Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 27. november 2008 #1 Skrevet 27. november 2008 Jeg og kjæresten går med en drøm om å bygge eget hus. Vi har allerede en tomt, og har titta litt rundt for å se hva det vil koste å sette opp et hus. Vi har funnet et firma hvor det koster ca 1250000 hvor selve huset, grunnmur, alt av strøm og vvs, kjøkkeninnredning og hvitevarer, gulv, varmepumpe osv er inkludert i prisen. Mener dette må være en grei pris. Vi er begge i begynelsen av tjueårene og jeg er student( har 1 1/2 år igjen), men vi har rundt 500 000 i samla inntekt pluss studielånet mit. Har også ca 200 000 i egenkapital. Så spørsmålet mitt derfor om dette er noe vi kan ha råd til eller om vi kommer til å kjøre oss helt i grøfta med et sånt lån og med nytt hus. Lurer også på hva dere tenker om å bygge nytt hus nå kontra å kjøpe et eldre hus? Håper noen tar seg tid til å svare, skal i banken til uka, men er så nyskjerrige på hva dere tror. Lett å drømme seg bort litt
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Jeg tror kanskje studielånet regnes som lån (og trekkes fra hvor mye dere kan låne), ikke inntekt, men er litt usikker på hvordan bankene praktiserer det mens man fortsatt er student. Kommer kanskje litt an på bransjen du utdanner deg i også, noen regnes som sikrere enn andre, med tanke på framtidig inntekt. Ellers er vel et lån i den størrelsesordenen du tar utgangspunkt i overkommelig for dere. Men husk at det er sjelden man får bygd ferdig et hus uten å overskride budsjettet, ofte ganske mye. Nå er det riktignok antagelig slutt på den ekstreme veksten i håndverkerlønninger og materialer for en stund, men likevel. Der foreldrene mine bor ser jeg at nesten nybygde hus blir forsøkt solgt til det dobbelte av eldre hus med lik beliggenhet, det er kanskje et tegn på at kostnadene har blitt litt vel store. Men om det lønner seg generelt kommer jo an på flere ting. Får dere det huset dere vil ha om dere baserer dere på lavest mulig kostnader - evt hvilke endringer er det lett eller vanskelig/dyrt å gjøre seinere? Fordelene med å bygge nytt hus er vel 1) mulighet for å skreddersy til deres behov, 2) god energiutnytting, 3) forhåpentligvis god standard, lite vedlikehold de første årene... og kanskje flere ting. Ulempene er evt prisnivå i forhold til bruktboliger og at kostnadene til bygging er uforutsigbare.
Alison Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Jeg tror kanskje studielånet regnes som lån (og trekkes fra hvor mye dere kan låne), ikke inntekt, men er litt usikker på hvordan bankene praktiserer det mens man fortsatt er student. Kommer kanskje litt an på bransjen du utdanner deg i også, noen regnes som sikrere enn andre, med tanke på framtidig inntekt. g er uforutsigbare. Studielån blir regnet både som inntekt og gjeld. Når det gjelder det at den ene lånetageren er student, kan gjøre saken litt vanskelig i disse krisetider. Med økende arbeidsledighet har bankene blitt restriktive med å låne ut til studenter. Da bør det være kort tid igjen før du er ferdig utdannet og i tillegg ha fått kontrakt på at du da har en fast jobb å gå til, ev. studere innen et felt som du så godt som er garantert en jobb. Et ferdighus vil fort komme opp i mye mer enn den veiledende prisen. Dere bør ha en veldig god margin på hva dere har mulighet for å betale. Det kommer alltid på en god del kostnader som en ikke hadde tenkt på underveis.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #4 Skrevet 27. november 2008 Jeg vil anbefale deg å studere disse nettsidene angående husbygging: husbygger.net byggebolig.no Her er det mange med drømmen om å bygge, og veldig mye god veilending og råd. Ellers kan jeg nevne at når du skal regne ut hva å bygge hus faktisk koster deg er tommelfingerregelen å gange prisen i kataogen med 2 også legge til tomten tilslutt. Lykke til!
thapara Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Ellers kan jeg nevne at når du skal regne ut hva å bygge hus faktisk koster deg er tommelfingerregelen å gange prisen i kataogen med 2 også legge til tomten tilslutt. Lykke til! Hvorfor må man det? Når det står at huset er nøkkelklart, eller klart for maling, mener de ikke det da? Kan firmaet plutselig kreve mer penger enn man ble enige om?
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 Ser jeg har fått mange svar, tusen takk. Er litt å tenke på ja, ikke bare å hoppe i det Regner med at det vil gå med litt ekstra penger til å gjøre tomta byggeklar, og eventuelt det det koste å koble seg til vann og avløp og andre små ting. Men blir det dobbelt så dyrt som katalogprisen da? Vi har jo som sagt tomt så det trenger vi ikke tenke på. Men gleder meg ( og gruer meg litt) til å dra i banken til uka og høre hva de sier, om de tror vi har en mulighet til å kunne gjøre det. Takker igjen for alle svar, hvis noen fler har innspill eller råd tar jeg gledlig imot:)
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 Hvorfor må man det? Når det står at huset er nøkkelklart, eller klart for maling, mener de ikke det da? Kan firmaet plutselig kreve mer penger enn man ble enige om? Det koster visst en del med avgifter, både til kommunen i forbindelse med byggesøknad, å få satt opp grunnmur, gjøre tomten klar (grave, sprenge... legge til), ofte vil man ha litt andre fliser eller kjøkken enn det som er me ..da heves prisen ++ Jeg vet det høres mye ut, men det i ihvertfall det som sies å være realistisk i forhold til sluttpris. Men jeg tror at om man kan gjøre en del selv, og ikke er så veldig kresen i forhold til inventar så kan man klare seg med å gange med 1,5?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå