Gå til innhold

dåpsgave til gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det noen som har gode ideer til dåpsgave til en liten gutt? Vi er faddere på han.

Foreldrene har godt med penger, og de har det meste, og er vant til litt dyre gaver.

Vi har ikke veldig mye penger, men han skal selvsagt få en bra gave.

Har dere gode ideer til hva som er fint å gi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før i tiden var det visst vanlig å opprette en sparebakkonto for fadderbarna sine. Det gjorde vi for vårt fadderbarn her for en uke siden, og det ble tatt veldig godt i mot av foreldrene. Vi satte inn en tusenlapp på kontoen og kommer til å sette inn et mindre beløp på hver dåpsdag - så blir det litt å rutte med når han blir 18 og får tilgang til pengene :) Så kan man jo kalle kontoen det man vil - collegekonto, eventyrkonto, jordomseilingkonto, etc.

Skrevet

Jeg har også tenkt på det, men har kommet til at det føles litt sånn "kroner og øre" når foreldrene har mye mer penger enn oss. Jeg syns for øvrig 1000 kr. er litt mye for vår økonomi nå.. vi har tross alt mange flere tante/onkelbarn som også skal følges opp med gaver osv.

Men jeg syns ideen er god, jeg ville syns det var topp å ha en sånn konto når jeg vokste opp. Min bestemor satt inn 200 kr. eller noe som forrenta seg til jeg ble konfirmant, det var jo veldig stas, selv om det ikke ble så mye penger, så var det jo 15 år med renter, og det var jo penger det også.. :)

Takk for tipset!

Skrevet

Vi fikk, Den store barnesang boka og den store asbjørnsen og moe boka og den store dikt-og regleboka av fadderene til min sønns dåp.

Vi har brukt til nå sang boka veldig mye de andre bøkene kommer vi til og lese masse i når han blir litt større.

Veldig fin gave synes jeg, og så hadde fadderene skrevet en fin hilsen til dåpsbarnet i bøkene.

Gjest antigartner
Skrevet

En barnebibel slår neppe feil som faddergave.

De kommer i priser fra 200 til 500 kroner (og sikkert dyrere også).

Barnebestikk i stål finnes i fine utgaver hos mange gullsmeder og er en hyggelig gave. Likedant med barneservise. Begge deler kommer i mange utgaver og priser, men du trenger ikke opp i 1000-kroners-klassen for å finne ting med både god kvalitet og fint utseende.

Skrevet

Gutten min fikk faktisk TRE sparebøsser, de er ganske fine i tinn tror jeg. Ikke dødsdyre, og fås hos gullsmed. Her var det traktor, fotball og tårn.

Gjest Revisordamen
Skrevet

Hva med en liten tursekk fra Bergans ? Det er en typisk barnehagesekk og koster 300 kr.

Vet om mange som har fått en sekk til dåpen / første bursdag og de setter kjempegod pris på den.....

Skrevet

Vi fikk flere sparebøsser vi også. Og sikkert 3 dåps-album! En ting jeg savnet var et slikt tinnfat med navn, fødselsdato, dåpsdato, vekt/høyde ved fødsel og bilde i midten. Men det er jo litt dyrt med graveringen, men ikke så dyrt som 1000,- ihvertfall.

Men kjøp det dere vil uten å tenke på at det være dyrt. At noen er vant til dyre gaver får være deres sak.

Skrevet

Man trenger ikke å blakke seg for å gi en flott gave som fadder, her er hva vi fikk til våre barn fra fadderene og har gitt til våre fadderbarn;

-barnesølje til bunad (2-300kr)

-barnebøker (pris avhengig av bøkene)

-barnebibel (alt fra 200 og oppover)

-smykker (mange prismuligheter)

-smykkeskrin (fra 140 og oppover)

-barnebestikk (rundt 200 for sett med gaffel, kniv og skje i stål)

-kopp og grøtskål i porselen (her får du sett fra 140 og oppover)

smykkene må jeg innrømme at vi ikke har vært flinke til å bruke, er litt redd for at de skal henge seg fast.. Søljene gleder jeg meg veldig til å bruke, men nå bruker vi bunad alle sammen til de fleste store høytider, så for oss er det et bruksplagg. Barnebøkene brukes flittig, foreløpig kun til eldstemann. Barnebestikkene eldstemann fikk til sin dåp brukes hele tiden, det samme gjelder kopp, asjett og skålene han fikk.

Og når det gjelder pris på dåpsgaven så syns jeg ikke du skal tenke på at foreldrene har god råd og er vant til dyre gaver! skulle de tenke i de baner selv, så vil jeg nå kalle det en dårlig egenskap! Er tanken bak som teller!!!! Man døper jo heller ikke barnet for å få gaver??!

Skrevet

Jeg hadde ærlig talt ikke satt pris på at barna mine fikk en bibel i dåpsgave.. Vet ikke helt hvorfor, men sånn er det.

Du kan begynne å samle på bestikk til han? Sy en klokkestreng sammen med noe annet? En tollekniv? En tallerken som en porselesnmaler har malt navn og dato og sånn på?

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Jeg hadde ærlig talt ikke satt pris på at barna mine fikk en bibel i dåpsgave.. Vet ikke helt hvorfor, men sånn er det.

Da må jeg bare spørre hvorfor du døper barna dine? :klø:

Skrevet

Det har ikke noe med det å gjøre, men vi fikk bibel og den har kun vært en støvsamler, ligger vel på loftet enda.. Like unyttig som disse sparebøssene man får til dåpen.-.-

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Det har ikke noe med det å gjøre, men vi fikk bibel og den har kun vært en støvsamler, ligger vel på loftet enda.. Like unyttig som disse sparebøssene man får til dåpen.-.-

Jeg fikk barnebibel til dåpen min, og den ble flittig brukt da jeg var liten. Husker jeg syns det var spennende å sitte og titte i den, men nå la ikke foreldrene mine den på loftet heller da ;)

Skrevet (endret)

..

Endret av thapara
Gjest ¤bella¤
Skrevet
Det lurer jeg også på! Om man velger å døpe barna i kirka velger man jo samtidig en kristen oppdragelse, da er bibelen ganske vesentlig.

Ellers støtter jeg forslag om de store hvite bøkene, tursekk (spesielt det kanskje!) og barneservise.

For min del hadde jeg ikke blitt så begeistret for sølvtøy til barnet mitt. Har selv fått masse sølv opp gjennom, det ligger fremdeles i en skuff, og kommer til å ligge der til noen arver meg.

Men seg er så heldig å ha fått arvet en del sølvtøy. Kunne ønske jge fikk det til dåpen ;)

Men veldig enige i de stor hvite bøkene. Har gitt de bort i dåpsgave flere ganger og de har alltid blitt godt mottat.

Skrevet

Barnefat og -skål i porselen (kardemommeby) er vel faktisk den dåpsgaven vi har hatt mest glede av. :)

Gjest Gjest_Gyda_*
Skrevet

4-åringen min fikk blant annet en traktorsparebøsse med henger, og en brannbilsparebøsse. Får kjøpt sånne hos gullsmeden. Han leker med dem hver uke, teller penger, putter oppi, og kjører tur. Fin gave!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...