Gjest Gjest_Nille_* Skrevet 27. november 2008 #1 Del Skrevet 27. november 2008 Jeg har aldri helt klart å skille mellom ironi og sarkasme. Noen som kan opplyse meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 27. november 2008 #2 Del Skrevet 27. november 2008 (endret) Mens sarkasme gjerne er en form for latterliggjøring av andre eller bestemte ting (og hvor tonefallet kan være vel så viktig som de som sies), kan ironi være et utsagn hvor man sier noe annet enn det man mener eller hvor utsagnet kan ha flere betydninger (hvor ord og mening ikke henger helt sammen). Jeg tenker at ironi kan brukes på en sarkastisk måte, men det kan også være helt uskyldig. Vet ikke om det var mulig å forstå. Litt vanskelig å sette ord på det, merker jeg. Endret 27. november 2008 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #3 Del Skrevet 27. november 2008 Ordboken: Sarkasme: spydighet, spottende bemerkning Ironi: det å si det motsatte av det en mener på en slik måte at ens virkelige mening skinner igjennom Sarkasme er altså litt slemt. Man latterliggjør gjerne noen. Ironi trenger ikke være slemt i det hele tatt. Man kan si "herregud så dårlig du er til å synge da", men på en måte som viser at man klart mener det motsatte, altså at du er veldig flink til å synge. Det er altså et kompliment, og ikke slemt i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #4 Del Skrevet 27. november 2008 Sarkasme er ond ironi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musicman Skrevet 7. januar 2009 #5 Del Skrevet 7. januar 2009 Sarkasme er ond ironi. Nja, men sarkasme trenger ikke nødvendigvis å være ironisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 7. januar 2009 #6 Del Skrevet 7. januar 2009 Nja, men sarkasme trenger ikke nødvendigvis å være ironisk. Sarkasme trenger ikke være ondsinnet heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå