Gå til innhold

Når sluttet du og amme?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Når sluttet du og amme?

Jeg har ei datter på 7 mnd. Jeg har helt siden dag en` hatt diverse problemer med ammingen. Nå har jeg pumpet hvert måltid i over to måneder fordi hun ikke er interressert i puppen. Dette er veldig slitsomt, men jeg står på fordi jeg vet hvor viktig det er med morsmelken. Det blir jo veldig fokusert på at man skal amme i et år. Det gir meg dårlig samvittighet å slutte nå, men jeg har veldig lyst. Hva mener dere jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synest ikke du skal være så opphengt i den ammingen. Og visst barnet ditt ikke vil ha puppen lenger er det vel ikke noe problem. Jeg ammet første mann til han var 1,5 mnd. Da orket jeg ikke mer. Jeg var veldig fortvilet for det virket som gutten ikke fikk nok næring og var ikke fornøyd med bare puppen. Jeg ble kanske psykisk nedbrutt for helsesøsteren maste hele tiden om den ammingen. Jeg hadde det veldig bra etterpå med meg selv. Når jeg sluttet å amme, for jeg viste han fikk alt han trengte gjennom tilleget.

Når nr 2 kom gikk ammingen veldig greit utenom at ho var veldig mye syk dei 3 første mnd. så det ble litt stress når jeg måtte pumpe meg hele tiden, når ho var litt over 3 mnd. sluttet jeg for jeg såg ingen hensikt i å forsette når det bare skulle vare noen mnd. før jeg skulle gifte meg og jeg skulle reise vekk over en uke.

Men mine unger er no sunne og sterke 2 og 3 åringer og dei har absolutt ikke tatt skade av det at dei har fått tilleg. Tenk på alle e-stoffene i maten du eter og kommer i morsmelken som barnet får i seg. Da vil jeg si at tilleget er bedre for der er det ikke e-stoffer i. Men så følgelig kunne en argumenter for og i mot begge deler, men ikke engst deg. Tror ditt barn har det bra uansett hva det får. Du har nå ihvertfall ammet dei 6 første mnd. og det er dei viktigste. Gjør det du føler er riktig for deg og barnet. Da blir alt så mye bedre.

Lykke til12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ammet den første i ca.2 mnd. p.g.a mye reising med jobb.

Den andre "ammet" jeg i 2 år.

Jeg hadde motsatt problem. Fikk ikke stoppet det. På et eller annet tidspunkt gikk det over fra å være mat til å bli kos/trygghet/vane. Det var et mareritt å få stoppet etter dette. Jeg var hard, hun gråt og var nærmest desperat. Etter en lang dag med grenser falt jeg i søvn og våknet med henne ved puppen. Hun hadde gått opp i sengen til meg, brettet opp og lagt seg til rette. I slutten syntes jeg det føltes veldig unaturlig og litt ekkelt faktisk. Hun var så stor, og krafset og brettet opp selv. Ble hysterisk når jeg nektet, særlig dersom hun hadde skadet seg, var trett osv.

Jeg følte meg kvalt, og det var dette som stoppet det til slutt. Jeg ble like despo som hun etter å "få være i fred".

Poenget er at 7 måneder er lang nok tid. Ikke lenge etter dette går behovet bort fra å være næring til å bli kos.

Når du slutter, kan han fremdeles få dekket behovet for kos, ved å ligge inntil (utenpå klærne) icon_smile.gif

Synes det høres ut som den lille har fått dekket sitt behov, og mer til, i forhold til hva som er viktig for ham.

Slutt med god samvittighet! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg pumpet meg i i 6 mnd. Ganske stolt er jeg av det!!! Etter at vesla var 6 mnd fikk hun tillegg. Jeg kom skjevt ut med ammingen på sykehuset og begynte å pumpe meg med en gang jeg kom hjem fra sykehuset. Jeg gikk aldri over til amming, men jeg pumpet, natt og dag. Hadde melk i overflod og veldig god kontroll på når ungen var sulten osv. så jo til enhver tid hva hun drakk. Om kvelden kunne hun drikke optil 500 ml .....ufattelig synes jeg, men helt greit, melka hadde jeg jo!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du har vært kjempeflink! Vær stolt av all den morsmelka jenta di har fått.Gi henne erstatning,grøt og middag, det hun helst foretrekker. Stol på deg selv, du vil merke det hvis hun får for lite/mye av noe. Er du usikker hva du kan gi henne,les bøker om emnet, men husk at unger har forskjellige behv, så gi henne tid, ikke bruk "tvang". Lykke til! Og ikke ha dårlig samvittighet om du kutter ut ammingen. Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tvillinger, og det krever naturlig nok masse melk. Både på sykehuset og helsesøster sa gang på gang at jeg ikke måtte ta det som noe nederlag om jeg ikke hadde nok melk, eller ikke fikk til amminga. Og at tilegg var helt i orden og bruke.

Jeg hadde ikke nok melk, og begynt med tilegg, etter amminga når de var 6 uker. Holdt på med begge deler til de var 6 mnd, da orket jeg ikke mer og sluttet med puppen.

Jeg synes du skal slutte dersom du blir stresset av det. Ungen din har det bedre om du har det bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lottemor

Min datter ville ikke ha mer morsmelk da hun var fem månder så da sluttet jeg....

Hadde ikke noe valg liksom...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På helsestasjonene har jeg inntrykk av at de stresser mødre veldig med amming,man skal være ganske tøff for å si at dette gidder jeg ikke mere!!Alle er vi forskjellige,og alle ønsker vi det beste for barnet,men når det ikke går,så burde man bli"bakka"opp for avgjørelsen man tar!!

Har den erfaringen selv at jo flere barn jeg får,jo lengre ammer jeg,er liksom "lov" å sitte med ett ammende barn,men å bare legge seg nedpå,er noe helt annet icon_eek.gif

Så uansett hva man velger og av hvilken grunn,så ikke ha den dårlige samvittigheten icon_smile.gifden er vi mødre veldig flinke til å hente fram i tide og utide icon_smile.gif

Klem fra Freetime icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

æ ammet til ungen hva 11.5 mnd da og da dro æ på sydentur så når æ kom hjem hva itj puppen intresang lenger...

synnes det hva helt greit og amme så lenge og kjem til å prøve på det når æ evt får flere barn!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får til ammingen er jo det det enkleste av alt! Man har alltid med seg maten til barnet, og man vet at barnet får det det trenger.

Noe annet er det når man ikke får det til. Men det finnes jo mellomting? Hva med å amme ett måltid om dagen - i stedet for å stresse med bare amming? Gi erstatning til de andre måltidene, dersom du føler det er bedre og det går greit. Det viktigste er å ikke stresse, da blir alt bare verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner med ett måltid om dagen, så blir det fort ingenting igjen.

Jeg sluttet da han var ca 8 mnd. Akkurat passe for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

De sier jo at de første 6mnd er de viktigste, så jeg synes du skal være kjempe fornøyd med deg selv!!! Jeg har også ei jente på 7mndr, og jeg ammer fortsatt, men det blir mindre og mindre...hun spiser nemlig masse grøt, og da er det ikke igjen så masse plass til melk, men hun "pupper" fortsatt på natta, da......+ et par tre ganger om dagen i tillegg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 13 mnd nå, og jeg ammer fortsatt - dag og natt. Hadde egentlig sluttet med nattammingen, men så skled det ut. Vet ikke helt hvordan jeg skal greie å slutte. Begynner å bli litt lei nå.

Smil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Holdt på til han var 3 år! Jeg hadde faktisk like mye melk hele tiden. Dette var første barnet mitt, og jeg tror det var like vanskelig for meg å slutte som for sønnen min. Var vel litt redd for å miste "babyen" min. Husker da han nettopp var født reagerte jeg dersom jeg så barn på ca. 1 år bli ammet for jeg syntes de så altfor store ut for slikt. Og så ble jeg verre enn alle! Neste barn jeg får kommer jeg til å slutte tidligere med, men vil gjerne holde på et par år. Alle må gjøre det som føles rett for dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 mnd var "gullet" da jeg sluttet... Da var det bare kosen til "gullet", og hun slet så med tennene at hun måtte ha melk 2-3 ganger om natta oxo. Da var det stopp for min del etterhvert.

Da hu glemte det sov hu hele natta.... åååååhhhhhh Godt det var icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan greide du å slutte da? Jeg har litt problemer med det, nemlig. Føles ikke riktig å nekte henne det når hun vil ha. Hun skjønner jo ikke hvorfor jeg plutselig avviser henne.

Smil icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!!

Med den første ammet jeg til han var 13 mnd. Ammingen gikk så greit og jeg hadde masse melk. Gav han alltid pupp før jeg gav fast nåltid.Måtte slutte da han var 13, for da jeg allerede gravid med den andre. Men der har jeg styret masse med puppinga.Har drevet og pumpet meg da han ikke ville ta puppen skikkelig.Men jeg ville gi han pupp.

Fra han var født var han så lite interessert i puppen men jeg skulle ikke gi meg. Pupp er jo så sunt.... og lettvint.....

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!!

Med den første ammet jeg til han var 13 mnd. Ammingen gikk så greit og jeg hadde masse melk. Gav han alltid pupp før jeg gav fast nåltid.Måtte slutte da han var 13, for da jeg allerede gravid med den andre. Men der har jeg styret masse med puppinga.Har drevet og pumpet meg da han ikke ville ta puppen skikkelig.Men jeg ville gi han pupp.

Fra han var født var han så lite interessert i puppen men jeg skulle ikke gi meg. Pupp er jo så sunt.... og lettvint.....

Da han var ca.4 mnd tok han puppen , men jeg hadde lite melk og pumpet meg fremdlies om kvelden som han fikk tillegg.Etterhvert fikk han også morsmelkerstning ved siden.Men jeg holder fremdeles på å gi han pupp (det lille som er) selv om han nærmer seg 10 mnd.Og han får tillegg ved siden av.

Amming er ikke noe selvfølge har jeg opplevd.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet til sønnen min var 2 1/2år. Nå er jeg gravid igjen, og vet ikke om jeg orker å amme så lenge. Det var jo fint, men natt amming i 2 1/2år slet meg ut. Jeg full ammet til han var 6 måneder. Jeg hadde problemer med brystbetennelse i begynnelsen, men etter de to første månedene gikk det fint.

Klæm fra Vibs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet min datter til hun var 15 mnd., full ammet henne til hun var 7,5 mnd. De siste tre mnd. var det mest for kosen sin del. Etter 15 mnd. kom den dagen at hun brettet opp genseren min selv, da ville jeg ikke mer. Tilfeldigvis reise min mann og jeg bort en langhelg på samme tidspunkt, resultatet var at etter 5 dager uten pupp virket det som hun hadde glemt den. Husker jeg følte meg nesten litt snurt for at hun kunne gi den opp så lett! icon_lol.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...