Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten og jeg har vært sammen i ca 4 mnd. Det er 9 mnd siden det ble slutt med hennes forrige, og de har fremdeles kontakt. De ringes, sender meldinger og møtes av og til. Jeg vet at eksen har hatt et behov for å kontrollere henne før, og dette har blusset opp nå når jeg har kommet inn i bildet og eksen ikke har henne rundt lillefingeren lenger. For noen dager siden prøvde eksen å kysse kjæresten min.

Jeg syns det er vanskelig at kjæresten min henger med eksen, men hun sier selv at det er fordi det er synd på eksen, som er ensom.

Er jeg urimelig når jeg sier at hun må velge mellom meg og eksen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er helt ok med et par sms er innimellom for å høre hvordan det står til med eksen. Det er jo naturlig å bry seg om vedkommende. Det er ikke ok å treffe eller stadig å ringe han/henne. Dat ville iallefall jeg satt meg på bakbeina!

Skrevet

Det er greit nok, i hvert fall et godt tegn, så lenge hun er åpen om kontakten, synes jeg. Men jeg skjønner jo at du reagerer, særlig når eksen virker som han ikke er over henne. Det er greiere å ha kontakt når begge bare ønsker å være venner. Og så er jeg forsåvidt glad for at samboern min ikke har kontakt med eksene sine, selv om det hadde kommet an på det også :sjenert:

Skrevet

Tror det ville blitt rabalder fra min side om en eventuell ny kjæreste (min eller eksen sin) skulle satt seg på bakbeina og nektet oss å ha kontakt. Han er en av mine aller, aller beste venner, det har vært slutt mellom oss i 3 år nå, og vi har holdt nær kontakt hele veien. Det ville vært som å be meg om å droppe en hvilken som helst annen av mine venner.

Det skal mye til før jeg nekter en ny kjæreste å ha kontakt med eksen. Da må det i så fall være fordi personen kan bli skadet ved å ha kontakt, ikke fordi jeg er sjalu. Er man sjalu så mener jeg at man må jobbe med seg selv i stedet.

Skrevet

Jeg og eksen min er også venner. Det er mange år siden det ble slutt og vi er venner. Når jeg fikk meg ny kjæreste, ringte jeg og fortalte det til han. Og når han fikk seg kjæreste, ringte han meg. Vi er fortsatt venner. Jeg var ærlig fra dag en av om at jeg og eksen er venner. Han jeg er sammen med, kan ikke bestemme om jeg og eksen kan være venner eller ikke. Men jeg snakker ikke med eksen min hver dag, bare inni mellom. Kommer vel ann på hvor mye kontakt man har. Men jeg synes ærlighet er best når det gjelder eksen og en ny kjæreste.

Skrevet

For meg er det helt greit å være venner, og at kjæresten er venner, med ekser. Men det er så lenge det er klart fra alles side at man bare er venner. Hadde eksen til typen prøvd å kysse ham, hadde jeg ikke likt at han hang med henne. Men da hadde jeg faktisk forventet at han av seg selv sluttet å være med henne.

Skrevet
Tror det ville blitt rabalder fra min side om en eventuell ny kjæreste (min eller eksen sin) skulle satt seg på bakbeina og nektet oss å ha kontakt. Han er en av mine aller, aller beste venner, det har vært slutt mellom oss i 3 år nå, og vi har holdt nær kontakt hele veien. Det ville vært som å be meg om å droppe en hvilken som helst annen av mine venner.

Det skal mye til før jeg nekter en ny kjæreste å ha kontakt med eksen. Da må det i så fall være fordi personen kan bli skadet ved å ha kontakt, ikke fordi jeg er sjalu. Er man sjalu så mener jeg at man må jobbe med seg selv i stedet.

Joda, men dere er VENNER og det er vel fra begges side! Nå virker det som eksen til ts vil være mer enn det, da han prøvde å kysse henne. Synes ikke det er greit i det hele tatt. Skal man være venner, skal man være, og oppføre seg som nettopp det.

Skrevet

Hvorfor er det så viktig å være "venner" med alle og enhver? Når en eks er en eks, er det ingen grunn til å ha kontakt i det hele tatt, hvis ikke der er felles barn. Hun har ingen ansvar for ham, uansett hva han velget å gjøre med livet sitt. Likegyldig om livet hans utvikler seg i positiv eller en selvdestruktiv retning. Som oftest er "være venner" et utslag av konfliktskyhet. Men det sender et signal om tilgjengelighet.

At ekser finner sammen igjen er ganske vanlig, ofte på bekostning av nye partnere. Så du er ikke urimelig om du forventer at hun bryter kontakten med et menneske som attpåtil har hatt stor psykisk kontroll over henne.

Dessuten er jo hans tilstedeværelse en konstant påminnelse om en mann som pleide å tømme tissefanten sin i "matfatet ditt". Og dette er vel noe du helst ønsker å fortrenge, når du kysser henne - hvor det skal være.

Her er det selvsagt ikke snakk om at hun må ofre gamle vennskap for deg. Det er en eks. Burde vært, ihvertfall.

Skrevet

Kjæresten min har dessverre god kontakt med den jenta han var sammen med i 3 år. Han er også den hun ringer til og går til med sine problemer. Liker det overhodet ikke. Men jeg kan ikke nekte ham noe som helst...

Skrevet (endret)

Jeg er ingen forkjemper for å pleie vennskap med ekser. Et "halla, hvordan går det?"-forhold er greit, men ikke vennskap. Hvis et vennskap med eksen er viktig, så passer ikke jeg som kjæresten din.

Endret av Naria
Skrevet

Synes ikke du er urimlig. Jeg ville ha sagt det samme. Er ikke normalt å holde på som hun gjør. For at eksen skal komem seg videre, må hun kutte all kontakt. Det er det sunneste for alle parter.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Jeg synes ikke det trådstarter beskrives høres ok ut.

- Kontrollbehovet til eksen

- Forsøk på å kysse

- Hun henger med ham "fordi det er synd på ham og han er ensom"

Jeg synes ikke det virker som forholdet dem imellom er helt ryddet opp i og det er en forutsetning for meg. Ingen mann med litt ære lar andre hanner fritt få sikle på kjæresten. Det er også helt feil at hun holder ham med sympatiselskap.

Joda, jeg kan fint akseptere at folk er venn med ekskjærester, men da må man være kommet dit at eksen også synes det er hyggelig å treffe den nye kjæresten. Jeg tipper ekskjæresten i dette tilfelle misliker trådstarter pga forholdet og da er ikke "vennskapet" akseptabelt. Her ville jeg opplagt bedt jenta om å rydde opp.

Skrevet

Jeg hadde vennekontakt med noen av de en stund etterpå. En av dem mailer jeg med av og til for å høre hvordan det går (kan gå år imellom). Hvis noen hadde prøvd å få meg tilbake eller kysse meg, hadde jeg brutt kontakten. Kjæresten er viktigere enn ekser.

Skrevet

Det er helt ok å være venner med eksen, jeg er bestekompis med eksen min. Kompiser forsøker ikke å kysse hverande, og eksen er da ikke bare en kompis ergo er det heller ikke ok å henge med eksen.

Skrevet

Da har jeg på følelsen av at siden hun "synes så synd på ham", så rettferdiggjør hun det at han prøvde å kysse henne, stakkars triste mann.

Nei jeg hadde vært fly forbanna hadde det vært meg. Hadde aldri akseptert det.

Skrevet

Jeg syns det er helt greit så lenge det er ordnene forhold rundt det, altså opp og avgjort og ingen tvil om at de kun er venner.

Nå virker det ikke som om denne eksen respekterer at kjæresten din har gått videre, og da ville jeg, som deg, også vært meget skeptisk.

Skrevet

selvfølgelig skal man kunne ha kontakt med eksen! Ekser, i alle fall etter et seriøst forhold, kjenner hverandre veldig godt, og kan derfor være veldig gode venner! jeg hadde blitt kjempesint hvis en ny kjæreste hadde prøvd å stoppe meg fra å ha kontakt med eksen min! (både sms, telefonsamtaler, og å treffes!)

Skrevet

For meg er det helt unaturlig å ha noe særlig forbindelse med eks-kjærester .. kjenner faktisk ingen som har det - bortsett fra de som har barn sammen.

Mine ekser har jeg ikke snakket med på over 20 år .. og kommer heller ikke til å gjøre det ... Det ble slutt og jeg har gått videre - har en familie som er livet mitt nå - eksene er fremmede og svake minner langt bak i hukommelsen.

Mannen min har heldigvis også lagt fortiden bak seg og har null kontakt med ekskjærester.

Gjest O-Ren Ishii
Skrevet

Samboeren min har god kontakt med eksen sin, og det gjør meg ingenting. Hun er en hyggelig dame som jeg også har sansen for. Jeg har noe kontakt med min eks. Føler ikke noe brennende behov for å ha mye kontakt med ham, men han er en person jeg fortsatt er glad i og holder av, så det ville vært helt unaturlig for meg å kutte kontakten fullstendig.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette hysteriet rundt x-er. Hvorfr kan man på død og liv ikke være venner? Om det er snakk om stygge brudd og dårlige forhold er det nå en ting, og om en av partene ikke er over den andre ville også jeg reagert. Om det en dag skulle bli slutt mellom meg og kjæresten vil jeg helt sikkert holde kontak med han, han er en bra fyr og jeg syns det blir for dumt å stenge han helt ute bare fordi han har vært i buksa på meg. Så usikker på meg selv er jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...