Gå til innhold

Facebook

Fremhevede innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg har lagt til noen personer som venner på facebook som ikke har godtatt og heller ikke avslått forespørselen min.

Den første er det så mye som over et år siden, og det er ingen tvil om at vi kjenner hverandre. Jeg ser at han har vært pålogget, for han har skrevet på veggen til felles venner, og hvis jeg søker han opp, står det at venneforespørsel er sendt, så han har hverken godkjent eller avslått. Tenkte at han kanskje ikke vil være venner med meg, og det er greit nok det.

Men så har det skjedd med flere andre nå også. Minst 4 som jeg husker. Dersom de avslår kommer valget med å legge til som venn, opp igjen, og det har det ikke gjort. Altså har de ikke svart. Og jeg vet at disse er innom facebook også, for jeg har sett dem på veggene til folk. Og vi er helt klart venner. :klø: Men det er ikke folk jeg har noen kontakt med jevnlig.

Har noen opplevd det samme? Kan det være en eller annen teknisk feil?

Dersom noen vil være venner med meg, som jeg ikke kjenner/vil være venner med, så trykker jeg i det minste på "avslå" eller hva det står.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får ikke vite om noen avslår deg. Da står det bare at du har sendt personen en forespørsel.

Endret av BrunetteBarbie
Skrevet
Du får ikke vite om noen avslår deg. Da står det bare at du har sendt personen en forespørsel.

Feil, det er som TS sier - hvis noen avslår, kan man på nytt spørre om personen vil bli venn med en.

TS; det høres merkelig ut. Hvis du treffer noen av personene en gang, kan du jo spørre om årsaken til hvorfor de ikke har lagt deg til? Hvis det passer seg sånn selvfølgelig.

Jeg vet for øvrig om flere som bare lar venneforespørselen "stå i fred" om de ikke vil/ikke vet om de vil legge til personen.

Skrevet

Ja, du ser jo det om de har avslått eller godtatt, som nevnt over her.

Har de avslått, så står det ikke lenger "venneforespørsel sendt", da står det "legg til som venn".

Det kan jo hende de bare lar det stå, er jo ikke alle som er så aktive på facebook at de har oversikt over alle funksjonene.

Skrevet

Jeg er en av de som lar de bare ligge hvis jeg er usikker. Vill ikke takke nei, men er heller ikke sikker om jeg vil ha de i vennelisten. :sjenert:

Jeg har i hvert fall ikke hørt om en sånn teknisk feil.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Ok, da kan det jo hende at de bare lar det ligge da :sjenert: Jeg ville aldri gjort det, så derfor tenkte jeg at det var en litt merkelig ting å gjøre, men da er det nok ikke det. :)

Skrevet

Hvor godt kjenner du disse menneskene da?

Jeg vet jeg flere ganger har avslått venneforespørsler fordi jeg ikke har ant hvem personen er. Fem minutter senere kommer jeg på det, men kanskje ikke hele navnet slik at jeg selv får lagt til personen :fnise:

Gjest Pupsilure
Skrevet

Han første gutten har jeg gått i klasse med på barneskolen. Hun ene jenta gikk jeg to år med på skole ganske nylig, to andre har jeg vokst opp med, men de er et par år eldre enn meg. Jeg er ganske sikker på at de husker meg ;) Så jeg syntes det er rart. Vi har også mange felles venner.

Skrevet

Du får prøve igjen og så se hva som skjer. Hvis ikke er det bare å overse de. Jeg syns det er en uting om de ikke godkjenner deg som venn når du har vokst opp med de og gått på skole med de.

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg får jo ikke prøvd igjen, for nå står det kun "venneforespørsel sendt" ikke "legg til venn" ;)

Skrevet

Jeg pleier bare aa la det staa jeg. Ofte fordi jeg ikke vil ha dem i vennelista mi, men allikevel synes det er hyggelig aa stille innom profilen og se hvordan det staar til :)

Skrevet

Da ville jeg evt. sendt en melding til han/hun/dem på facebook. Jeg har noen venner på facebook som jeg gikk på barneskolen med og var gode venner med da. En av dem sendte jeg en melding på facebook, jeg fikk aldri noe svar. Hvorfor si ja til venneforespørsel fra meg da???!?!?

