Gå til innhold

Selger kjøpte selv boligen for 890 000,- for 4 år siden. Nå har den takst på 3 500 000,-

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk bakoversveis da jeg så at huseier kjøpte huset jeg er ute etter for 890 000,- for bare 4 år siden.

Huset har vært solgt 3 ganger før- alle gangene var summen langt under millionen.

Nå ligger takst på 3 500 000,- men så vidt jeg vet har ingen kjøpt. Huset ligger ennå ute for salg og de har begynt med "åpne visninger".

Men med denne GIGANTISKE prisforskjellen fra 2004 og nå så må det da være muligheter for å gjøre et kupp?

Boligen ligger landlig til, og jeg tror at mange liker huset, men at området ikke er så atteratktivt om man ikke drømmer om livet på landet :)

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på om eier må selge eller ønsker å selge. Om eier må selge er muligheten for en god pris der, så absolutt, men om eier bare ønsker å selge så er sannsynligheten for at h*n selger langt under prisantydning langt mindre.

Skrevet

Ja, alt avhenger vel av vet ja... :)

Men det står ihvertfall oppført at huset kan overtas raskt om man ønsker..så jeg tror eier er klar for å flytte :)

Skrevet
Jeg fikk bakoversveis da jeg så at huseier kjøpte huset jeg er ute etter for 890 000,- for bare 4 år siden.

Huset har vært solgt 3 ganger før- alle gangene var summen langt under millionen.

Nå ligger takst på 3 500 000,- men så vidt jeg vet har ingen kjøpt. Huset ligger ennå ute for salg og de har begynt med "åpne visninger".

Men med denne GIGANTISKE prisforskjellen fra 2004 og nå så må det da være muligheter for å gjøre et kupp?

Boligen ligger landlig til, og jeg tror at mange liker huset, men at området ikke er så atteratktivt om man ikke drømmer om livet på landet :)

Hva tror dere?

Tror du har gode muligheter, dersom selger seriøst ønsker å selge. Er huset totalrenovert ila de 4 årene?

Skrevet
Tror du har gode muligheter, dersom selger seriøst ønsker å selge. Er huset totalrenovert ila de 4 årene?

Hmmm..jeg trodde ikke det..men nå som jeg leser over prospektet skikkelig ser jeg at det er blitt renovert ja.. *sukk* Da forsvant kanskje det kuppet...?

Skrevet
Hmmm..jeg trodde ikke det..men nå som jeg leser over prospektet skikkelig ser jeg at det er blitt renovert ja.. *sukk* Da forsvant kanskje det kuppet...?

Kjære deg, fatt mot! Du tror da vel ikke at han har renovert for 2.5 millioner??? Legg inn bud på maks 2. millioner, og da bør det jaggu være i bar stand!

Skrevet
Kjære deg, fatt mot! Du tror da vel ikke at han har renovert for 2.5 millioner??? Legg inn bud på maks 2. millioner, og da bør det jaggu være i bar stand!

Det er jo ikke vanskelig å bruke et par millioner på renovering av hus.

Litt greit bad og kjøkken så er gjerne 600-700000 brukt opp.

Skrevet

Hallo, smartass... Bad og kjøkken er det dyreste å pusse opp. Hvor mener du han brukte den siste halvannen millionen? På dopapir?

Skrevet

Pisspreik. Nytt bad max 250.000. Nytt kjøkken 100.000.

Tror du han har gull-løveføtter på badekaret og kjøkkeninnredning med diamanter? Ingen som bruker 700.000 på bad/kjøkken

Gjest Gjest_gjesten_*
Skrevet
Hallo, smartass... Bad og kjøkken er det dyreste å pusse opp. Hvor mener du han brukte den siste halvannen millionen? På dopapir?

Vel, mange steder i landet har det vært en voldsom vekst i boligmarkedet de siste årene. Jeg solgte selv min 4,5 år gamle bolig i høst og fikk 900.000,- mer enn jeg ga. Vi har bare malt, så liten forskjell på standarden.

Det er ikke unaturlig at en god del av differansen av kjøp- og (ønsket) salgsum av denne boligen er resultat av ordinær prisøkning.

Tror du han har gull-løveføtter på badekaret og kjøkkeninnredning med diamanter? Ingen som bruker 700.000 på bad/kjøkken

For alt vi vet kan det være flere bad i denne leiligheten. Er det et stort kjøkken kan man også fort bruke veldig mye mer enn 100.000,- på kjøkken. Mine foreldre pusset nylig opp sitt kjøkken (15 kvm) og endte på nesten 200.000,-

(de satt da bort alt arbeidet og valgte dyre løsninger både når det gjaldt selve kjøkkeninteriøret og hvitevarer)

I og med at dette er et hus og ikke en leilighet så får pengene fort ben å hvis det er snakk om totalrenovering. Det kan f.eks. være skiftet tak og/eller kledning, fullstendig oppgradering av det elektiske annlegget, det kan være mye rørleggerarbeid..og generell oppussing av alle rom.

Helt umulig for oss å si. Huseier kan jo selvsagt være grisk også. Men så lenge vi hverken vet noe om standarden på huset da nåværende eier kjøpte sammenlignet med standarden idag har jeg ingen problemer med å tro at et hus kan stige såpass i verdi på 3-5 år.

Skrevet

For noen er et kjøkken til 100000 greit, andre vil ha ett til 200000, som igjen enkelte kan mene er et grelt kjøkken. Det er en subjektiv smakssak. Problemet er at den som ønsker å kjøpe boligen ikke nødvendigvis verdsetter det dyre kjøkkenet. Oppussing for salgsprisens skyld lønner seg hipp som happ, fordi smaken er som baken.

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Ja, det er klart. Hvis man pusser opp med tanke på salg så vil det sjelden være lurt å velge så dyre løsninger, men det er jo en helt annen diskusjon. Jeg kommenterte bare utsagnet om at et kjøkken koster maks 100.000,-

Vi vet ingenting om hva, og hvorfor denne huseieren har pusset opp. Dette blir jo bare spekulasjoner.

Skrevet

Hva tror dere?

vel har prisene steget i 4 år, men at han får det taksten er uten å ha gjort noe er umulig. Syns taksten er stiv selv om det er totalrenov er

Skrevet

Hva tror dere?

Hvorfor skulle dette være et kupp? Virker som om det er ikke er mye å gå på i videre verdistigning her. Høres heller overpriset ut spør du meg, bortsett fra at du kanskje kan presse pris hvis de sliter med å få solgt...

Skrevet
vel har prisene steget i 4 år, men at han får det taksten er uten å ha gjort noe er umulig. Syns taksten er stiv selv om det er totalrenov er

Hvis det er totalrenovert kan det jo stemme med utgiftene huseiern har hatt, men det betyr ikke nødvendigvis at huset er verdt så mye likevel. Noen jeg kjenner har pusset opp et hus de kjøpte for et par år siden for kanskje 1,5 mill de siste årene, og måtte, om de ville selge allerede, solgt det for ca 3,5 om de skulle gått i overskudd - men det kan de rett og slett ikke regne med å få da boligprisene i det området generelt er endel lavere. Man kan ikke tjene penger til enher tid :)

Skrevet

Du må lese prospektet og se hva som er gjort før du bedømmer om prisen er for høy eller ei. Det går fort en milion og kanskje to dersom det elektriske anlegget er skiftet og alt av vvs/rør også er det.

Dessuten: Hvor har du funnet den gamle prisen? Ikke sikkert det er en reell kjøpspris på huset, det kan være at eieren betalte ut 890.000 til partneren hvis det f.eks. var en skilsmisse.

Dersom du sjekker huset til eksen min, så kan det se ut som han har kjøpt det til en latterlig lav sum. Summen som står der er det han måtte betale til meg for å overta det, og siden han eide over halve fra før av, så er det ingen stor sum. Gjenspeiler overhodet ikke verdien på huset på noen som helst måte.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Hun vi kjøpe leiligheten av betalte 900 000,- i 2003, vi kjøpte for 1 800 000,- i 2007. Høy prisvekst, og hun hadde ikke engang pusset det veldig pent opp. Selv om ikke prisene øker voldsomt akkurat nå har de gjort det de siste årene, og det skal endel til før man får hus/leiligheter til kuppris.

Likevel, det kan jo hende du kan få presset prisen litt, men det er mest sannsynlig en grunn til at det er taksert såpass høyt, og da selger ikke folk til under takst hvis de ikke er desperate.

Lykke til med huskjøp :)

Gjest Gjest_line_*
Skrevet

Vet ikke hva slags bad og kjøkken standard du setter.. men badet vårt kom på nettes summen av 300 000. Kjøkkenet vårt dytta vi inn 600 000 kr. Prisen kommer nok litt ann på smaken. BAd og kjøkken kan pusses opp i alle slags prisklasser... Pisspreik er å påstå noe man ikke har grunnlag for... (og vi har verken diamanter eller løveføtter i vårt oppussingsprosjekt

Skrevet
Vet ikke hva slags bad og kjøkken standard du setter.. men badet vårt kom på nettes summen av 300 000. Kjøkkenet vårt dytta vi inn 600 000 kr. Prisen kommer nok litt ann på smaken. BAd og kjøkken kan pusses opp i alle slags prisklasser... Pisspreik er å påstå noe man ikke har grunnlag for... (og vi har verken diamanter eller løveføtter i vårt oppussingsprosjekt

kjøkken til 600.000??? Håper dere får smake finanskrisa...

Gjest Gjest_line_*
Skrevet
kjøkken til 600.000??? Håper dere får smake finanskrisa...

Det kommer nok ikke til å hende med det første for vi var ikke så dumme at vi trodde renta aldri skulle overstige 7 %. Tatt høyde for 16% over lang tid så det blir ikke store problemet. Skal du ha et lekkert kjøkken som ikke lukter Ikea, ikke har plastikk gulv og er større enn 15 kvadratmeter så må man bla opp. Spandere mye heller drømmekjøkkenet på meg, enn å dra på årlig chartertur til gran canaria de neste 10 årene for å si det sånt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...