Gå til innhold

Hvordan trene en hund til at JEG er sjefen når hunden bare responderer på belønning?

Anbefalte innlegg

Gjest ny hundeeier
Skrevet

Jeg får snart en hund av en rase som bare responderer på belønning av god atferd. Det er en sta hund som man i tillegg må lære at du er sjefen - hvis ikke kan man ende opp med en sint hund som er umulig å ha med å gjøre.

Hvordan gjøre dette i praksis?

Jeg trenger treningstips!

Både når det gjelder renslighet, å gå pent i bånd, lære seg å tåle stell og kloklipp, samt å vite at jeg er sjefen og ikke at han er sjefen.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje en god ide og nevne raser. Jeg vet om mange hunder som reagere slik.

Gjest Gjest_Marianne_*
Skrevet

Hei

Høres litt ut som personligheten til min hund;) Jeg tror uansett det er viktig å være konsekvent og ha klare grenser. Det er ikke noe problem å være "dominant" (belastet ord, men jeg fant ikke noe bedre) og lære hunden at du er sjefen uten å "kaste den i veggen og kjefte den huden full". Da risikerer man at hunden bare blir usikker og i forsvar.

Hva hvis du for eksempel er veldig nøye på at det alltid er du som bestemmer hva som skal skje og når, for eksempel at du tar fra han leker som han leker med (for det er jo DU som er sjefen for alle lekene) eller gjør noen sånne "dominansøvelser" som "ikke rør" for eksempel. Legg en godbit foran hunden, også skal du bestemme når han får ta den... Det var dominansdelen...

Når det gjelder trening tror jeg man må være litt smart når det gjelder sånne hunder. Man må la den tro at DEN fant på det den skulle gjøre, ikke du... Sikkert nyttig å gå på et dressurkurs for å få litt veiledning.

Hunden min er en kooiker, med en utrolig sta personlighet, men som samtidig blir litt redd og forsiktig hvis man er for hard. Da går han bare i forsvar. Jeg har funnet ut at det beste er å overse all masing, selv om han står å bjeffer for å få oppmerksomhet, og så belønne han med en tur ut eller oppmerksomhet ¨når han til slutt finner ut at han ikke får noe ut av masing. Selv om han er en svært selvstendig kar har det gått veldig bra med trening med positiv forsterkning hele tiden. Det er veldig lurt å ha "NEI" inne. Som regel fungerer det fint å si nei når han gjør noe han ikke skal under trening, og det trengs ikke noe sterkere for å avslutte uønsket adferd.

Da må man selvfølgelig få inn NEI'en først.

Håper det gav deg noen tips... Mulig jeg bare er helt på jordet med hva du mente, men jeg syntes jeg kjente meg litt igjen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...