Gå til innhold

Bøker til 13-14 åring gutt & jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år blir det bøker i julepresang, og lurte på hva jeg skal gi 13 årig nevø og 14 årig niese? Av det jeg vet, er det ingen av disse som er bokormer av type (så det bør være noe ganske tilgjengelig for å si det sånn).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Phenomena-serien.Finnes også på lydbok, som er fint for ikke-bokormer. :)

Skrevet

Hva med Harry Potter? Tykke bøker, men veldig fengende:)

Skrevet

Guttegærne jenter. Elsket selv de bøkerne når jeg var minder og det er en serie så du kan følge opp på bursdag og neste jul osv

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...7661&rom=MP

Til gutten så passer kanskje Pelle og Proffen?

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt....oduktId=1443153

Mare er også en spennende bok. Har selv lesten og elsker den.

http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt....oduktId=3042464

Skrevet

Hva er de interesserte i?

Jeg fikk noen "hjertesmertebøker" som tenåring, og hatet dem (de jeg i det hele tatt begynte på), men mange av vennene mine slukte dem rått. Jeg leste fremdeles Klaus Hagerup og Jostein Gaarder når jeg var 14, og Tolkien (passer til gutt også!), John Irving, og.. Ja. Om jeg hadde vært fjorten i dag ville jeg helt sikkert ha elsket Harry Potter!

Her anbefaler forresten norli ungdomsbøker, kanskje du finner noe passende! http://www.norli.no/NORLI_HTML/ibeCCtpSctD...p?section=10040

Og forresten (en gang til), så finnes det mange fine faktabøker for ungdom! Der er det kanskje lettere å treffe rett om de ikke er lesehester (om fotballaget, eller favorittspilleren, hester, biler, kortlaging, reisebok, moter, innredning ++++++).

:)

Skrevet

Gode tips på Nordli! Da skal vi ut og handle (og bli ferdige med de julegavene i det minste!)

Skrevet

Darren Shan's serier.

Min ene sønn leste alle disse da han var 13-14 år (og han var i utgangspunktet ingen lesehest.)

Den første serien er "Sagaen om Darren Shan". Handler om en vampyrprins.

Den andre serien heter "Demonata".

Skrevet

Stephanie Meyers bøker (Twilight-serien) er jo også kjempepopulære - spesielt blant jenter.

Tidenes største ungdomsboksuksesser i USA.

Skrevet

Darren Shan. Min 14 årige gutt leser alt av han.

Skrevet

En klassiker: ”Drep ikke en sangfugl” av Harper Lee.

Og en god en til: ”Den merkelige hendelsen med hunden den natten” av Mark Haddon.

Skrevet

Om de liker fantasy, er kanskje "De Fire og Han Som Gjør Galt Verre" noe for dem? Humoristisk, norsk fantasy.

Skrevet

Utrolig fin (og viktig) bok, men kanskje ikke noe for gjennomsnittlige 13-14 åringer?

Skrevet

Jeg vil anbefale en bok som heter Kukbruk. Tittelen høres kanskje litt pervers ut, men dette er en veldig god og artig bok til ungdom. Den tar for seg alle spørsmål som tenåringer har i forhold til sex, forelskelse og forhold.

Skrevet (endret)

em..Gossip Girl? Leste de selv da jeg var ynge, og selv om jeg var mye mer korrekt når det gjaldt litteratur og musikk synes jeg de var utolig morsomme!

Endret av Kraistin
Skrevet

Og en god en til: ”Den merkelige hendelsen med hunden den natten” av Mark Haddon.

Den syntes til og med jeg, på mine 21 år, at var skikkelig tørr.

Skrevet
Den syntes til og med jeg, på mine 21 år, at var skikkelig tørr.

Ånei!!! Jeg leste den (Drep ikke en sangfugl) da jeg var ca. 13 år og jeg elsket den!!! Den gang visste ikke jeg at dette var en amerikansk klassiker. Jeg syntes bare det var en rørende og flott skrevet historie.

Passer nok kanskje best for jenter som tenker og filosoferer litt over verden og rettferdighet. Handler jo om rasemotsetninger i sørstatene i USA.

Skrevet
Ånei!!! Jeg leste den (Drep ikke en sangfugl) da jeg var ca. 13 år og jeg elsket den!!! Den gang visste ikke jeg at dette var en amerikansk klassiker. Jeg syntes bare det var en rørende og flott skrevet historie.

Passer nok kanskje best for jenter som tenker og filosoferer litt over verden og rettferdighet. Handler jo om rasemotsetninger i sørstatene i USA.

Joa, men det merkelige er at det er sånne bøker jeg vanligvis elsker å lese. Mens to kill a mockingbird gadd jeg ikke engang lese ferdig :/ jeg hadde komt langt over halvveis, men kunne ikke brydd meg mindre om hvordan den endte, hehe. ganske rart.

Skrevet

Tror også noen er klare for den som tenåringen, men forsto det som at ungene det gjaldt ikke akkurat var noen lesehester..

Skrevet

Mordet på Crazy Katie - Peter Abrahams

Marg & Bein-bøkene av Ingunn Aamodt, Arne Svingen og Jon Ewo

Div. manga, veldig bra til ungdom som ikke er så interesserte i lesing.

Djevelens læregutt - Kenneth Bøgh Andersen

Kiffe, kiffe i morgen - Faiza Guene

Dødslekene - Suzanna Collins

Ung kriger - Andy McNab

Adrians atlas - Arne Svingen

Linas kveldsbok - Emma Hamberg

Emaline og gærnemannen - Pamela Porter

Her er de bøkene jeg kommer på i farten. Litt forskjellig nivå på dem, hvis de ikke er så glade i å lese ville jeg kjøpt en Marg & bein-bok til gutten, og Linas kveldsbok til jenta.

Skrevet
Jeg vil anbefale en bok som heter Kukbruk. Tittelen høres kanskje litt pervers ut, men dette er en veldig god og artig bok til ungdom. Den tar for seg alle spørsmål som tenåringer har i forhold til sex, forelskelse og forhold.

Det blir sikkert utrolig kult for 14 åringen å åpne den presangen med bestemor, mamma, pappa og lillesøster i nærheten. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...