hold. bare for å sammenligne at folk faktisk ikke er objektive, men ganske subjektive. de forteller ofte det folk vil høre og får empati- mens kollegaer og sjefen opplever noe helt annet. kan hende du selv må erfare hvor mye du kan prute. dumt å gå rundt å tru at i disse dager kan man komme med skambud forså å tro at selger vil gå med på dette. i noen tilfeller vil jeg tro at de nekter å selge til denne frekke kjøperen uannsett dersom en annen kommer med et bedre bud i utgangspunktet. da hadde ikke jeg ønsket å leke budrunde med frekke folk som kommer med skambud fra førsten av. personlig syntes jeg at du skal komme med et bud som dere syntes er realt å gi, også velge hvor høyt dere kan gå. og heller velge å gå tapt i budrunden for noe dere ikke ønsker å gi mer for enn det dere ga dere på. man hører jo alltid selvfølgelig om folk som har gjort såkalte "kupp" men disse "kuppene" tror jeg faktisk at jeg hadde stått over. for det er vel en ganske allminnelig tanke om at det faktisk var en grunn for at de fikk dette "kuppet". så vær så snill- hold bena godt plantet på jorden. tenk selv dersom du skulle solgt de husene du ser på. med utgangspunkt i at du ønsker å selge, men ikke til enhver bekostning.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 du spør på en vanlig allmenn side hvor du får alle mulige svar. så ikke ta disse uprofesjonelle svarene for god fisk! det blir det samme som de som ønsker medlidenhet for sykemeldinger og at de er borte fra jobb.. folk svarer at man må tenke på seg selv og ikke jobben. og at man må være borte når man føler at man må.. all medlidenhet og støtte på- go for it! men hva vet man egentlig om mennesket bak.. det kan være alt fra hypokondere og dårlig arbeidsmoraler ute å går. man må se det fra alle hold. bare for å sammenligne at folk faktisk ikke er objektive, men ganske subjektive. de forteller ofte det folk vil høre og får empati- mens kollegaer og sjefen opplever noe helt annet. kan hende du selv må erfare hvor mye du kan prute. dumt å gå rundt å tru at i disse dager kan man komme med skambud forså å tro at selger vil gå med på dette. i noen tilfeller vil jeg tro at de nekter å selge til denne frekke kjøperen uannsett dersom en annen kommer med et bedre bud i utgangspunktet. da hadde ikke jeg ønsket å leke budrunde med frekke folk som kommer med skambud fra førsten av. personlig syntes jeg at du skal komme med et bud som dere syntes er realt å gi, også velge hvor høyt dere kan gå. og heller velge å gå tapt i budrunden for noe dere ikke ønsker å gi mer for enn det dere ga dere på. man hører jo alltid selvfølgelig om folk som har gjort såkalte "kupp" men disse "kuppene" tror jeg faktisk at jeg hadde stått over. for det er vel en ganske allminnelig tanke om at det faktisk var en grunn for at de fikk dette "kuppet". så vær så snill- hold bena godt plantet på jorden. tenk selv dersom du skulle solgt de husene du ser på. med utgangspunkt i at du ønsker å selge, men ikke til enhver bekostning. DU høres ut som en som skal selge huset sitt og som skjelver i buksene :gjeiper:
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #10 Skrevet 28. november 2008 Vi la inn bud på vårt hus på 2.2mill, prisantydningen var 2.7mill. Takst 3.4mill Megleren lo av meg, men det viste seg at den som ler sist, ler best. Vi fikk huset til 2.5mill. og det var 900000 under takst. Hvis dere vil by på huset, ville jeg ha lagt inn et skambud, la megleren le, du får sikkert blankt nei, men da prøver du igjen med kanskje 100000mer. Deretter øker du budet med 50000 og mot slutten av det dere vil gi mindre og mindre! Tenk dere om og ikke virk så altfor interessert, så skal du se at det ordner seg! Jeg snakker av erfaring Lykke til!!! Haha, vi har den smme erfaringen! Vi kikket på et hus til 2.400.000 og visste det hadde ligget lenge ute for salg. Etter seks uker la vi inn bud på 1.700.000. Megleren nesten aviste oss! Selgeren sa nei men ga oss motbud på 2.300.000. Men vi var ikke interessert. Etter ei uke ringte megleren oss og spurte om vi ikke ville legge inn høyere bud? Vi sa nei, men vi kunne godt by 1.700.000 igjen, med frist til dagen etter. Og vi fikk huset til den prisen
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #11 Skrevet 28. november 2008 dumt å gå rundt å tru at i disse dager kan man komme med skambud forså å tro at selger vil gå med på dette. Hallo?! Hvilket år befinner du deg i? En slik latterlig påstand får du vær så god argumentere for! Det er da heller regelen enn unntaket at folk legger inn lave bud i disse dager.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #12 Skrevet 28. november 2008 man hører jo alltid selvfølgelig om folk som har gjort såkalte "kupp" men disse "kuppene" tror jeg faktisk at jeg hadde stått over. for det er vel en ganske allminnelig tanke om at det faktisk var en grunn for at de fikk dette "kuppet". så vær så snill- hold bena godt plantet på jorden. tenk selv dersom du skulle solgt de husene du ser på. med utgangspunkt i at du ønsker å selge, men ikke til enhver bekostning. Hva slags bullocks er dette? Sier du at trådstarter skal legge inn et høyere bud enn hun egentlig vil, bare for at selgeren ikke skal bli lei seg? Herregud...
