Gå til innhold

For en skitten by Oslo er

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er nyinnflyttet til byen og må innrømme at jeg synes Oslo sentrum er helt for jæ....

Fortell meg hvor de fine plassene i Oslo er. Hvor det er bra å bo osv.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er møkkete overalt: Oslo S, offentlige benker, søppelog griserier fraq uhøflige ungdom som slenger søppel i gatene osv. Majortstuen er også grisete.

Skrevet

Frogner er fint. Sankthanshaugen. Fine områder rundt Lilleborg/Sagene/Nydalen. Mye fint rundt Majorstuen også, hvis du kommer deg bort fra Bogstadveien og Majorstukrysset. Området rundt Vestkanttorget, for eksempel. Eller på andre siden av Bogstadveien, i retning Bislet/Fagerborg.

Det handler bare om å overse et negativt førsteinntrykk og prøve å se det fine. For det er det faktisk mye av!

Skrevet
Frogner er fint.

Det er skittent der og på St.Hanshaugen. Hele Oslo behøver oppussing.

Gjest Øst-Europa
Skrevet

Oslo minner faktisk veldig mye om Øst-Europa: grått, skranglete, skittent og kommunistisk.

Skrevet

Jeg tenkte nøyaktig det samme første gang jeg var i Oslo. Eller, jeg hadde jo vært der som barn/tenåring uten å registrere annet enn at det var en stor by med mange butikker. ;)

Som voksen var Oslo en skuffelse. Grünerløkka var ok, men ellers var inntrykket rotete, skittent og utrivelig. Oslo blir nok aldri en av mine favorittbyer. Beklager!

Skrevet

Er desverre hittil enig. Flyttet til Oslo for ikke så lenge siden og kan ikke si byen er koselig på noen måte. Grå og trist.

Skrevet

I tillegg til Sagene, Grünerløkka og St.Hanshaugen som tidligere er nevnt, er også Kampen trivelig. Botanisk hage på Tøyen er et fint ruslested for å samle tankene sine. Rett ved festningen er det også ganske ok. På Grønland kan jeg anbefale å stikke innom Oslo mekaniske for å ta noe å drikke, der er det koselig.

Gjest LanaLane
Skrevet

Har bodd her i 1 år og er helt enig. Blir deppa av å gå i byen, holder meg ved Majorstua/st.hanshaugen hvor jeg bor.

Grått, møkkete, fullt av biler og med byggeplasser som aldri forsvinner.

Håper snøen kommer snart og dekker over alt det grå.

Bra jeg drar til Trøndelag til jul :rødme:

Skrevet

Det er ikke rart Oslo likner den siste Sovjet stat / Øst-Europas siste skanse:

Det er noe grått og øst-Europeisk østkantaktig med Oslo folk, de har det draget over seg: "menn" er tynne og er fysisk sett lite atletiske og sterke (typisk bleke øst-Europeere - i motsetning til store og sterke amerikanere (rugby)).

Folk er puslete, de lider under storbykomplekser/lillebrorsyndrom og der er ingen dresskoder, det finnes masse selvhøytidlige folk, og ingen er belevne nok. Trikkene skrangler og t-banesystemene er helt fantasiløse og dysfunksjonelle: ingen bruker kunst aktivt og i gatene er det søppelselgere.

Kunne likeså gjerne ha reist til Polen eller Tsjekkia...Oslo er gråmasset. Minner om Lech Walesa.

Skrevet

Syns det er ganske fint på St. Hanshaugen, Majorstua og Grünerløkka. Alle steder har selvsagt sine unntak, men syns det er fint og koselig her :)

Oslo har øst-europa tendenser de stedene det ikke finnes fine, ærverdige bygårder som blir tatt vare på. Men de som syns Oslo er bare jævlig er rett og slett ikke godt nok kjent.

Skrevet
Syns det er ganske fint på St. Hanshaugen, Majorstua og Grünerløkka. Alle steder har selvsagt sine unntak, men syns det er fint og koselig her :)

Oslo har øst-europa tendenser de stedene det ikke finnes fine, ærverdige bygårder som blir tatt vare på. Men de som syns Oslo er bare jævlig er rett og slett ikke godt nok kjent.

Det som er så rart er at når jeg reiser til andre hovedstadsbyer som turist så får jeg raskt et helt annet inntrykk av byene enn jeg får av Oslo. Jeg har reist mye rundt og er ikke vant til at man skal være nødt til å være lommekjent for å finne de flotte eller koselige bydelene. Det blir litt feil i min bok når man omtrent skal være innfødt eller i hvertfall ha bodd i byen i flere år før man kan vite om hva som er flott å se i byen.

Jeg vil si det sånn at alle byer og steder på jorda har sine fine sider, men dersom man skal være nødt til å lete lenge og vel for å finne de fine sidene så er det egentlig velfortjent å bli kalt en stygg by.

Skrevet
Det er ikke rart Oslo likner den siste Sovjet stat / Øst-Europas siste skanse:

Det er noe grått og øst-Europeisk østkantaktig med Oslo folk, de har det draget over seg: "menn" er tynne og er fysisk sett lite atletiske og sterke (typisk bleke øst-Europeere - i motsetning til store og sterke amerikanere (rugby)).

Folk er puslete, de lider under storbykomplekser/lillebrorsyndrom og der er ingen dresskoder, det finnes masse selvhøytidlige folk, og ingen er belevne nok. Trikkene skrangler og t-banesystemene er helt fantasiløse og dysfunksjonelle: ingen bruker kunst aktivt og i gatene er det søppelselgere.

Kunne likeså gjerne ha reist til Polen eller Tsjekkia...Oslo er gråmasset. Minner om Lech Walesa.

Huff ja, fæle, stygge, grå Praha og Krakow altså! :fnise:

Skrevet

Det blir jo ramaskrik hver gang man prøver å bygge noe fint så...man får den hovedstaden man har bedt om.

Skrevet
Det blir jo ramaskrik hver gang man prøver å bygge noe fint så...man får den hovedstaden man har bedt om.

Det blir kanskje ramaskrik, men det får jo ikke utbyggerne til å stoppe. Operaen ble bygget til tross for store protester, for å ta et eksempel. Så selv om folk protesterer så blir jo ikke byen sånn som folk ber om.

Skrevet
Så selv om folk protesterer så blir jo ikke byen sånn som folk ber om.
Det jeg mener er at de politikerne vi velger sørger for at Oslo ikke får nok ressurser til å bli en penere by, det er rett og slett ikke noe norske velgere ønsker å prioritere.
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg har gått glipp av, men jeg har bodd midt i Oslo i nesten 15 år og sitter i hvert fall ikke igjen med inntrykket av at det er en grå og trist by! I strøket der jeg bodde (Fem minutters spasertur fra Karl Johan) hadde vi i hvert fall flere "grønne lunger" hvor vi luftet hunder/unger og grillet eller bare lå på gresset og slappet av. Kjedelige mennesker var det heller ikke. Jeg har i hvert fall fremdeles kontakt med flere av naboene selv om det er ganske mange år siden jeg flyttet.

Det jeg skal være enig i er at området rundt Sentralbanestasjonen/Bussterminalen og nedre del av Karl Johan er ganske trist, men slik er det jo gjerne rundt knutepunktene i de fleste byer jeg har besøkt i alle fall... (F.eks. Stockholm, Hamburg, D.C., L.A. osv.).

For øvrig synes jeg at jeg har vært nødt til å lete litt før jeg har funnet de gode sidene ved ganske mange byer jeg har besøkt. D.C. er f.eks. ikke noe kjent turistmål for uten at det er hovedstaden i USA og ingen utpreget vakker by, men det er likevel mitt favorittreisemål.

Skrevet
Det jeg skal være enig i er at området rundt Sentralbanestasjonen/Bussterminalen og nedre del av Karl Johan er ganske trist, men slik er det jo gjerne rundt knutepunktene i de fleste byer jeg har besøkt i alle fall... (F.eks. Stockholm, Hamburg, D.C., L.A. osv.).

Det er jo dette området de fleste gjør seg opp en mening om Oslo ut fra virker det som. En ansiktsløftning her hadde ikke gjort noe.

Jeg syns heller ikke Oslo er utpreget stygg og møkkete, men jeg registrerer at det er mange som gjør det, gjerne utfra forholdsvis korte opphold. Det er jo synd at folk får et slikt inntrykk. Synd for dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...