Gå til innhold

Har diare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt diare i hele dag, og vondt i magen. Har drukket ca to desiliter vann på morgenen, spist noen salte peanøtter, og litt cola (fikk dette når jeg hadde løs mage som liten, men jeg aner ikke om det er riktig?).

Vært på do minst ti ganger, og føler meg litt dehydrert og slapp. Er fortsatt løs i magen, men det som kommer ut har gått fra svart i morges til lysebrunt nå. Hva bør jeg spise eller drikke nå? Vann? Biola? Mer salt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har å vært sånn siden tordag.. har spist ritz kjeks og drukket cola samt litt biola... i dag har jeg følt meg bedre.. og spist loff med kremost... og det virker som om den holder seg i magen enn så lenge...!!

Ikke noe moro det her!!!

kan bare si God Bedring!! Prøv å drikke så mye som mulig.. så du ikke blir dehydret..:)

Skrevet

Å guri, kan det vare en hel uke??

Tusen tusen hjertelig takk for råd. Skal ta en tur i butikken å kjøpe blåbærsaft, loff og banan :)

God bedring til LilleLavendel også :)

Skrevet
Har hatt diare i hele dag, og vondt i magen. Har drukket ca to desiliter vann på morgenen, spist noen salte peanøtter, og litt cola (fikk dette når jeg hadde løs mage som liten, men jeg aner ikke om det er riktig?).

Vært på do minst ti ganger, og føler meg litt dehydrert og slapp. Er fortsatt løs i magen, men det som kommer ut har gått fra svart i morges til lysebrunt nå. Hva bør jeg spise eller drikke nå? Vann? Biola? Mer salt?

Var ei på jobb som hadde diare og magevirus i 14 dager. Hun ble anbefalt av legen å spise havregrøt med MYE sukker samt drikke farris med eplemost. Hjelper ikke å drikke 3 liter vann når alt kommer oppigjen.

Skrevet

Takk for enda et godt råd :)

Fått i meg ei loffskive nå med litt kremost uten å få vondt i magen, og slurper til litt svak te med littsukker. Ingenting som kommr opp igjen, alt kommer ut riktig vei men som rent flytende.

Skrevet

Hehe.. samme problem jeg hadde... ingen ting kom opp, men så fort jeg fikk noe i magen ville det ut.. og det var heeeelt flytende...!! Og så blir man jo sååå sår... :sur:

Jeg spiste litt halvveis midda senere, for jeg følte meg generelt mye piggere.. hele almentilstanden liksom... og da jeg var på do på kvelden.. så var det bare sånn halvløst...MEN helt gult la jeg merke til da jeg tittet ned i doen på papiret :sjokkert:

Men det var iallefall ikke helt rennenes.. så da er det håp om at det går over... :)

..Huff... mye ekle detaljer.. men sånn er det ... hehe..

Skrevet

Imodium og kulltabletter hjelper mot rennemage, men de kurerer ikke infeksjon, så du bør uansett holde en diett som i den som ble referert i det første svaret her.

Skrevet

Etter noen loffskiver med kremost, noen kopper varm blåbærsaft, et par bananer senere, og jeg er nesten helt bra igjen :)

Skrevet

En lege anbefalte meg å to ss med biola før hvert måltid en gang jeg hadde diare. Hvis du ikke spiser så mye, kan du sikkert ta det noen ganger i løpet av dagen. Ble også anbefalt å drikke 50/50 farris og eplejuice (blandet) som nevnt lenger oppe her.

Skrevet

Prøv å drikk vann med litt potetmel i:)

Ellers så pleier jeg å spise litt marie kjeks eller loff

Skrevet

Loff, kjeks og kullsyreholdige drikker. - Prøver folket å omskolere seg til høyttrykkspyler, her?

Lettfordøyelig mat som fiskeboller, uten tilbehør er godt. Vann eller utvannet eplejuice er helt ok. Utvannet blåbærjuice/saft er bedre. Man trenger mye væsketilførsel ved diaré. Og salte peanøtter var forsåvidt greit nok, for salt må til for å binde vann.

Ellers ville jeg skygget unna alt som har med melk å gjøre til ting var stabilisert. Unntatt biola i smådoser. En skjei her, og en skjei der.

Og fiber, som kan binde litt av væsken, og gi lengre kontakttid slik at tarmtottene får sugd i seg næring, før det spruter forbi. Vannbasert havregrøt, gjerne med en klatt blåbærsyltetøy, og en ekstra dose kli. Grovt brød (så grovt helst, at det har attenårsgrense) kan være greit å balansere fiskebollene på.

Kulltabletter, eller flytende kull, er også greit. Og litt potetmel i vannet/safta kan hjelpe litt til med bindingen.

Har også hørt at potetvann skal virke gunstig. Det har jeg ikke prøvd selv. Men hvem kan la vasket og skrubbet potetskall ligge i vann et døgn i kjøleskapet, når man trenger noe fort, nå! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...