Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en diskusjon med et par studievenninner her om dagen. Vi snakket om hva som var pen julepynt, og hva som var "harry". Min ene venninne, som er fra Oslos vestkant, hyler når hun ser fargede julelys og plastnisser som klatrer oppover vegger og sånt. Der i huset skal kun buskene prydes med hvite lys (som jeg for øvrig synes er veldig fint), og all julepynt skal være lekker og ikke for prangende.

Den andre venninnen min kommer fra en by i nord. Da hun sa at hun var vant til hjemmefra å pynte viduene med snøspray og rød teip i ruter, ga min andre venninne henne klar beskjed om at dette ikke var "lov", men grusomt, og at dette var noe alle burde vite...

Selv har jeg alltid syntes f. eks. plastikksnømenn i alle verdens farger i folks hager har vært forholsvis stygt, men det er vel noe i at hver får ha sin smak? Eller finnes det universale regler i folks omgangskretser om hva som ikke er "lov"? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hater blinkende julelys, og i særdeleshet de fargede. Sånt burde folk ha inni husene sine sånn at andre slapp å se på de irriterende lysene deres. ;)

Men utover det så synes jeg folk må gjøre som de vil. Jeg ville ikke hatt en lysende snømann hjemme hos meg, jeg foretrekker en mer classy stil. Men jeg reagerer heller ikke negativt på sånt når jeg er på besøk hos andre. Jeg synes det er morsomt å komme på besøk til folk som har nisser som synger og danser, reindsdyr med lysende nese og glittergirlander som henger på kryss og tvers i taket. Det er jo rene fornøyelsesparken hjemme hos enkelte i jula! Så selv om man ikke ville valgt samme stilen hjemme hos seg selv så burde man da klare å glede seg over andres glede. Så lenge det ikke er blinkende lys utendørs. ;)

Skrevet

Det hadde blitt utrolig kjedelig om alle hadde hatt samme stil.

Skrevet

Jeg syns ikke rød teip og snøspray er harry, men derimot fargede lys.. usj!

Skrevet (endret)
Jeg syns ikke rød teip og snøspray er harry, men derimot fargede lys.. usj!

Må si meg litt enig der. :)

men så er det vel fordi rød teip og snø bringer fram gode barndomsminner.

Endret av Maye
Skrevet

Det er vel heldigvis ulike meninger om hva som er god og dårlig smak, også når det gjelder julepynt. For min del syns jeg ensfargede lys og litt enklere stil er bra, mens jeg ikke syns det er så fint med digre plastikknisser med lys i som står på trappa, rød tape med "snø" på vinduene, osv.

For noen år siden syntes jeg at det å ha lys på trær ute og på huset utvendig var harry (ensfargede hvite lys), men de siste årene har jeg syntes at det er kjempefint. Så enten har jeg blitt mer harry med årene, eller jeg tok feil før ;-)

Skrevet

Ja, hva ER det med sånne plastnisser som klatrer oppover folks balkonger og sånt?? Unnskyld meg, men det ser bare vanvittig billig og glorete ut.

Gjest Shady Lady
Skrevet

I fjor kom min kjære over et KJEMPEtilbud på sånn fargerik "ledning" som blinkar noko heilt infernalskt.

Den hengte han opp langs kanten på altanen vår (vi bur i et bygg med 6 leiligheter). Eg sneik meg til å "komme borti" brytaren i ny og ne, men då svarte han tilbake med å slå på igjen og i tillegg øke blinkefrekvensen. :rodme:

Vi bur i ein tettstad, der "alle kjenner alle". I tillegg bur vi sånn til at vi har utsikt over staden. Dei fleste såg den vakre julepynten vår.

"Shady Lady, e de du so bur der me dissa lysa som står og blinka døgnet rundt?"

:biggrin::Nikke:

Nydelig julepynt.

Håpar han har glømt den, så den ikkje kjem opp igjen no til advent. Eg skal i alle fall ikkje nevne den, for då kjem den garantert opp. :ler:

Skrevet

Vet ikke akkurat om harry, men merker sterkt om meninger her hjemme.

På juletreet mitt vil jeg gjerne ha flagg, julekurver, glitter, lys og kuler.

Sambo vil derimot bare ha lys og kuler.

Gjest Lille-Trille
Skrevet (endret)

Julepynten her i huset er både glorete og harry, og jeg elsker det! :)

:tree:

Fargede lyslenker på juletreet (ikke blinkende),

lys i stjerna på toppen (jeg mener venninnene mine kom fram til at det har skiftet fra retro til harry)

rød tape og snøspray på vinduene (gjerne kombinert med stick-on figurer),

lenker av glanspapir og julekurver som barna har laget på skolen,

hjemmelagde engler og nisser i ulike størrelser og fasonger

3 generasjoner med juletrepynt (arvet mye) i alle slags farger, og flagg er en selvfølge...

nisselandsby med bomulls-sne og lys i husene, julekrybbe... pluss mye, mye mer

Men vi holder den glorete pynten inne i huset, ute er det bare et julenek, en krans på døra, og hvis vi har lys ute, er det rent hvitt.

Endret av Lille-Trille
Skrevet

:tree:

Fargede lyslenker på juletreet (ikke blinkende),

lys i stjerna på toppen (jeg mener venninnene mine kom fram til at det har skiftet fra retro til harry)

rød tape og snøspray på vinduene (gjerne kombinert med stick-on figurer),

lenker av glanspapir og julekurver som barna har laget på skolen,

hjemmelagde engler og nisser i ulike størrelser og fasonger

3 generasjoner med juletrepynt (arvet mye) i alle slags farger, og flagg er en selvfølge...

nisselandsby med bomulls-sne og lys i husene, julekrybbe... pluss mye, mye mer

Men vi holder den glorete pynten inne i huset, ute er det bare et julenek, en krans på døra, og hvis vi har lys ute, er det rent hvitt.

