Gå til innhold

Rente på boliglån

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tomine_*
Skrevet

Hvor høy tror du boliglånsrenta kan bli?

Hvor høy boliglånsrente har du tatt høyde for i ditt boliglån?

Hvor høy boligrente er det lurt å ta høyde for når man skal søke boliglån?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi holdt på å byggehus i 1986 steg renta fra 8 til 16 prosent.

Skrevet

Renta kan sikkert bli høy den, den har jo vært 16-17% på det verste, riktignok under andre forutsetninger enn nå. Men du bør nok ta høyde for i hvert fall 11-12%, og det tror jeg bankene også tar med i beregningen nå, uansett om det er sannsynlig at den vil bli så høy eller ikke.

Skrevet

Tror dere renta kan bli så høy som 16 prosent nå, selv med alle oljepengene landet har? Regjeringa kom jo fort på banen med krisepakke da renta ble høy nå i høst. Ville de "tillatt" en rente på 16 prosent uten å gjøre noe med det?

Skrevet

De fleste bankene tar høyde for at du skal klare en renteøkning på +/- 3%. Nå har enkelte banker begynt å sette som betingelse at du skal spare 2-3 % av lånebeløpet hvert år når de innvilger lån. Dette er for å bygge opp en buffer for dårlige tider. Hvis lånetageren ikke har mulighet til å sette av et slikt beløp, hvordan skal denne da kunne klare en renteoppgang?

Skrevet
Tror dere renta kan bli så høy som 16 prosent nå, selv med alle oljepengene landet har? Regjeringa kom jo fort på banen med krisepakke da renta ble høy nå i høst. Ville de "tillatt" en rente på 16 prosent uten å gjøre noe med det?

Vi hadde jo olje i 87 også... Men oljeprisen var veldig lav en stund på den tida. Det samme er den i grunn nå, sånn i forhold til lønnsomhet av utvinning.

Jeg tror nok regjeringen vil gjøre mye for å bremse renta, og vi ser jo at sentralbanker over hele verden setter ned rentene mer enn de egentlig ville nå for å få ned pengemarkedsrenta. Men da bør man kanskje ta med i beregningen av lav rente i nedgangstider ikke bare er positivt, varer fra utlandet blir dyrere f eks. Også er det jo - nettopp - nedgangstider og det innebærer kanskje risiko for å miste jobben.

Skrevet
Vi hadde jo olje i 87 også... Men oljeprisen var veldig lav en stund på den tida. Det samme er den i grunn nå, sånn i forhold til lønnsomhet av utvinning.

Jeg tror nok regjeringen vil gjøre mye for å bremse renta, og vi ser jo at sentralbanker over hele verden setter ned rentene mer enn de egentlig ville nå for å få ned pengemarkedsrenta. Men da bør man kanskje ta med i beregningen av lav rente i nedgangstider ikke bare er positivt, varer fra utlandet blir dyrere f eks. Også er det jo - nettopp - nedgangstider og det innebærer kanskje risiko for å miste jobben.

Så sant som du sier,husker mange måtte gå fra husene sine den gangen.Så jeg ville passet på å regne på det og om renta går opp at man kan klare å sitte med det!!

Skrevet

Men Norge er mye rikere i 2008 enn i 1987. Oljeformuen har vokst og vokst. I 1987 var rikdommen relativt ny sammenlignet med 21 år senere.

Skrevet

Hvis alle skal være nødt til å regne med en rente på 16 prosent tror jeg svært få ville vært istand til å kjøpe bolig i det hele tatt, og boligprisene ville falt til oppsiktsvekkende lave priser. Man kan jo drømme. :)

Skrevet

Apropos nå vs. 80-tallet:

DnB Nor Markets har vurdert den finansielle tilstanden i verdensøkonomien, og kommet frem til at det står katastrofalt dårlig til.

- Og makroøkonomien gjenspeiler foreløpig ikke alt vi har sett i finansmarkedene til nå, sier påpeker Dørum.

Det tar tid fra finansmarkedene vakler til det setter seg i samfunnsøkonomien.

- Penger blir dyrere, bankene strammer inn kreditten, fremtidsutsiktene blir dystrere, så begynner ledigheten å stige, pessimismen når husholdningene. Disse prosessene er ikke som å trykke på en knapp. Det er som en spiral, eller dominobrikker som faller etter tur, forklarer sjeføkonomen.

Når den finansielle tilstanden snur, tar det normalt ett år før makroøkonomien snur.

Dessuten er det spesielle nå at denne krisen rammer globalt.

- Vi har en helt annen internasjonal situasjon nå enn på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Det er mye mer alvorlig nå, sier Dørum.

Skrevet

Kjøpte for 4 år siden. renten var da ca 3,5,men vi tok høyde for 10 %. Dette pga den var lav og viste den ville stige. Vi venter nå at den vil falle.

Slik har det vert i alle tider. Opp og ned

På slutten av 80 tallet hadde vi en boligrente på 17 %,men da måtte vi selge en leilighet da det ble for dyrt. Grunnen til den høye renten da var andre grunner enn nå

Nå er renten litt over normalen,men alle hyler om høy rente. Og grunnen er at vi hadde historisk lav rente en tid og alle lånte til pipa.

Skrevet

Helt ærlig tror jeg at boliglånsrenta kommer til å stabilisere seg på et normalisert sted rundt 6%.

Vi tok høyde for 12% da vi var i banken i september, og da ble vi møtt av bankmennesker som syntes at det var litt vel drøyt. Det var vel det de sa når vi fikk lånet nå i slutten av oktober også igrunn. Så jeg tror nok ikke du behøver å beregne mye over 12%.

Lykke til uansett! :klemmer:

Skrevet

Jeg tror heller ikke det er sannsynlig at renta blir like høy som på 80-tallet, for da var det andre faktorer som bestemte styringa (først og fremst et fast valutamål om jeg forstår det riktig, at krona skulle ha en bestemt verdi i forhold til visse andre valutaer).

Men rent praktisk kan kanskje diverse økonomiske forhold gjøre at en lavere rente i dag effektivt sett kan virke (nesten) like belastende på økonomien og kjøpekraften? Lavere skattefradrag på rente, inflasjon pga svekket krone og dyrere import(krona faller når renta settes ned, så vidt jeg forstår) og årakene til at renta holdes på et nivå (økende arbeidsledighet, kredittproblemer). Jaja, jeg er pessimist :ler: Men nå ser vi jo i hvert fall at man prøver å holde rentene lave - så lenge dette er under kontroll er det nok ikke noen stor fare for veldig høy rente. Så var det det med kontrollen da, på lengre sikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...