Gjest hyggelig Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Jeg lagde en eggekrem tidligere i dag hvor man skulle ha eggeplommer, fløte og melis (tror det va melis..) i en gryte, koke opp, avkjøle litt og tilsette smør. Dette gjorde jeg, men nå, to timer senere er kremen enda ikke blitt tykk! Hva har jeg gjort galt? Noen erfarne "bakere" der ute som vet? Kan kremen jeg lagde reddes?
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Jeg lagde en eggekrem tidligere i dag hvor man skulle ha eggeplommer, fløte og melis (tror det va melis..) i en gryte, koke opp, avkjøle litt og tilsette smør. Dette gjorde jeg, men nå, to timer senere er kremen enda ikke blitt tykk! Hva har jeg gjort galt? Noen erfarne "bakere" der ute som vet? Kan kremen jeg lagde reddes? Jeg vet ikke helt om den du har lagd kan reddes. men her er ihvertfall oppskrift på en eggekrem som funker: Dette er nok til ca. 330 wienerbrød eller 2 stenger, kranser, kaker. 2 1/2 dl melk 2ss hvetemel 2stk eggeplommer eller 1 egg 1ss sukker 2ts vaniljesukker Visp sammen melk, mel, eggeplommer eller egg og sukker i en kjele. Rør over middels varme til det tykner. La kremen bli kald og smak til med vaniljesukker. Lykke til!
venus_ Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Maisenna funker bedre i eggekrem enn hvetemel. Her er min oppskrift: 4 eggeplommer 80g sukker 2 dl melk 2 dl fløte 30g maisenna 1/2 - 1 vaniljestang Kok opp væske og sukker med vaniljestangen. Rør maisennaen ut i eggeplommene. Rør inn væsken litt og litt i eggeplommene. Kan evt røre litt i den over varmen igjen, men veldig viktig at den ikke koker etter at eggene er tilsatt! Tjukner litt når den blir kald også.
Gjest nextlife Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Kanskje eggeblandingen var for varm når du pisket i smøret? 'Prøv å sette kremen inn i kjøleskapet å la den stå der til den er helt kald. Pisk den ei stund med mixerere, så kan det godt hende den blir brukende likevel. Lykke til
Gjest hyggelig Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Takk for svar! Jeg tror nok årsaken til katastrofen var at jeg ikke kokte ordentlig opp først, og at jeg hadde smøret rett i den varme eggeblandingen... Holder på med ladning to nå Godt jeg hadde kjøpt masse egg!
Gjest hyggelig Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Veldig bra!! Kremen ble perfekt og kaka ble så fristende at jeg måtte skjære meg et stykke før jeg frøs den ned til jul..... (en gammel, "hemmelig" familieoppskrift)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå