Søtpotita Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Eg fekk kofferten min tilbake (blank Carlton-koffert kjøpt i januar i år) knust etter sist flytur med Norwegian. Gav beskjed til Røros flyservice med eingong og fekk beskjed om at slike skadar hadde dei sett så mykje av at det ville dei ikkje erstatte utan vidare. Eg måtte fyrst oppsøkje forhandlar og høyre om dei kunne betale meg tilbake på garantien, dersom dette ikkje gjekk så skulle Norwegian betale. Eg gjekk innom Morris der eg kjøpte den og dei sa at dette ville ikkje dei betale for, dette fekk eg skriftleg saman med kva kofferten kosta. Sendte det til Norwegian, men dei vil ha bekreftelse på alder og verdi også. Må eg vise til kvittering? Eg veit nemleg ikkje kvar eg har gjort av denne...
Gjest Gjest_sd_* Skrevet 27. november 2008 #2 Skrevet 27. november 2008 Jeg har tidligere jobber både i flybransjen og i "koffertbutikk", og Norwegian er det absolutt kjipeste stedet å få ødelagt kofferten. De er kjempevanskelige. Men ikke gi deg! De fleste andre selskaper utsteder en såkalt PIR-rapport, som du tar med deg til en av de større koffertkjedene, og deretter enten reparerer de eller gir deg en ny koffert til antatt samme verdi. Ingen kvittering er nødvendig. Norwegian derimot - fysj og fy. De prøver å få skylden over på alle andre isteden.
Gjest Pupsilure Skrevet 27. november 2008 #3 Skrevet 27. november 2008 Onkelen min fikk ødelagt kofferten sin nylig, og han fikk en kjempefin ny koffert med en gang, uten noe mer spørsmål. Mye bedre enn den som var blitt ødelagt. De hadde visst et lager med kofferter som de gav bort når det var noen problemer. Men det var nok ikke norwegian han reiste med da.
Søtpotita Skrevet 27. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2008 Jeg har tidligere jobber både i flybransjen og i "koffertbutikk", og Norwegian er det absolutt kjipeste stedet å få ødelagt kofferten. De er kjempevanskelige. Men ikke gi deg! De fleste andre selskaper utsteder en såkalt PIR-rapport, som du tar med deg til en av de større koffertkjedene, og deretter enten reparerer de eller gir deg en ny koffert til antatt samme verdi. Ingen kvittering er nødvendig. Norwegian derimot - fysj og fy. De prøver å få skylden over på alle andre isteden. Ja, eg fekk følelsen av at alt var skubba over på meg. Eg måtte oppsøkje forhandlar, og dei skreiv ned at dei ikkje ville sponsa det samstundes som dei oppgav verdi på koffert. Dette var tydelegvis ikkje nok. Eg må også sende skaderapport, bekreftelse på alder og verdi på koffert via POST! Det holdt ikkje å sende det som vedlegg på mail. Kvifor gjere det så veeeldig vanskeleg??? Eg kan ikkje bruke kofferten meir, eit heilt stykke var rive vekk. Var så vidt eg fekk frakta den med meg vidare heim utan at alt datt ut. Kva meinar du med PIR-rapport? Eg fekk ein skaderapport frå Røros flyservice. Eg treng ein ny koffert når eg no skal heim til jul, og eg har eigentleg ikkje råd til å investere i noko sånt no midt i alle julegåvekjøp. Må eg verkeleg finne kvitteringa? Noko eg truleg ikkje kjem til å gjere. Det var iallfall kjekt å høyre at det nødvendigvis ikkje treng vere så vanskeleg. Dei har ikkje svara på mailen min heller når eg spurte om kva dei meinte med "bekreftelse på alder og verdi"... Takk for svar, begge to
Bomull Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Du må nok regne med å levere kvittering siden kofferten var så ny. Betalte du med kort kan du ta en kontoutskrift i stedet. Evt du kan få utskrift av butikken.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2008 #6 Skrevet 29. november 2008 Herregud, det er bare en koffert. Er ikke som om livet gikk i knas også. Jeg kjøper trillekofferter på europris jeg, 200 kr for en diger en. Ikke verdens beste kvalitet, men da legger man heller ikke så mye "sjel" i den heller, som andre tydeligvis gjør. Dessuten har de holdt i over et år til nå, litt knekt under, men fullt brukbar. Støtter dyrebeskyttelsen istedet. Og det er kanskje surt at noe blir ødelagt, men hvis den kofferten var det eneste som gjorde deg til et bedre menneske, så hadde jeg vurdert å få meg en psykolog. Forresten, kjøp Eckhart Tolle sin "A new earth-awakening to your lifes purpose", på amazon istedenfor å putte halve sparekontoen din i en koffert, så kan du lære en hel del om å gi slipp på egoismen.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 29. november 2008 #7 Skrevet 29. november 2008 Herregud, det er bare en koffert. Er ikke som om livet gikk i knas også. Jeg kjøper trillekofferter på europris jeg, 200 kr for en diger en. Ikke verdens beste kvalitet, men da legger man heller ikke så mye "sjel" i den heller, som andre tydeligvis gjør. Dessuten har de holdt i over et år til nå, litt knekt under, men fullt brukbar. Støtter dyrebeskyttelsen istedet. Og det er kanskje surt at noe blir ødelagt, men hvis den kofferten var det eneste som gjorde deg til et bedre menneske, så hadde jeg vurdert å få meg en psykolog. Forresten, kjøp Eckhart Tolle sin "A new earth-awakening to your lifes purpose", på amazon istedenfor å putte halve sparekontoen din i en koffert, så kan du lære en hel del om å gi slipp på egoismen. Om kofferten koster kr 1 eller kr 1500 spiller ingen rolle i denne sammenhengen - når den åpenbart er ødelagt av transportør så skal den også erstattes av transportør. At andre flyselskaper gjør dette uten å mukke viser bare at Norwegian er vanskelige. Om Norwegian velger å gi Årolilja en koffert fra eget lager eller penger til en ny er en helt annen sak, men erstatning når et helt stykke av kofferten er revet av på en NY koffert sier det seg selv at de skal erstatte den. Dette handler ikke om at "livet er ødelagt" pga en koffert, men rett og slett at man får ekstra utgifter til kjøp av ny for å erstatte noe man ikke lenger kan bruke. Har du samme innstilling til annet? Hva om noen renner inn i bilen din så du ikke kan bruke den lenger, er det da "get a life" som gjelder?
Søtpotita Skrevet 29. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. november 2008 Gjesteinnlegget giddar eg rett og slett ikkje å kommentere. Blondie65 derimot; takk skal du ha, du har forstått kva eg meinte
Lissi Skrevet 29. november 2008 #9 Skrevet 29. november 2008 Undrer meg at ingen har tenkt på reiseforsikringen her. Den vil jo dekke dette! ?
Søtpotita Skrevet 29. november 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. november 2008 Undrer meg at ingen har tenkt på reiseforsikringen her. Den vil jo dekke dette! ? Eg har ikkje det, det var ei jobbreise...kan det vere at jobben dekkjer det? Men uansett syns eg at Norwegian bør betale det forsikring eller ei.
Glitnir Skrevet 30. november 2008 #11 Skrevet 30. november 2008 Undrer meg at ingen har tenkt på reiseforsikringen her. Den vil jo dekke dette! ? Det er vel ikke det at ingen har tenkt på det. En reiseforsikring vil dekke det (men de vil be vedkommende gå til flyselskapet først, får man ingenting der, så kan forsikringen dekke det). Saken er heller at det faktisk er Norwegian som er pliktige til å dekke de det ødelegger, dernest at det er dumt å ødelegge en "clean record" hos forsikringsselskapet på noe som andre skal dekke. Eg har ikkje det, det var ei jobbreise...kan det vere at jobben dekkjer det? Men uansett syns eg at Norwegian bør betale det forsikring eller ei. Tror jeg ville hørt med jobben dersom du ikke har reiseforsikring og heller ikke får det dekket gjennom flyselskapet.b
Gjest gjest *frequentflyer* Skrevet 3. desember 2008 #12 Skrevet 3. desember 2008 Beste løsning: Neste gang reiser du med SAS :gjeiper: Det skal normalt lønne seg å kjøpe litt dyre kvalitetskofferter, for en koffert utsettes for enormt mye under en flyreise, og det vil ikke være rettferdig å forvente at flyselskapet skal dekke skader når man sender avgårde bagasje som helt klart ikke tåler å lempes på (som svar til tidligere gjest). Når du har handlet koffert på Morris bør den være av god kvalitet såvidt jeg vet, og SAS og andre skikkelige flyselskaper ville erstattet uten å blunke (Norwegian burde holde seg til å leke bank, det er det eneste de klarer). Folk generelt tenker gjerne ikke over at Norwegian er billig(ere...avogtil) fordi de har kuttet ut alt som heter service og eget bakkemannskap, og er totalt ubehjelpelige når noe ikke går som forventet. Men fortsett å mase, de er som Europark, det skal være så vanskelig å klage at man tilslutt ikke gidder mer, og betaler selv...
Søtpotita Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #13 Skrevet 3. desember 2008 (endret) Takk for svar over her, Glitnir og frequentflyergjesten Eg vil jo aller helst at Norwegian sjølv skal erstatte kofferten min, det er jo dei som har knust den. Og no kjenner eg at eg er ganske irritert også dersom dette er noko dei bevisst gjer. Dei har ikkje svara meg på siste mailen eg sendte endå om kva dei såg på som bekreftelse på alder og verdi. På flyplassen sa dei at eg burde kontakte dei via mail sidan det var best å ha sånt skriftleg. Nei, eg må vel ta telefonen fatt. Er det berre å ringe Norwegian? Eg spurte på Morris før eg kjøpte kofferten min om denne faktisk holdt sidan eg har sett korleis dei behandlar bagasje sjølv. Då lo den ansatte og sa at dette var ein Carlton-koffert og desse tålte ufatteleg mykje. Etter å ha lese innlegga (til dei aller fleste) over her så kjenner eg at eg er fit for fight! Eg skal ta pokkers Norwegian, eg skal nemleg ha ny koffert!! Eg gir meg ikkje før den er på plass Er det nokon her som veit om SAS til dømes krev å sjå kvittering før dei erstattar? Endret 3. desember 2008 av Årolilja
Gjest Pupsilure Skrevet 3. desember 2008 #14 Skrevet 3. desember 2008 Kjempebra at du ikke gir deg Onkelene min måtte hvertfall ikke ha kvittering. Han fløy til Thailand, så det var muligens sas ja.
Søtpotita Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. desember 2008 Kjempebra at du ikke gir deg Onkelene min måtte hvertfall ikke ha kvittering. Han fløy til Thailand, så det var muligens sas ja. No sendte eg nettopp mail til Forbrukarrådet for å høyre litt om kva eg har rett på. Det er alltid litt greit å ha noko i bakhand når ein skal "tale sin rett" Dersom dei MÅ ha kvittering, så slit eg litt. Men eg syns det er fleire (enn onkelen din) som har fått erstatning utan å måtte vise til det, så då....
Gjest Grafica Skrevet 3. desember 2008 #16 Skrevet 3. desember 2008 Herregud, det er bare en koffert. Er ikke som om livet gikk i knas også. Jeg kjøper trillekofferter på europris jeg, 200 kr for en diger en. Ikke verdens beste kvalitet, men da legger man heller ikke så mye "sjel" i den heller, som andre tydeligvis gjør. Dessuten har de holdt i over et år til nå, litt knekt under, men fullt brukbar. Støtter dyrebeskyttelsen istedet. Og det er kanskje surt at noe blir ødelagt, men hvis den kofferten var det eneste som gjorde deg til et bedre menneske, så hadde jeg vurdert å få meg en psykolog. Forresten, kjøp Eckhart Tolle sin "A new earth-awakening to your lifes purpose", på amazon istedenfor å putte halve sparekontoen din i en koffert, så kan du lære en hel del om å gi slipp på egoismen. Du burde da virkelig forstå at en slik bruk-og-kast mentalitet ikke er det grann bedre! Du kjøper en koffert i året til 200kr i ti år. En annen person bruker 2000kr på en koffert som varer i ti år (med mindre norwegians ødelegger den, riktignok). Hvorfor gjør det DEG til en bedre person, hm? Beklager å "kuppe" tråden Årolilja, men den kommentaren var bare for dum.
