Gå til innhold

Forlovelse = bryllup?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på hva dere tenker om forlovelse og bryllup.

Både dere som er forlovet/gift og alle andre :)

Er det mange som er "bare" forlovet, uten store planer om å gifte seg?

Er det vanlig å si "Skal vi forlove oss?" i stedet for "Skal vi gifte oss?"?

:bryllup:

Her hvor jeg bor, er det veldig mange unge par som er forlovet. Når man spør, så har de ingen planer om å gifte seg. I hvert fall ikke på maaange år enda.

Jeg vet også flere som har blitt "fridd" til forlovelse? Altså: "Vil du forlove deg med meg?"

I ett tilfelle kjenner jeg et par der hun har fridd til forlovelse, og de er enige om at da er det han som skal fri til ekteskap

:klø:

Personlig synes jeg fenomenet er litt underlig. Er dette vanlig?

Jeg tenker at den dagen jeg skal ha ring på fingeren, så skal han fri skikkelig (altså: "Vil du gifte deg med meg?) og vi skal sette en dato omtrent 1 år fram i tid. Jeg føler at det er det "riktige" å gjøre, i forhold til tradisjon og skikk.

Er kanskje dette med forlovelse blitt bare et litt sterkere tegn på at "vi er sammen", uten at det betyr at man skal vere sammen resten av livet?

:yvonne:

Hvor lenge var du forlovet eller hvor lenge har du vært forlovet?

Har du vært forlovet flere ganger?

Evt, hvordan tenker du deg at dette skal være den dagen det blir din tur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

...

Endret av annamaria8
Skrevet
I ett tilfelle kjenner jeg et par der hun har fridd til forlovelse, og de er enige om at da er det han som skal fri til ekteskap

Dette var nytt for meg. Er det en utbredt skikk å ha to frierier, eller?

Gjest Shady Lady
Skrevet

Eg er heilt enig med trådstartar. På alle punkt.

Eg vil bli fridd til når vi begge er 100% sikker på at vi skal vere ilag resten av livet, OG når vi veit at vi har mulighet til å realisere eit bryllup i løpet av det neste året. Eg vil få ringen på finger og kunne seie: "Sjåååå!! Vi har forlova oss og skal gifte oss i august!! Jippi!!"

:yvonne:

Eg blir rett og slett litt frustrert over alle disse forlovelsane i hytt og pine. Folk som forlovar seg etter 6 mnd, forlovar seg når dei er 17 år med første kjæreste osv. Hos nokre går det nok bra, men eg trur at dei aller fleste bryt forlovelsen. Ikkje noko særlig å ha vore forlova 3 gongar før, når du møter mannen i ditt liv vel? ;)

Men skjønnar jo at folk har forskjellig synpå dette og at alle må få gjere som dei vil :)

Gjest ¤bella¤
Skrevet

For meg er forlovelse av man planlegger bryllup.

Forstår ikke vitsen med å forlove sg om man ikke går med bryllupsplaner.

Gjest Gjest_Sol_*
Skrevet

Jeg har gitt klar beskjed om at jeg ikke vil bli forlovet før det er mulig å realisere bryllupsplanene. Når jeg har blitt forlovet ønsker jeg at det skal gå max to år innen bryllupet står.

Kjenner flere par som forlovet seg tidlig i forholdet, sier ikke at det er galt, men f.eks det ene paret (det er en tendens med lesbiske som forlover seg etter ei uke, satt litt på spissen riktignok) ble sammen i sommer og etter to mnd-er var de forlovet. Hun ene er 25 og hun andre er 19. Hun på 25 har vært forlovet et par ganger tidligere og alle forlovelsene er inngått tidlig i forholdet. Hun på 19 har aldri hatt kjæreste før nå.

Så ja..det var jo et lesbisk par. Av en eller annen merkelig grunn synst jeg de, spesielt de unge lesbiske parene, er kjappere ute enn heterofile. (Jeg er snill og generaliserer meg selv her nå omtrent :fnise: ). Men selvfølgelig, jeg ser tendensen hos 16-17 år gamle jenter som forlover seg med sin første type også. De slår opp etter en stund.

Jeg føler forlovelse er symbolet på at en nå skal ta et skritt videre mot ekteskap og noe man ikke bør inngår uten planer for å gifte seg osv.

Skrevet

Naar man forlover seg lover man aa gifte seg med hverandre, derfor blir "forlovelse" uten bryllupsplaner bare teit.

Jeg mener ikke at man maa sette dato samme uka, men at bryllupet helst boer skje innen rimelig tid (ikke noedvendigvis et aar).

Vi forlovet oss for 1 1/2 aar siden og planen var brylluo aaret etter. Saa skjedde det uforutsette ting med oekonomien og derfor er bryllupet utsatt paa ubestemt tid. Men haaper vi er gift innen et aar eller to :)

Skrevet

Jeg ble fridd til, i den forstand at han spurte meg om jeg ville gifte meg med han. I mine øyne er det det en forlovelse er, et løfte om å gifte seg med en annen. Og så gjør man det om et år eller to...

Jeg har kune vært forlovet en gang, og vi giftet oss 8måneder etter at vi forlovet oss.

Da jeg gikk på gymnaset florerte det av forlovelser mellom folk som hadde vært sammen noen måneder, og trenger jeg si at 99% av de forlovelsene ikke varte. Men de samme folka forlovet seg på nytt senere... Da mister det litt av meningen syns jeg.

I mine øyne er forlovelse noe seriøst ikke bare på gøy fordi man da får en ring på fingern.

Skrevet (endret)
For meg er forlovelse av man planlegger bryllup.

Forstår ikke vitsen med å forlove sg om man ikke går med bryllupsplaner.

Enig. Man trenger ikke nødvendigvis ha datoen klar, men i hvert fall ha planer om at man skal gifte seg.

Endret av Bellatrix
Gjest Pupsilure
Skrevet

Helt enig med deg på alle punkter, TS :)

Vi forlovet oss, og skal gifte oss ca et år etter vi ble forlovet. Det syntes jeg er helt passe. Et år, eller to. Eller tre. Men ikke noe særlig mer.

Skrevet

Er man forlovet skal man gifte seg i løpet av et par år.

Har man forlovet seg uten å ha bryllupsplaner er man ikek forlovet, da er man "ekstrakjærester".

Skrevet

Jeg kjenner noen som bare avtalte å forlove seg, men noen planer om å gifte seg en gang; det har de ikke.

Skrevet

Der eg kjem frå er det mange som er sambuarar og som vel og forlova seg som ein slags forsterking av forholdet, utan at det nødvendigvis er planar om noko bryllaup. Ein eg kjenner blei som 19åring pressa til forlovelse av ei jente som var enda yngre. Forholdet varte ikkje, og no er han sambuar med ei anna som han har eit barn med. Veit at sambuaren ønskjer forlovelse, men han sit på gjerdet....Kjenner og nokon som fekk 2 barn i tenåra, bygde seg hus, forlova seg og til slutt skal dei gifta seg....

Skrevet

Forlovelse er plan om aa gifte seg innen faa aar for min del.

Er ikke forlova selv enda, men regner med at det kommer en gang.

Skrevet

Vi har vært sammen og samboere i 10 år.Forlovet i snart 9 år.Vi SKAL gifte oss,vi har bare veldig god tid.. :romeo:

Skrevet (endret)

Min kjære og jeg ble forlovet for ikke mange mnd siden, og det er absolutt seriøst. Vi har alle intensjoner om å gifte oss, og har satt datoen til juli 2011. Noen vil kanskje si det er langt frem i tid, men det handler rett og slett om at vi enda ikke er samboere (vi blir det til sommern), og vi ikke har økonomi til det. Som studenter har vi ikke råd til all verden, og dermed er det godt å ha noen år å spare på, slik at vi kan få det bryllupet vi ønsker oss.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Min mening, eller slik det "ser ut" for meg inni hodet mitt er at "jeg" blir forlovet dersom min kjæreste frir til meg, dvs. spør om jeg vil gifte meg med han.

Jeg er en person som ikke vil forlove meg tidlig, ei heller gifte meg fort etter en "forlovelse" :) Jeg kunne nok vært forlovet i flere år, og helst bodd sammen lenge, før jeg tok steget og giftet meg.

(Jeg og kjæresten har vært sammen i 3 år. Vi bor ikke sammen, har ingen planer om å flytte sammen enda. Jeg trives med å bo alene og han skal endelig få egen leilighet...)

Både jeg og han ser på forlovelse og giftemål som noe man ikke bare gjør i hytt og pine, det er "hellig", og da skal man være ganske sikker på hva man gjør :P Vi er i alle fall enige om saken, og det er en stor fordel :)

Skrevet

Det er mange der jeg kommer fra som har forlovet seg uten planer om å gifte seg ja. Det synes jeg blir feil i forhold til tradisjonen. Jeg tror ikke de helt forstår hva det faktisk vil si å forlove seg. Det finnes også de som er sammen i et par mnd som forlover seg, og så slår opp. Noen har vært forlovet flere ganger innen de har fylt 20.

Jeg og kjæresten min har vært sammen et par år, og regner med at vi kommer til å forbli sammen. Selvsagt kan ting skje, og vi skiller lag, men det virker ikke slik. Vi kunne gjerne forlovet oss, men vi har ikke penger til bryllup, og derfor kunne det jo blitt en langvarig forlovelse. Vi får nok heller vente til vi er mer etablerte.

Skrevet

Jeg er blant de som har vært forlovet uten tanke på giftemål. I dag er noe slikt uaktuelt. Skal man forlove seg,så bør det være en intensjon der om at man skal gifte seg.

Tror faktisk dette i mange tilfeller er aldersbetinget. Jeg var 17 da jeg bandt meg til min samboer som jeg da hadde i nærmere åtte år. De fleste yngre ønsker å ha et symbol på sin kjærlighet. Forlovelse var da det rette for oss.

Mens når man blir voksen (nå er jeg 31), får erfaring og blir mer reflektert på hva man faktisk ønsker seg i livet, så vil en forlovelse (uten tanke på giftemål) bli nærmest banalt.

Gjest Karikruse
Skrevet

Yvonne: Har ikke dere "nettopp" blitt sammen?? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...