Jeg er sikkert veldig harry, for jeg syntes det hørtes veldig koselig ut hjemme hos deg! :)

Skrevet (endret)

Tja, jeg hadde nok tenkt at det stå mellom harry eller ikke harry. Jeg tror det henger nok litt sammen med smaken ellers. Det finnes de som liker alt mulig dill-dall og har gjerne utallelige nips, ting og stæsj rundt omkring. Jeg liker det gjerne enklere ellers også.

Så for meg handler julepynt mest om enkle røde kuler, grantre (uten noe falsk snø eller glitter), minst mulig plastikk generelt, ingen overload av juleserviser og så videre, ingen nisser og gjerne minst mulig blinkende elektriske lys, plastiske adventsstaker og så videre, heller en del stearinlys på de enkleste røde flatene jeg kan finne. Tviler på at det er akkurat classy, men jeg synes det er fint og rent og enkelt.

Så jeg tror det henger litt sammen med smaken ellers, og jeg hadde nok ikke kalt alle som hadde nisser for harry, det er bare forskjellig smak.

Jeg personlig har ikke det og kommer heller ikke til å ha det (og kanskje heller ikke din vestkant-venninne), men det betyr heller ikke at de som liker det er harry. Har besøkt flere som har masse julepynt hjemme og synes det er ganske koselig der og da, men det blir overkill for meg å ha sånt rundt meg hele tiden.

Btw, jeg tror faktisk at man kan sikkert finne også mennesker på beste vestkant som har noen nisser hjemme (selv om de sikkert er mer glamurøse og classy nisser) ;)

Endret av mrs_bond
Gjest Lille-Trille
Skrevet (endret)
Jeg er sikkert veldig harry, for jeg syntes det hørtes veldig koselig ut hjemme hos deg! :)

Takk, det synes vi også. :)

Og forresten, JEG synes ikke det er harry.

Jeg har bare blitt fortalt at det er det, og da må jeg jo tro på det. ;)

Ellers i året har vi det veldig enkelt, men julen er for oss tiden for "overpynting".

Endret av Lille-Trille
Gjest Tulletussa
Skrevet

Jøss?? Seriøst, er det harry? Synes alle juletrær ser skikkelig kipe ut uten stjerne som lyser i toppen. Eller, dvs, hva er vitsen med stjerne i toppen om den ikke lyser? Da synes den jo ikke når det er mørkt! Nei....akkurat det fatter jeg virkelig ikke.

Rare disse vennene dine. :fnise:

Skrevet

Jeg tror at hva man synes er harry og ikke kommer litt an på hva en har vokst opp med. I gata vår var det bare et hus som hadde fargede lys, og det synes vi fortsatt er glorete :fnise: Men så bodde jeg i en skikkelig norsk julenissegate, med røde og hvite trehus fra tidlig 1900- tall og tømmerhus fra 1700- tallet. For øyeblikket bor jeg ikke der, men skal heldigvis hjem til jul :)

Nå for tiden er det mange som bare har to farger på trærne sine, eller bare tre forskjellige julekuler, og det er det. Ikke julegardiner, ikke glitter, ikke gamle nisser. Hos mamma og pappa er det ikke sånn, men jeg synes ikke det er glorete. Vi har flagg, kuler i alle farger, glitter, hvite lys, gamle arvede nisser, mus som mamma har sydd selv osv. Det er så koselig! Og stjerna i toppen skal selvsagt lyse, det ser vel litt rart ut hvis det er lys alle andre steder på treet bortsett fra i stjerna?

Mange er vel blitt litt vel amerikaniserte og pøser på med fargede lys og plastikknisser på taket. Jeg synes ikke det er så fint, men er nok blitt litt amerikanisert selv også - jeg samler på Disney juleservise :)

Skrevet

Både fargede og blinkende lys er NO NO! Det er rett og slett glorte og fælt.

Ellers synes jeg ikke nødvendigvis all pynt som folk har er så fint, men de synes sikkert ikke alt hos meg er så fint heller. Jeg er igrunn ikke så glad i pynt i det hele tatt. Til jul skifter jeg til ensfargede røde gardiner i stuen, røde løpere på bordene og røde puter i sofaen. Ellers litt røde og hvite kubbelys, juletre med hvite og røde kuler og ellers litt, men svært lite nisser/engler osv. For meg ligger julen mer i fargene enn i gjenstander. Fint for meg, kjedelig for andre.

Det eneste jeg virkelig synes er harry er som nevnt fargede lyst. Det er smakløst!

Skrevet
For noen år siden syntes jeg at det å ha lys på trær ute og på huset utvendig var harry (ensfargede hvite lys), men de siste årene har jeg syntes at det er kjempefint. Så enten har jeg blitt mer harry med årene, eller jeg tok feil før ;-)

Helt enig!

Fremdeles ikke helt min stil, men jeg blir kjempeglad når jeg ser folk som har pyntet _skikkelig_ til jul. Tenker at det må være veldig mye juleglede der :)

Skrevet
Btw, jeg tror faktisk at man kan sikkert finne også mennesker på beste vestkant som har noen nisser hjemme (selv om de sikkert er mer glamurøse og classy nisser) ;)

Hva, har de nisser på vestkanten??? :omg:

Skrevet

Harry med lys i stjerna???

Jeg syns forøvrig det er kjempefint med dorullnisser, laget av svette barnehender. Sikkert ganske harry... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...