freezepop Skrevet 3. desember 2008 #17 Skrevet 3. desember 2008 Herregud, det er bare en koffert. Er ikke som om livet gikk i knas også. Jeg kjøper trillekofferter på europris jeg, 200 kr for en diger en. Ikke verdens beste kvalitet, men da legger man heller ikke så mye "sjel" i den heller, som andre tydeligvis gjør. Dessuten har de holdt i over et år til nå, litt knekt under, men fullt brukbar. Støtter dyrebeskyttelsen istedet. Og det er kanskje surt at noe blir ødelagt, men hvis den kofferten var det eneste som gjorde deg til et bedre menneske, så hadde jeg vurdert å få meg en psykolog. Forresten, kjøp Eckhart Tolle sin "A new earth-awakening to your lifes purpose", på amazon istedenfor å putte halve sparekontoen din i en koffert, så kan du lære en hel del om å gi slipp på egoismen. Bra du støtter dyrebeskyttelsen, bare litt teit at du samtidig er 'miljøsvin' med überbruk-og-kast mentalitet. Brraaaaa!!
Gjest google Skrevet 4. desember 2008 #18 Skrevet 4. desember 2008 Takk for svar over her, Glitnir og frequentflyergjesten Eg vil jo aller helst at Norwegian sjølv skal erstatte kofferten min, det er jo dei som har knust den. Og no kjenner eg at eg er ganske irritert også dersom dette er noko dei bevisst gjer. Dei har ikkje svara meg på siste mailen eg sendte endå om kva dei såg på som bekreftelse på alder og verdi. På flyplassen sa dei at eg burde kontakte dei via mail sidan det var best å ha sånt skriftleg. Nei, eg må vel ta telefonen fatt. Er det berre å ringe Norwegian? Eg spurte på Morris før eg kjøpte kofferten min om denne faktisk holdt sidan eg har sett korleis dei behandlar bagasje sjølv. Då lo den ansatte og sa at dette var ein Carlton-koffert og desse tålte ufatteleg mykje. Etter å ha lese innlegga (til dei aller fleste) over her så kjenner eg at eg er fit for fight! Eg skal ta pokkers Norwegian, eg skal nemleg ha ny koffert!! Eg gir meg ikkje før den er på plass Er det nokon her som veit om SAS til dømes krev å sjå kvittering før dei erstattar? Jeg har fått ødelagt kofferten tre ganger, med henholdsvis SAS på vei ut av Norge og KLM og Air France inn til Norge. SAS (eller de som handler for SAS på den flyplassen) ga meg ny koffert på flyplassen (den jeg hadde var et billig-merke). Jeg kunne også ha valgt å få tilgodelapp på et beløp som de antok at kofferten var verdt. Med KLM og Air France i Norge fikk jeg med meg et papir som jeg skulle ta med til en av de store reisegodskjedene sammen med kofferten. De skulle vurdere om den kunne repareres, noe de så fort begge gangene at den ikke kunne det. Fikk da det ene stedet en tilsvarende koffert (Carlton) istedenfor. De ville trekke fra 10 % fordi den var halvannet år gammel (altså at jeg måtte betale 10 % selv), men da jeg protesterte ringte de Air France og fikk OK likevel. Den andre gangen satte de en cirka-verdi på kofferten, som jeg kunne kjøpe hva jeg ville i butikken for. Har aldri hatt kvittering, og heller aldri blitt spurt om det. PS: Jeg fikk også beskjed av noen som jobber der om at Norwegian er kjempevanskelige.
Søtpotita Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #20 Skrevet 4. desember 2008 Takk for langt svar, googlegjest Då var det slik eg har fått inntrykk av, nemleg at ein vanlegvis slepp vise kvittering. Hvordan ble flyturen betalt`? Flyturen vart betalt av meg, men jobben har betalt meg tilbake. Kvifor spør du om det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå