Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Riktig slitsomt det her, for hun er så urolig, finner liksom ikke roen. Kaster seg rundt i sengen, etter stund reiser hun seg opp og hyler. Jeg legger meg da sammen med henne i voksen senga på samme rommet, men hun fortsetter å rulle/kaste seg rundt der også. Faller tilslutt til ro innen 10-20 min. Noen som har tips til hvordan jeg kan få henne til å finne roen raskere?
Gjest imli Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Legge henne tidligere. Ofte er ungene overtrøtte når de holder på sånn.
Sans Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Jeg er 24 og bruker gjerne et par timer på å falle til ro... Og sånn har jeg alltid vært, søvnen kommer ikke lett til meg. Men enig; kanskje hun er overtrøtt.
Samba Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Jeg synes da ikke 15-30 minutter var lang tid på å falle til ro/sovne jeg da. Men noen tips: faste rutiner før legging. Feks bad, kveldsmat, lese bok/synge, så i seng. Vi bruker også litt tid oppe i sengen. Synger noen sanger , stryker og så går vi ut.
Gjest Gjest_Mamma til 2_* Skrevet 27. november 2008 #5 Skrevet 27. november 2008 Jeg synes egentlig at det høres helt normalt ut jeg. Ungene mine har sjelden sovna med en gang de har lagt hodet på puta, og de gjør det vanligvis heller ikke nå når de er store skolejenter - må styre litt først . Jeg tror man må forsone seg med at det er tiden det tar å legge barnet, og prøve å ikke tenke på alt det andre man skulle ha gjort. Jeg vet det kan være vanskelig, men for meg er det ihvertfall den eneste måten å takle det på.
tingeling Skrevet 29. november 2008 #6 Skrevet 29. november 2008 Synes ikke 15-30 min høres mye ut. Gjør det til dagens kosestund i stedet for å stresse med tiden
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Det høres ikke så lenge ut,barnet mitt bruker nesten en time på å å sovne hver kveld!
Pasha Skrevet 29. november 2008 #8 Skrevet 29. november 2008 det er da ikke unormalt å bruke litt tid på å søvne. jeg sovner heller ikke med engang hodet treffer puta
Trampe Skrevet 29. november 2008 #9 Skrevet 29. november 2008 Jeg synes heller ikke det høres så lenge ut. Når legger du henne?
Gjest *Mim* Skrevet 29. november 2008 #10 Skrevet 29. november 2008 Det hørtes ikke unormalt lenge ut, men slitsomt at hun ruller og kaster seg rundt. Rutiner er lurt, og vær rolig selv, ikke gi deg på at natta er natta.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2008 #11 Skrevet 30. november 2008 Husker at vi tøysa mye med at den gode foreldrefølelsen var den som kom da barna endelig sov og vi kunne sette oss i sofaen og på en måte være ferdig med dagen :D Pass på at ikke det å ta seg v barnet er noe som skal handle om å bli ferdig med det. Hvorfor er det å vugge barna i søvn - enten i vugge eller i armene - noe som har vært gjort alle steder og til alle tider? Jo, fordi det ofte har vært behov for å hjelpe barna over denne lille terskelen i hverdagen. Her gjelder det å synge, kose eller lese seg over terskelen. Og at du selv klarer å gjøre prosessen til noe ok i stedet for å være en belastning. Klart foreldre har lov til å være slitne og ønske friheten som følger, men akkurat det ønsket hjelper en ikke så lenge det ikke er gjensidig
Gjest Gjest_Susi_* Skrevet 30. november 2008 #12 Skrevet 30. november 2008 Jeg har ei jente på 15 mnd. Da hun var mindre (kanskje rundt 6 mnd) så hadde vi problemer med legging. Fikk beskjed fra helsestasjonen om å prøve den der leggemetoden hvor man lar barnet ligge (og gråte) og går inn etter 2-3 minutter. venter så lengre neste gang, osv. Det tok noen uker (og det var ikke bare bare og høre på uten å reagere), men siden da har det å lagt henne gått som en drøm. Legger henne ned i senga, kysser god natt og sier at jeg elsker henne, og at hun må drømme søtt om.. (bytter tema fra dag til dag ) så går jeg ut av rommet. Hun sovner. Ofte vil hun ikke legge seg, men når vi legger henne så går det fint likevel. Du kan jo prøve dette, men jeg vet ikke om det kanskje er ment for yngre barn..? Jeg vil tro at noe av det verste du kan gjøre er å ta barnet opp og dulle. Vær fast bestemt på at nå er det leggetid..
Umuriel Skrevet 30. november 2008 #13 Skrevet 30. november 2008 Noen barn trenger en siste utladning før de greier å falle til ro. Sånn var niesa mi da hun var liten, og sånn er sønnen var på 12 måneder innimellom. Men vi lar ham styre så lenge han ikke gråter veldig. Det viktigste er tross alt at de greier å finne roen selv uten dikkedikk. Jo mer vi går inn til ham og diller, jo lengre tid trenger han på å falle til ro.
Balooa Skrevet 30. november 2008 #14 Skrevet 30. november 2008 Jenta vår er 14 mnd. og det er bare en måned siden vi bestemte oss for å slutte med alt dillet som hun ville ha. Før måtte hun koses og ammes i søvn og det ble månelyst om hun våknet da jeg la henne i sin seng, og sånt holdt vi det gående...hun visste at hun fikk det som hun ville, våkna på natta og. Men en dag var det slutt på det, vi la henne i sin seng og ferdig med det. Første dagen bytta hun mellom gråt, klaging, skravling osv. i nesten en time. Neste kveld bare 20 min. og tredje kvelden og fra og med da av; bare noen minutter. Hun veit at det er natt nå.
Minni-Mus Skrevet 1. desember 2008 #15 Skrevet 1. desember 2008 15-30 min var da lite, så sånn sett er du jo heldig som ike må slite i timesvis som mange andre!! legg barnet si godnatt, lkk døren å gå ut. Gråter barnet trenger man ikke storme inn første sekund, gå inn med jevne mellomrom, si godnatt kegg barent end går ut igjenn. vent lenger og lenger for hevr gang du går inn, tilslitt skjønner barnet at h*n ikke får stå opp og sovner. Barnet må lære seg å sovne selv, ellers har dere et problem i lang tid fremover. jeg mener at det blir veldig feil å ta barnet ut av sin egen seng for å legeg seg sammed med det i deres seng for å roe det, da lager du deg en uvane som barnet nok vil beholde, og da mpå du lære barnet å finne roen selv og sovne, i tilegg til det å ikke få ligge i din seng sammens med deg. Vi har ei på snart 2 som alltid har vært en drømm å legge for natten. I perioder har hun plutselig snudd om å vil opp og vil ha bok og vil ha ditt og datt. Men så lenge man er konsekvente og står på sitt går det somr egel over etter veldig kort tid. Man må bare ha tolmodighet og gjenta og gjenta.
Mamma1 Skrevet 2. desember 2008 #16 Skrevet 2. desember 2008 De aller fleste mennesker bruker ca 15 min på å sovne fra de legger seg. Syns ikke dette var lenge jeg..
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2008 #17 Skrevet 9. desember 2008 Takk for alle svarene! Har ikke vært inne og fått sjekket de før nå, men skjønner jo nå at hun kanskje ikke er så treig likevel. Har gitt beskjed i barnehagen om kortere soveøkt på dagen, og det ser ut til å resultere i at hun blir trøtt tidligere på kvelden. Så det føler jeg også har ført til at hun har vært litt roligere før leggingen den siste tiden. Får bare se hvordan det går fremover! Takk igjen, fint å få høre litt hvordan andre gjør ting og deres erfaringfer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå