Gå til innhold

Sykepleier, men jobbe som hjelpepleier?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Hei..

Jeg er hjelpepleier i bunn, men går nå på sykepleien.. Det er lurer på er om jeg mister min rett til å jobbe som hjelpepleier i det jeg blir sykepleier? Da tenker jeg mye på angående feks barsel.. jeg ønsker å bli endten jordmor eller barnepleier. men kan jeg som sykepleir bruke min hjelpepleie utdanning søke på barnepleien og jobbe som hjelpepleier selv om jeg er sykepleier?

Et annet eksempel er hvis jeg syns sykepleier ble for mye for meg å jeg årker ikke alt ansvaret på et sykehjem kn jeg da heller søke på jobber som hjelpepleier??

(Dette er genrelle spørsmål, mener ikke at jeg skal dette men greit å vite til senere om problemet skulle dukke opp)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har møtt sykepleier som jobbet som hjelpepleier på sykehjem. Hun var nyutdannet og ønsket ikke alt ansvaret. Hun gikk da i en hjelpepleierstilling. Men jeg kjenner kun til dette eksemplet, kjenner ikke evt. lovverk rundt dette.

Skrevet

Hei, du burde absolutt ikke jobbe som hjelpepleier når du er ferdigutdanna sykepleier! Unnskyld meg, men det høres bare utrolig dumt ut! Når du går tre år på høgskolen lærer (nesten) alt du trenger for å bli en god sykepleier. På sykehus har sykepleier mye, mye mer ansvar enn hjelpepleiere! Skjønner ikke hvorfor du skal bli sykepleier hvis du vil jobbe som hjelpepleier og tjene 120 000 kr dårligere...

Og: En vanlig sykepleier har mye bedre sjanser til å få jobb på barselavdeling enn hjelpe/barnepleier!!!

Skrevet

Du kan søke andre stillinger enn de du er kvalifisert for, og jeg kjenner f eks førskolelærere som jobber i assistentstillinger (mest pga få relevante stillinger der de bor, og de ikke ønsker å flytte eller pendle langt). Da får du lavere lønn og mindre ansvar. Men det kan hende det er dumt med tanke på å utvikle deg som sykepleier og øke kompetansen gjennom arbeidserfaring da. I mange yrker blir man litt akterutseilt om man ikke har relevant arbeid en tid. Nå er jo forsåvidt hjelpepleie relevant, men i forhold til de konkrete ansvarsoppgavene du har som sykepleier vil du jo ikke lære noe.

Skrevet

sykepleier her, for å besvare spørsmålet ditt selvfølgelig mister du ikke din autorisasjon som hjelpepleier pga at du blir spl, men er jo ikke lønnsomt å jobbe som hpl da.. du burde jo kanskje heller vurdere om du skal videreutdanne deg til barnepleier og få jobb på fødde/barsel, for hvis du ikke takler ansvaret som spl på sykehjem og sykehus takler du det nok absulutt ikke som jordmor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...