Skrevet
Du får prøve igjen og så se hva som skjer. Hvis ikke er det bare å overse de. Jeg syns det er en uting om de ikke godkjenner deg som venn når du har vokst opp med de og gått på skole med de.

Men kjære deg da... Kanskje noen av oss ikke ønsker å ha 358 "venner" på facebook som man aldri har kontakt med. Kanskje noen av oss bare vil ha faktiske venner på lista. Kanskje noen velger å bruke facebook aktivt for å oppdatere venner og familie om livet, legge ut bilder av huset sitt og barna sine, feriebilder osv. Kanskje noen av oss verner litt bedre om privatlivet enn å legge alle vi noen gang har kjent inn på facebook.

Og jeg skjønner godt at man velger å la invitasjonen stå ubesvart. Sier man rett ut nei er det nok stor risiko for at noen blir fornærmet og kaller det en uting...

Skrevet

Jeg har 11 personer på vennelista mi. Halvparten er der fordi det er venner av meg som er i utlandet som jeg da lettere kan holde meg oppdatert på, og den andre halvparten for å få tilgang til bildene deres. Jeg hadde ikke lagt dem til hadde det ikke vært fordi de er i utlandet.

Jeg bruker kun FB av praktiske grunner, og behøver ikke det for å holde kontakt med vennene mine. Vennene mine har jeg kontakt med over telefon og msn. Poenget er at jeg ikke legger til noen på vennelista mi (jeg har dog også fjernet den funksjonen nå), om de er bestevennen min eller noen jeg gikk på barneskole med.

Det finnes sikkert flere som meg, eller i alle fall de som er mer selektive med hvem de har på lista si, og som ikke har behov for å vite oppdateringer av livet til mennesker de har vokst opp sammen med, eller som er venner av venner etc. Da er det lettere å ikke legge til på lista, enn å sette inn begrensninger på profilen om at den og den ikke skal se og ikke skal mottas alle oppdateringene fra etc.

Det å ikke ha respekt for dette syntes jeg er veldig teit. Mange bruker slike verktøy på forskjellige måter og man kan ikke kreve at de skal bruke det på samme måte som deg. Jeg måtte legge til ei venninde fordi hun rett og slett ble pissed off og ikke kunne skjønne at jeg bare brukte FB av praktiske grunner for å holde kontakt med andre i utlandet. Jeg finner det ganske respektløst at noen ikke vil skjønne at jeg er en mer privat person som ikke har behov for å holde kontakt med hverken kjennte (da foretreker jeg mer personlig kommunikasjon) eller ukjennte (folk jeg ikke har personlig kommunikasjon med) og dele info med dem/bli påtvunget alle deres oppdateringer, applikasjoner, bilder, testresultater etc.

Skrevet
Da ville jeg evt. sendt en melding til han/hun/dem på facebook. Jeg har noen venner på facebook som jeg gikk på barneskolen med og var gode venner med da. En av dem sendte jeg en melding på facebook, jeg fikk aldri noe svar. Hvorfor si ja til venneforespørsel fra meg da???!?!?

Fordi noen tydeligvis blir veldig fornermet om man ikke blir lagt til listen.

Av denne grunn har jeg satt inn begrensninger på at ingen kan legge meg til som venn, eller sende meg meldinger uten at de er venner med meg. Jeg gidder ikke å forholde meg til denne typen problematikk.

Skrevet

Jeg har også blitt avslått et par ganger, den ene gikk jeg på videregående sammen med og hun andre gikk jeg på høyskole med. Hadde ikke så god kontakt med noen av dem og hun ene hadde også få venner på lista si, så tenker som så at hun bare vil ha venner hun faktisk treffer på fritiden sin. Hun andre hadde mange venner på lista si, men kan tenkes at hun ikke husket hvem jeg var.

Du kan jo skrive melding til dem selv om de ikke har lagt deg til, og oppfriske hukommelsen deres om det er den det står på?

Skrevet

Tror jeg har ca 70 venner eller noe på FB. Ikke mange iallefall. Hadde en seriøs opprenskning for et års tid siden. Bare kutta ut over 100 "venner". Folk fra gud veit hvor mange år siden, barnehagen omtrent. Sinnsykt kult i begynnelsen, og så bare utrolig kjipt å bli oppdatert på hva alle disse "vennene" gjør hele tiden osv.

Nå er det venner i utlandet, venner som bor langt fra meg her i Norge, familie, jobbkolleger og andre jeg har jevnt kontakt med på listen min. Er for privat til å ha en haug med nysgjerrige folk der. Folk jeg ikke lenger har (eller tilogmed aldri har hatt) et ordenlit forhold til.

I tillegg har jeg ikke lagt ut bilder av barna f eks der. Det er viktig for meg å ikke gjøre da.

Det sprøe var, etter min "opprenskning" i fjor, har folk sendt forespørsel på nytt, opptill flere har det... Enda de jo må vite at jeg har "slettet" dem, eller?

I tillegg er det en som har sendt ny forespørsel kanksje opptil 10 ganger.... Jeg har avlått av samme grunn hver gang... Men liker herlig vil hun igjen bli "venn". Utrolig kjipt synes jeg da, å si nei liksom. Da hun, igjennom en annen bekjent, faktisk spurte HVORFOR jeg hadde slettet henne som venne på FB, Blokket jeg henne. Så slipper jeg alle de hendvendelsene. Er ikke det litt rat å sende igjen og igjen og igjen? Hmm.

Skrevet

Hmm, litt off topic, men jeg skal faktisk innrømme at jeg har mange på min liste jeg aldri har vært venn med i virkeligheten. Masse folk fra barneskolen og ungdomsskolen, en tid hvor jeg hadde svært få venner og ble mobbet og trakassert. De fleste har forespurt meg om å legge dem til som venner, og jeg har lagt dem til, ikke fordi jeg ønsker noe vennskap til dem nå, men for å vise dem at jeg har kommet meg opp her i verden og at de ikke klarte å ødelegge meg helt. Vet det er latterlig og tåpelig, men jeg får en viss smålig tilfredsstillelse av det...

Skrevet
Feil, det er som TS sier - hvis noen avslår, kan man på nytt spørre om personen vil bli venn med en.

Jeg vet for øvrig om flere som bare lar venneforespørselen "stå i fred" om de ikke vil/ikke vet om de vil legge til personen.

Ok. :)

Da er det sikkert det som har skjedd med meg av det jeg har uthevet.

Gjest Gjest_Anna_*
Skrevet

Jeg hadde en ex jeg la til som venn, men han godtok aldri min forespørsel. Den ble bare "stående" i lang tid, slik at han verken avslo eller sa ja. Det var ubehagelig, ikke bare fordi jeg følte meg som en stor idiot, men også fordi han ved at jeg hadde lagt han til, hadde fullt "innsyn" i min profil, og jeg ikke i hans.

Nå i ettertid vet jeg jo at han umulig kunne slippe meg inn på sin profil der han hadde bilder av samboern han hadde "holdt skjult" for meg i lang tid, osv.

Jeg ble ganske irritert, rett og slett fordi jeg helst så at han bare trykka nei i allefall.

Det jeg gjorde var å gå på den blokkeringsinnstillingen du har der en plass. Så skriver du inn navnet hans/hennes (den du har lagt til som venn) i "blokkèr"-feltet.

Så fjerner du navnet igjen (altså anti-blokkerer), og vips så er venneforespørselen borte. Slik at det på nytt står "add friend" om du søker opp personen.

Jeg fant ut av dette med en tilfeldighet. Jeg fant det i allefall veldig ubehagelig at min forespørsel bare stod der, mens han la andre til. (Det kunne man se fordi på "wiev fiends" hadde han 250 stk. da jeg la han til, og 280 stk. en mnd. senere.)

Jeg ble veldig fornøyd med denne oppdagelsen min må jeg si!! Og det er så jeg tror han sikkert lurer på hvordan i alle dager jeg fikk fjerna venneforespørselen fra sida hans, hehe. Det var i allefall herlig at han ikke hadde innsyn i MIN profil.

Pjuh, en hel vitenskap dette her altså.

Så mitt tips: Blokker, og deretter anti-blokker, og vips så er venneforespørselen din bortevekk, og du slipper å føle deg som en avvist idiot ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...