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #13 Skrevet 28. november 2008 du spør på en vanlig allmenn side hvor du får alle mulige svar. så ikke ta disse uprofesjonelle svarene for god fisk! det blir det samme som de som ønsker medlidenhet for sykemeldinger og at de er borte fra jobb.. folk svarer at man må tenke på seg selv og ikke jobben. og at man må være borte når man føler at man må.. all medlidenhet og støtte på- go for it! men hva vet man egentlig om mennesket bak.. det kan være alt fra hypokondere og dårlig arbeidsmoraler ute å går. man må se det fra alle hold. bare for å sammenligne at folk faktisk ikke er objektive, men ganske subjektive. de forteller ofte det folk vil høre og får empati- mens kollegaer og sjefen opplever noe helt annet. kan hende du selv må erfare hvor mye du kan prute. dumt å gå rundt å tru at i disse dager kan man komme med skambud forså å tro at selger vil gå med på dette. i noen tilfeller vil jeg tro at de nekter å selge til denne frekke kjøperen uannsett dersom en annen kommer med et bedre bud i utgangspunktet. da hadde ikke jeg ønsket å leke budrunde med frekke folk som kommer med skambud fra førsten av. personlig syntes jeg at du skal komme med et bud som dere syntes er realt å gi, også velge hvor høyt dere kan gå. og heller velge å gå tapt i budrunden for noe dere ikke ønsker å gi mer for enn det dere ga dere på. man hører jo alltid selvfølgelig om folk som har gjort såkalte "kupp" men disse "kuppene" tror jeg faktisk at jeg hadde stått over. for det er vel en ganske allminnelig tanke om at det faktisk var en grunn for at de fikk dette "kuppet". så vær så snill- hold bena godt plantet på jorden. tenk selv dersom du skulle solgt de husene du ser på. med utgangspunkt i at du ønsker å selge, men ikke til enhver bekostning. Hva med den andre siden av mynten? Kupp er kupp nå fordi budrundene de siste årene tok helt av. Da var nok ikke bena på jorden, og de som klaget ble latterliggjort.
Gjest Gjest_Anni Skrevet 1. desember 2008 #14 Skrevet 1. desember 2008 Ok, trådstarter hær Skulle dra å se på huset igjen, men pga familiebesøk hos dem så kunne vi ikke komme. Tenker at vi heller venter på at dem kontakter oss igjen, vi viste interesse for huset og ble satt på vent. Ikke særlig lurt siden vi omtrent er de eneste som har sett på huset. Jeg har funnet ut hvor mye huseiere ca kjøpte huset for, 1,2 mill. Tenker da at om jeg byr lavere enn det så kommer hun til å sitte å ruge på huset en stund til, men hvis jeg byr 1.3 mill som er 35000 under takst så får vi kanskje huset? Hvor ofte selger huseier hvis dem ikke ihvertfall får igjen det dem kjøpte huset for selv??? Ser ut som hun trives, hun flytter bare fordi hun er blitt alene i et stort hus.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #15 Skrevet 1. desember 2008 Ok, trådstarter hær Skulle dra å se på huset igjen, men pga familiebesøk hos dem så kunne vi ikke komme. Tenker at vi heller venter på at dem kontakter oss igjen, vi viste interesse for huset og ble satt på vent. Ikke særlig lurt siden vi omtrent er de eneste som har sett på huset. Jeg har funnet ut hvor mye huseiere ca kjøpte huset for, 1,2 mill. Tenker da at om jeg byr lavere enn det så kommer hun til å sitte å ruge på huset en stund til, men hvis jeg byr 1.3 mill som er 35000 under takst så får vi kanskje huset? Hvor ofte selger huseier hvis dem ikke ihvertfall får igjen det dem kjøpte huset for selv??? Ser ut som hun trives, hun flytter bare fordi hun er blitt alene i et stort hus. Du bør undersøke om prisen er satt til markedspris (altså iberegnet prisnedgangen det siste året) eller satt til takstpris med utgangspunkt i den høye prisutviklingen t.o.m. 2007. Hvis svaret er det første, har du allerede fått den reduksjonen du evt. vil få med et skambud på alternativ to. Nå begynner en del eiendomsmeglere å instruere sine kunder på at det er fornuftig å sette prisantydningen til anntatt markedspris; som sagti beregnet prisnedgang t.o.m. nå. Skal du lavere ned enn dette, bør du enten vente eller håpe på at selger har det travelt. Men med en synkende boligrente (på vei mot 3% innen trekvartår sier medier i dag), og halvveis i boligprisfallet (dn.no) så er det ikke sikkert at selger vil godta skambud under markedspris (alternativ 1). Du får ha lykke til! Å kjøpe bolig er spennende!
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #16 Skrevet 1. desember 2008 Du bør undersøke om prisen er satt til markedspris (altså iberegnet prisnedgangen det siste året) eller satt til takstpris med utgangspunkt i den høye prisutviklingen t.o.m. 2007. Hva som er markedspris for den aktuelle boligen får man først vite etter boligen er lagt ut i det åpne markedet og deretter solgt. Megler kan "gjette" på markedspris, men det kan jeg også. Ikke godt å si hvem som kommer nærmest. Det er viktig å huske på at megler er hyret av selger og skal skaffe selger størst mulig salgssum. Ta derfor prisantydning med en klype salt og ikke by mer enn du mener boligen er verdt i forhold til andre boliger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå