Gå til innhold

HVa bør en 14-åring få lov til?

Anbefalte innlegg

Gjest FrustrertFar
Skrevet

Min 14-årige sønn bor annenhver uke hos meg og sin mor.

Han har ytret et ønske om å få reise til en by (40 mil unna) å besøke noen venner han har blitt kjent med via nettet. De er like gamle som ham. Han vil ta toget dit og bo på hotell en helg i disse vennenes hjemby. Han har aldri møtt dem fysisk, kun via nettet. Hans mor mener det er helt kurant, jeg er av den motsatte oppfatning. Jeg mener det er direkte uansvarlig å sende en 14-åring alene med tog til et sted han aldri har vært for å treffe noen han aldri har møtt, bortsett fra på nettet. Er jeg på bærtur når jeg hevder at dette er uansvarlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har ytret et ønske om å få reise til en by (40 mil unna) å besøke noen venner han har blitt kjent med via nettet. De er like gamle som ham. Han vil ta toget dit og bo på hotell en helg i disse vennenes hjemby. Han har aldri møtt dem fysisk, kun via nettet. Hans mor mener det er helt kurant, jeg er av den motsatte oppfatning. Jeg mener det er direkte uansvarlig å sende en 14-åring alene med tog til et sted han aldri har vært for å treffe noen han aldri har møtt, bortsett fra på nettet. Er jeg på bærtur når jeg hevder at dette er uansvarlig?

Jeg tror det er mange meninger om hvilken frihet en 14-åring bør ha.

Min personlige mening er imidlertid enkel og grei:

NEI !

OM !?!?!?! en 14 åring skulle reist på en slik tur ville jeg krevd å få snakke med foreldrene til de andre og vite mer om hvem dette er og hvilket miljø de er i, hvilke personlige egenskaper/prioriteringer de andre barna har, etc, etc. Jeg vil tro at foreldrene til de andre BARNA også vil vite hvem den fremmede er og hvorfor han er der.

Men så klager altid mine barn på at jeg er altfor streng :ler:

Skrevet

Den moren der er mer naiv enn det er lov til å være, og hun er samtidig en meget uansvarlig foreldre. Ta en telefon til barnevernet og hør med de hva di sier til noe slikt, deretter tar du kontakt med henne igjen og forklarer hva de sa. Du behøver ikke oppgi navn hos BV, men bare få en bekreftelse på at noe slikt ikke er greit. Det er et stort svik fra moren, og du bør ikke gi deg.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hadde hatt litt problemer med å sende han alene på toget sånn uten videre ja. Men det går jo an å snakke med foreldrene til disse vennene. Hadde dere hatt kontakt med de hadde kanskje saken blitt anderledels. Kanskje en av dere kunne blitt med første gang, for å treffe dem?

Gjest WildRider
Skrevet

Å kjære da... Jeg hadde aldri sendt en 14 åring alene på noe slikt, og jeg vet at mine foreldre heller hadde kuttet av seg armen enn å la meg dra på noe slikt heller. 14 år, 40 mil hjemmefra, alene på hotell for å treffe venner han kjenner gjennom internett, med ingen voksne til stede? Det første som slår meg, hvorfor skal han bo på hotell? Hvorfor ikke hos noen av de såkalte vennene? Eller vent, nei bare glem det. Ikke gi deg på dette, helt uaktuelt er det..! Moren må være mer naiv og godtroende enn hva godt er og mer til, du må forklare dette for henne.

Skrevet

Jeg hadde sagt nei hvis jeg ikke fikk lov til å bli med og treffe disse vennene.

Skrevet

Det hadde jeg vært meget skeptisk til. Om det likevel skulle skje, ville det iallefall forutsatt samtaler med disse vennene og foreldrene deres. Evt. at jeg fikk bli med.

Gjest AnnaMaria
Skrevet
Den moren der er mer naiv enn det er lov til å være, og hun er samtidig en meget uansvarlig foreldre. Ta en telefon til barnevernet og hør med de hva di sier til noe slikt, deretter tar du kontakt med henne igjen og forklarer hva de sa. Du behøver ikke oppgi navn hos BV, men bare få en bekreftelse på at noe slikt ikke er greit. Det er et stort svik fra moren, og du bør ikke gi deg.

Dette er vel ingen barnevernssak. Her må faren selv ta tak i situasjonen.

Har gutten fått jevngamle venner via nettet som han vil besøke så er det naturlige at han besøker disse vennene og bor hos de og ikke på hotell. I den forbindelse så er det også naturlig at foreldrene (altså du TS og disse vennenens foreldre) snakker sammen slik at man på begge ender vet at dette er ok.

Uten en dialog mellom foreldrene til den som skal reise på besøk og foreldrene til de som skal ha besøk så er det klart at gutten ikke kan dra!

Be om navn og telefonnummer til de han sier han skal besøke. Det er absolutt ikke sikkert at historien er slik den først virker. Er ikke sikkert at det er 14 år gamle venner engang. Vil han ikke gi deg navn og telefonnummer så er det god nok grunn til å si nei fordi du da aner ugler i mosen.

Viser det seg at det er 14 år gamle venner så må årsaken til at han skal ta inn på hotell være at disse ungdommene ikke får lov til å ta imot besøk av en fremmed gutt.

Forresten. Tar hotell imot 14 år gamle ungdommer som skal bo alene?

Gjest tenåringsmamma
Skrevet

Her høres det ut som om det er noen gutter som har planlagt ting uten å involvere foreldre.

De han skal besøke har nok ikke spurt foreldrene om lov til å få besøk ellers så har de fått nei.

For hvorfor skal gutten din bo på hotell?

Enten så sier du nei til at han skal reise fordi du i utgangspunktet mener at han er for ung til å reise alene.

Skal du si ja så må det være fordi du er trygg på at han kommer seg dit han skal og at du har snakket med foreldrene til de/den han skal besøke OG at han skal bo privat hos folk du har snakket med og føler deg trygg på.

Hvis ikke så er det nei.

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet

Hadde du latt sønnen din få besøk av noen av disse nett-vennene uten at du hadde snakket med foreldrene deres først?

Hva hadde du tenkt om foreldre som lot barna sine bo alene på hotell i en fremmed by?

Gjest Gjest_ugla_*
Skrevet

Jeg lukter ugler i mosen på lang vei...

1: Er det sikkert at disse vennene han har møtt på nett er jevngamle? Det er mange gamle griser der ute som later som de er 14 for å få kontakt med sitt neste offer.

2: Dersom de faktisk er jevngamle så lurer jeg også på hvorfor han skal bo på hotell og ikke hjemme hos en av disse nye vennene. Jeg har aldri hørt om 14-åringer som bor alene på hotell for å treffe vennene sine under noen omstendigheter. Pønskes det på noe ugagn her?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Dette er vel ingen barnevernssak. Her må faren selv ta tak i situasjonen.

Har gutten fått jevngamle venner via nettet som han vil besøke så er det naturlige at han besøker disse vennene og bor hos de og ikke på hotell. I den forbindelse så er det også naturlig at foreldrene (altså du TS og disse vennenens foreldre) snakker sammen slik at man på begge ender vet at dette er ok.

Uten en dialog mellom foreldrene til den som skal reise på besøk og foreldrene til de som skal ha besøk så er det klart at gutten ikke kan dra!

Be om navn og telefonnummer til de han sier han skal besøke. Det er absolutt ikke sikkert at historien er slik den først virker. Er ikke sikkert at det er 14 år gamle venner engang. Vil han ikke gi deg navn og telefonnummer så er det god nok grunn til å si nei fordi du da aner ugler i mosen.

Viser det seg at det er 14 år gamle venner så må årsaken til at han skal ta inn på hotell være at disse ungdommene ikke får lov til å ta imot besøk av en fremmed gutt.

Forresten. Tar hotell imot 14 år gamle ungdommer som skal bo alene?

Jeg har ikke sagt at det er en barnevernssak, men han kunne snakke med de for å få en bekreftelse på at noe slikt ikke er akseptabelt fra deres side. Det var derfor jeg skrev at han ikke behøvde oppgi navn

Gjest Gjest_Svein_*
Skrevet
Jeg har ikke sagt at det er en barnevernssak, men han kunne snakke med de for å få en bekreftelse på at noe slikt ikke er akseptabelt fra deres side. Det var derfor jeg skrev at han ikke behøvde oppgi navn

Trenger man barnevernets bekreftelse på at det er galt å sende en 14 åring 40 mil avgårde for å besøke folk man ikke aner hvem er - og bo alene på hotell?

Som far selv ville jeg aldri trengt å få vite av barnevernet at jeg her enten holdt barnet hjemme eller fikk en bekreftelse på hvem barnet mitt skulle bo hos og at det var greie folk og fornuftige foreldre.

Man kan da si nei til ungenes ønsker uten å få en bekreftelse fra barnevernet på at det er riktig først....?

Skrevet

Jeg er ikke mor, men sunn fornuft tilsier at dette er helt uaktuelt.

Gutten er 14 år, synes virkelig guttens mor at dette er greit???? :sjokkert:

Hadde det vært meg ville jeg sagt at klart de kan møtes, men at du blir med til byen det gjelder og snakket med foreldrene først.

14 år gammel gutt skal bo alene på hotell i en fremmed by?? Høres svært uansvarlig ut....

Aldri i livet ville jeg sagt.

Skrevet

lol?

Skrevet

Jeg ville sagt nei på dette grunnlaget, men hadde omstendighetene vært litt annerledes som feks at det var planlagt med den andres foreldre og at gutten din ikke skulle bodd på hotell så hadde jeg ikke hatt noen problemer med det.

Skrevet

Selv fikk jeg dra på guttetur til Aalborg som 15-åring, og det gikk problemfritt det. Vi var mellom 15 og 19 år gamle. Mine foredre følte at de kunne stole på meg og kameratene, så da fikk jeg lov.

Det er jo tydelig at hans mor stoler på ham, men hun har kanskje ikke tenkt over at hun ikke kjenner de han skal møte? Hadde du tillatt det hvis du hadde kjent dem?

Skrevet

Nei, absolutt ikke. her må du sette foten hardt ned. Og snakke med sønnen din og forklare hvorfor dette er en dårlig ide!!

Jeg synes ikke fjortenåringen bør reise noe sted for å bo på hotell alene. En ting er på tur med flere venner, en annen ting er helt alene for å treffe noen man aldri har møtt før.

Hadde jeg vært deg hadde jeg forslått for sønnen at han kunne invitere vennene sine til dere ei helg. At du mer enn gjerne snakka med foreldrene deres f.eks. I ytterste konsekvens synes jeg du får bli med ham på tur til denne byen. Så får dere ta det som en guttetur. Han må i allefall ikke få reise alene. (Har forresten fjortenåringer lov til å ta inn på hotell alene?)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Trenger man barnevernets bekreftelse på at det er galt å sende en 14 åring 40 mil avgårde for å besøke folk man ikke aner hvem er - og bo alene på hotell?

Som far selv ville jeg aldri trengt å få vite av barnevernet at jeg her enten holdt barnet hjemme eller fikk en bekreftelse på hvem barnet mitt skulle bo hos og at det var greie folk og fornuftige foreldre.

Man kan da si nei til ungenes ønsker uten å få en bekreftelse fra barnevernet på at det er riktig først....?

Tydeligvis behøver mor i dette tilfelle en slik bekreftelse, for hun mener at det er greit at 14 åring gjør dette. Kanskje det veier tyngre det BV sier, for far har kanskje ikke så mye han skulle ha sagt i denne saken, om 14 åring er hos mor den helgen.

I dette tilfelle er det ikke bare far som har noe han skulle ha sagt, for mor er også foreldre til 14 åringen. Og klarer ikke de to å bli enig, kan det være lurt å ta en telefon til BV for å høre hva de mener er greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...