Gå til innhold

Hvorfor monarki?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen vettuge mennesker her inne som kan gi meg gode argumenter for å beholde monarkiet i Norge?

To "argumenter" som ikke teller er "det er så koselig" og "det har alltid vært sånn".

Hvis noen har argumenter mot å beholde det er det bare å slenge seg på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen vettuge mennesker her inne som kan gi meg gode argumenter for å beholde monarkiet i Norge?

To "argumenter" som ikke teller er "det er så koselig" og "det har alltid vært sånn".

Gi meg et godt argument for republik så skal jeg gi det et godt argument for monarki

Skrevet

Fordi da har vi bare ett valg å forholde oss til (unntatt lokalvalg)?

Jeg ville aldri funnet på å innføre monarki i Norge i dag. Bare tanken er latterlig. Men så lenge det er slik det er, og det funker relativt greit, så ser jeg for meg at det raskt kan koste veldig mye å innføre president i steden. Både i henhold til valg, reklamekampanjer, apanasje til avgående kongefamilie...

Dessuten er Mette-Marit svært populær i Tyskland :mrgreen:

Gjest virvelvind
Skrevet
Gi meg et godt argument for republik så skal jeg gi det et godt argument for monarki

Nå er jeg verken for eller imot, men fordelen er jo at det er en folkevalgt representerer landet, isteden for en som har arvet tittelen. Om det generellt sett blir like greit som nå er en annen sak.

Skrevet

Ved å bevare monarkiet beholder vi en politisk nøytral representant for landet.

Skrevet

- Dagens system fungerer godt. Hva er alternativet? Hvorfor skal vi bruke masse tid på å diskutere ett nytt system når dagens er helt fint?

- Det kan være mer samlende å ha ett overhode som forholder seg relativt nøytralt politisk.

Det finnes ingen gode grunner for å vrake monarkiet, bortsett fra rent ideologisk.

Gjest pinkbunni
Skrevet
Ved å bevare monarkiet beholder vi en politisk nøytral representant for landet.

Et bra argument jeg aldri har tenkt over før :)

Skrevet

Fordi en da velger hvem som skal være den øverste representanten for riket.

Skrevet
Et bra argument jeg aldri har tenkt over før :)

Men en president vil være reflektere flertallets meninger.

Skrevet

Fordi nordmenn er et prinsippløst folk og da må de ha et prinsippløst overhode.

Skrevet

Flertallet mener dessverre at Norge skal ha en monark.

Skrevet
Fordi nordmenn er et prinsippløst folk og da må de ha et prinsippløst overhode.

Hvorfor så nedlatende overfor nordmenn?

Skrevet
Hvorfor så nedlatende overfor nordmenn?

Fordi nordmenn er et prinsippløst folk

Skrevet

Sirkel-argumentasjon, jaja.

Skrevet

Uten et monarki forbli vi kulturløse. Vi behøver de stabile verdiene et monarki representerer. De står for kontinuitet og spesielt et lite land som Norge behøver den følelsen blant folk. For meg er kongehuset en emosjonel sak: jeg behøver at de er der. Vel, riktignok ikke Mette-Marit, hennes familie eller Ari Behn og hans, men de andre kjernefigurene representerer nødvendig stabilitet for landet.

Skrevet

Vi har et statsoverhode som er politisk nøytral. En som samler hele folket, uavhengig av politiske meninger. En som ikke har politisk spill i tankene, og som henvender seg til velgere, men som i stedet henvender seg til alle, uansett hvem de nå stemmer på. En som ikke snur kappen etter vinden for å få flere til å stemme på seg, men som holder seg nøytral. En som alle kan vinke til på 17. mai, uten å tenke at han er en sleip jævel som smisker for å få flere stemmer.

Kongen har ingen politisk makt, han er mer en "maskot", og en representant for Norge. Som politisk uavhengig vil det også være lettere å møte med representanter fra andre land, siden disse vet at kongen ikke driver med sitt eget politiske spill.

Jeg synes det er stabilt og godt med en konge. I stedet for et statsoverhode som blir byttet ut hvert 4. år, så har vi en konge som varer i mange år (som regel).

Jeg er også sjeleglad for at vi ikke har amerikanske tilstander. Et valg hvor alt for mye er basert på person framfor sak. Jeg synes valgkampen er slitsom nok som den er. Det er mye mer prestisjefylt å være president, så tenk hvor intens valgkampen blir da... *hutre*

Skrevet

Ja, men er det bare de som er enige med flertallet som "gjelds" i en nasjon da? Hva med oss som ikke er enige med statsoverhodet? Som forakter de verdier han står for? Vi har da ikke noe statsoverhode å respektere her i landet.

En monark er nøytral, og en person som skal samle folket, ikke splitte dem i for/mot etter politiske meninger. Han skal være like mye for dem som er uenige med flertallet.

(og husk: flertallet har ikke alltid rett... flertallet har trodd at jorden er flat)

Skrevet

Og det mener du fordi?

Kjekt med generaliseringer, du...

Skrevet

Fordi flertallet for en stund siden viste at Carl I Hagen ville blitt president ved et eventuelt valg. Og med han som president ville jeg følt meg som en fremmed i mitt eget land.

Er enig med mange gjester over meg her - men mener også at jobben de kongelige gjør som ambassadører er svært viktig for Norges forhold til andre land.

Skrevet

De er gode ambassasører (ikke i Sweden men...) Og de må ha vakthold resten av sitt liv, men all glaumor som følger med synes jeg er patetisk og latterlig. Men det er jo verre når alle på Tinget kommer i sine gallakjoler...

Vet ikke jeg, skal vi heller ha to å velge mellom, f.eks. Formann Siv eller Partileder Jens?

Jeg har ikke noen mening, men jeg synes Norge har det kanskje...eneste kongeriket vi kan være litt stolte av. Selv om det er flere som knurrer i kjegget, rundt i dalastrøka pga at de er etterkommere av den kongen der og den kongen her...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...