Gå til innhold

lite effektiv samboer, alt er kaos

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjennomgikk en depresjon for en stund siden. Jeg kom meg på beina igjen, men kjenner at det ikke skal så veldig mye til før depresjonen er der og lurer i bakhodet.

Jeg har en samboer som er kjempesnill og bare helt herlig. Men han er veldig rotete og surrete, dårlig til å rydde og lite effektiv når ting skal gjøres. Vi bor i et stort hus som er halvferdig. Jeg prøver å rydde og holde orden her, men det føles liksom uoverkommelig. Det verste synes jeg egentlig er hvor lite effektiv samboeren min er. Dersom vi setter av en hel helg til å ordne i huset, får han gjerne bare gjort en eller 2 ting på hele den helga. Og jeg tenker når helga var over at jeg skulle ønske at vi hadde fått tid til å kose oss litt også, men det fikk vi ikke fordi vi prøvde å få gjort litt. Så vi holdt altså på hele helga og resultatet er at min samboer har hengt opp en lampe. Satt på spissen... Mens jeg kanskje har ryddet og vasket hele huset på den tiden. Han bruker også sykt lang tid på å rydde, og det kan ta han 3 timer å få ryddet et rom. Jeg kjenner at det føles helt uoppnåelig og noen gang komme i orden her, og det gjør at jeg ikke orker å gjøre noe selv snart. Forrige uke tok han seg fri 2 dager fra jobb, for han hadde så mye å gjøre. Og etter at de 2 dagene hadde gått hadde han fått ordnet 2 hele ting. Herregud!!!

Jeg har aldri vært borti en person som er mindre effektiv faktisk. Men vi har snakket om dette, og han lovet å skjerpe seg. Og jeg ser at han prøver, men han er faktisk bare sånn. Så jeg må jo bare kunne leve med det.

Men han forsover seg hele tiden til jobb, og betaler aldri regninger før de går til inkasso. Han betaler de til slutt, men det er en haug med regninger overalt og bare helt kaos. Han vasker aldri klær, og når han gjør det så henger han aldri opp etterpå. Vi snakket om dette en kveld, og vi kunne velge en ting som den andre skulle bli bedre på. Jeg valgte da at han skulle henge opp vaska når han hadde satt på en vaskemaskin. Han lovet dette, og gjorde det også første gangen han vasket klær etter samtalen vår. For 5 dager siden satt han på en maskin med klær. Jeg tenkte at jeg skulle ikke henge opp den vaska, for jeg hadde vaske klær masse de siste dagene, hengt opp og bretta sammen når det var tørt. Så nå ville jeg gjerne at han skulle få henge opp denne maskinen når den var ferdig. Den maskinen er enda ikke hengt opp!! Og han har satt den på på nytt 3 ganger faktisk fordi klærne har ligget for lenge i maskinen.

Jeg holder på å bli sprø av han. Han kan kun rydde ett rom, og det er kjøkkenet. De andre rommene i huset har han aldri ryddet. Jeg sliter så utrolig med å holde humøret oppe, og alt føles så håpløst og uoverkommelig. Jeg vet det er dumt å skylde på en depresjon, men jeg har jobbet så hardt for å komme dit jeg er nå, og det krever også mye for meg å holde meg der. Så dette kaoset med samboeren min det tærer så fryktelig på :(

Jeg er en person som lett lar meg påvirke av den jeg er sammen med når det gjelder enkelte ting. Min eks var en veldig ryddig og ansvarsfull person. da vi bodde sammen hadde vi det alltid ryddig og system i sakene. Det var så greit å gjøre husarbeid sammen med han, for han var effektiv og fikk ting gjort. Den gangen da jeg flyttet sammen med min eks så hjalp han meg. Jeg hadde også litt kaos i regninger og sånn, men han sorterte regningene for meg og lærte meg å bli ryddigere økonomisk. Jeg var bare 19 den gangen. da vi gikk fra hverandre og jeg flyttet i egen leilighet fortsatte jeg å være en ryddig person med system. Men etter 1 år i hus sammen med min nåværende samboer begynner jeg å bli likegyldig. Jeg var den ryddige da vi flyttet sammen, nå er jeg i ferd med å bli som han. Ikke fullt så ille da, men jeg blir helt klart påvirket.

Jeg begynner å se mørkt på ting og føle at alt er så håpløst, Jeg har ikke lyst til noen ting og orker ikke ta et tak i huset lengre. Jeg er i ferd med å bli lei og deppa. Jeg savner den lille leiligheten min som det tok en halvtime å vaske. og nå bor vi på 200 m2 som nesten bare er mitt ansvar. eller, han gjør litt han også. men det tar han 1 uke å få ryddet et rom liksom.

hva gjør jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg synes det virker som du er sammen med en mann som lever i sin egen lille boble. Det å ha rotete økonomi,ingen oversikt over regninger,inkasso,ikke mestre basic husarbeid som å sette på en maskin-henge opp-legge sammen-få klærne på plass.........vel, er du moden for å leve med en slik mann?

Jeg er plaget med depressive perioder selv og jeg merket godt at jeg ble påvirket av min mann. Hans negative adferd gjorde min håpløshet dobbelt så stor.

Jeg ville dratt han med til en familierådgiver. En voksen mann må være mer ansvarlig enn som så. Vent for all del med å få barn,så du ikke blir sittende med alt ansvaret og det fullstendige kaos.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...