Gå til innhold

ung ufør, hva får jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pusen_*
Skrevet

noen her som er ung ufør? og hva får dere?

jeg har aldri vært i jobb, kun arbeidsretta attføring i 3 år.

og får jeg ttilbakebetalt mellomlegget fra jeg søkte til det blir invilget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google ung ufør+pensjon så finner du svar. Ca 170' pr år.

Utbetalingene gjelder vel kun fra når det erinnvilget vil jeg tro.

Gjest Gjest_pusen_*
Skrevet

ok takker :goodbye:

men jeg har jo ikke motatt svar enda men fristen er 15 des.

1 des blir jeg samboer, har det noe og si for hva jeg får??

får foresten baby i januar og. men kan ikke tenke meg at dette skal ha noe og si for intekten min? men man vet jo aldri når det gjelder nav :kjefte:

Gjest Gjest_mimmi_*
Skrevet

trolig vil både barn og samboer spille inn på hva du får utbetalt!

Gjest Gjest_pusen_*
Skrevet

seriøøøst?

så når man flytter inn til meg nå 1 des må JEG melde fra til nav da? trodde bare han måtte endre adr osv jeg. jeg bor jo der jeg altid har bodd. :snurt:

hvorfor skal alt være så vanskelig med nav, sukk

Skrevet
seriøøøst?

hvorfor skal alt være så vanskelig med nav, sukk

Fordi NAV er et hjelpetiltak/ støtteelement- ikke et finansieringsopplegg. Derfor ønsker de at de blir brukt rettmessig, og at forhold som kan ha påvirking på husholdningsinntekten skal meldes i fra....

Ex; dersom kjæreste flytter inn vil dere jo bli to som deler utgifter til bo. Ergo får dere mere disponibelt enn når du var alene .

Når du får barn vil du få helt andre utgifter enn det du har alene- derfor kan dette også påvirke stønader.

Skrevet
Fordi NAV er et hjelpetiltak/ støtteelement- ikke et finansieringsopplegg. Derfor ønsker de at de blir brukt rettmessig, og at forhold som kan ha påvirking på husholdningsinntekten skal meldes i fra....

Enig med deg.

Synes mange av NAV-brukerne er veldig raske med å kritisere og stønne oppgitt over NAV. Med tanke på at det er institusjonen som setter inn penger på kontoen din hver måned synes jeg det går an å være litt forståelsesfull for de reglene de opererer etter.

Skrevet

Sett opp en liste over alt du lurer på, både om hvordan situasjonen din er nå og hvordan den kanskje kan bli, og spør en saksbehandler. Da får du riktige svar på det du lurer på.

Du kan jo også spørre om hva du må melde fra om, slik at du er sikker på at du melder fra om endringer som kan få utslag på stønaden.

Gjest Gjest_pusen_*
Skrevet

har snakket med nav nå. at jeg var gravid hadde ikke og si for søknaden men når eg fikk samboer kunne det ha noe og si for hva jeg får. men de går vel etter de satsene? jeg kan vel ikke få mindre en minstesats når jeg er samboer? minstesats var 171 i året ca. eller kan de trekke mindre fra minstesats om dere forstår??

Skrevet

Helt utrolig om du skal få mindre uførestønad fordi du får samboer. Uførestønad ER lønn! Det blir det samme som at folk ute i vanlig jobb skulle bli satt ned i lønn når de ble samboere.

Tilleggsstønader av div slag, samt bostøtte vil vel bli satt ned... vil eg tru...

Skrevet
Jeg har fått ca 162'.

Mener at det nå fra høsten (siste trygdeoppgjør hvor unge uføre fikk et tillegg på ca 14.000,.-) er slik at det årlige beløpet pr år (brutto) er 173.520,-.

Er usikker, men tror at trygden går ned litt når du har samboer. Tjener samboer ikke så mye, kan du søke om barnetillegg.

Skrevet

Hvis du mister trygden etter et år vil det ha noe å si hvis du er samboer. Da får du ikke støtte fra sosialkontoret. Da må samboeren din forsørge både deg og barnet.

Gjest Ung ufør
Skrevet

Jeg får ca 162', men det er fordi mannen min tjener mer enn 2G.

Skrevet
Uførestønad ER lønn!

Det er vel ikke lønn, men en stønad.

Gjest Gjest_pusen_*
Skrevet

ok. jeg er så redd jeg skal få kjempe lite. svarfristen på søknaden min er 15des og vi blir samboere 1.12 og redd de da bare tenker ja men nå forsørger jo han henne så da haster ikke svaret eller noe slikt.

min samboer tjener ganske så bra , ca 4-450 i året. så da får jeg vel ganske lite...jeg vil jo føle jeg birdrar litt jeg og og ikke at han forsørger oss. :(

får bare håpe jeg får svar 15des, de jeg snakket med idag tvilte på at jeg fikk svar til dess og da har allerede søknaden blitt ussatt 1 gang fra før. ventet 6 mnd nå

Skrevet
Helt utrolig om du skal få mindre uførestønad fordi du får samboer. Uførestønad ER lønn! Det blir det samme som at folk ute i vanlig jobb skulle bli satt ned i lønn når de ble samboere.

Eh, nei! Det gjør det overhodet ikke. Lønn er vederlag for utført arbeid. Altså for de som faktisk jobber og tjener penger selv. Stønad er en støtteordning for de som ikke kan (eller vil) jobbe. Derfor er det ikke rart at vilkårene varierer litt fra normale lønnsvilkår.

Skrevet
min samboer tjener ganske så bra , ca 4-450 i året. så da får jeg vel ganske lite...jeg vil jo føle jeg birdrar litt jeg og og ikke at han forsørger oss. :(

At du bidrar? Er vel heller oss skattebetalere det da...

Skrevet

Når enkelte kan definere trygd som lønn så er det jo ikke rart at de tror de som virkelig er i jobb sitter på ræva, og derav oppførsel fra deres side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...