coth Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Hva tenker dere om forlovelse, altså fra dere forlover dere til dere gifter dere. Hva er vitsen med å forlove seg og være det i mange år, og ikke gifte seg? Jada det skal passe inn og penger spiller en rolle, men noe må da man vell få til..
Gjest noen eks-forlovede Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Tanke som slo meg: dagens skillsmissetall gjør at man velger å droppe selve giftemålet - men det å gå rundt med en ring på fingeren med din kjæres navn inni er fortsatt noe som vi verdsetter... evt da at folk velger å kun være forlovet og bærer symbolet. Det er jo mye enklere å gå fra hverandre igjen dersom man "bare" er forlovet.
coth Skrevet 26. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2008 Tanke som slo meg: dagens skillsmissetall gjør at man velger å droppe selve giftemålet - men det å gå rundt med en ring på fingeren med din kjæres navn inni er fortsatt noe som vi verdsetter... evt da at folk velger å kun være forlovet og bærer symbolet. Det er jo mye enklere å gå fra hverandre igjen dersom man "bare" er forlovet. ja det er sant nok, at det er enklere å gå fra hverandre. Men en del av forlovelse er å gifte seg. Så syns deg blir ganske feil med folk som er forlovet i mange mange år. Men da burde man heller bare gi hverandre ringer som er symbol på at man verdsetter hverandre. For det blir jo for dumt å å fri - forlove seg.. hvis planen ikke er å gifte seg. Syns jeg.
MissStiles Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 helt enig! Jeg ser ikke helt poeng i å være forlovet i flere år og ikke gifte seg. Jeg har flere venner som er forlovet og mange av dem er ikke nærheten av å tenke på å gifte seg enda. Det synes jeg blir litt dumt. Jeg har ikke noe erfaring med å være forlovet eller å bli fridd til men den dagen jeg forlover meg så vil jeg ikke være forlovet i mange år. Fordi når jeg først sier ja, så vil jeg jo mene det og.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Hva regnes som mange mange år? Jeg syntes at det er ok å forlove seg så sannt man faktisk har planer om å gifte seg. Eksakt når man har planer om er mindre viktig. Eksempelvis vet jeg om noen som ender opp med å gifte seg 4 år etter at de har forlovet seg, fordi det passer bedre i henhold til skolegang og økonomi(de ønsket et tradisjonellt stort bryllul og det er fort dyrt). De ønskert likevel å forlove seg for å symbolisere for seg selv og andre at de var så seriøse om hverandre og at de var hverandres eneste ene.
Muffinsdilla Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Jeg tenker på forlovelse som at man lover at man skal gifte seg. Ikke nødvendigvis med en gang, men at det finnes en plan for hvor lenge man skal vente. Kan selvfølgelig bli skjøvet på pga. barn osv, men synes man skal gifte seg når man først er forlovet. Når man sier ja til en forlovelse bør man være sikker på at man faktisk vil gifte seg med personen. Ikke si ja, bare for å teste ut om det kan funke, eller fordi det er kult å være forlovet.
Gjest noens eks- forlovede Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 ja det er sant nok, at det er enklere å gå fra hverandre. Men en del av forlovelse er å gifte seg. Så syns deg blir ganske feil med folk som er forlovet i mange mange år. Men da burde man heller bare gi hverandre ringer som er symbol på at man verdsetter hverandre. For det blir jo for dumt å å fri - forlove seg.. hvis planen ikke er å gifte seg. Syns jeg. her er jeg helt enig med deg! men er det ikke en norm om at man venter "max" 1 år fra forlovelse til giftemål? men jeg har hørt det en gang i tiden jeg..
coth Skrevet 26. november 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2008 (endret) Hva regnes som mange mange år? Jeg syntes at det er ok å forlove seg så sannt man faktisk har planer om å gifte seg. Eksakt når man har planer om er mindre viktig. Eksempelvis vet jeg om noen som ender opp med å gifte seg 4 år etter at de har forlovet seg, fordi det passer bedre i henhold til skolegang og økonomi(de ønsket et tradisjonellt stort bryllul og det er fort dyrt). De ønskert likevel å forlove seg for å symbolisere for seg selv og andre at de var så seriøse om hverandre og at de var hverandres eneste ene. Men hvis man forlove seg for å symbolisere kjærligheten til hverandre og det er det som teller, altså det å være gift. Så er det jo ikke det "store" bryllupet som må til får å få gjennomfør dette. Man trenger ikke å forlove seg for å symbolisere at man er seriøse og er "ment" for hverandre. DEt kan man gjøre på andre måter. Når man forlover seg, så syns jeg at man bør gifte seg innen ca et år. Hvis man har dårlig råd/passer ikke med det store drømme bryllupet. Så er det jo ikke værre enn å bare ta det hos rådhusmannen og vente med det store bryllupet til penger og tid passer inn. Endret 26. november 2008 av coth
Gjest Bond Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Jeg synes ikke man må gifte seg innen ett år. Men man skulle rimelig raskt sette en dato og også gjøre datoen offentlig, og datoen skulle ikke være helt abstrakt framtid heller (a la 1. juli 2018). Synes det er greit at man vil spare både ett og to år for å få det bryllupet man virkelig vil ha. Men det betyr også at man starter bevisst å forberede til bryllupet da man forlover seg (om det da betyr brylluplsplanlegging eller sparing til bryllup).
Jade Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 For meg er forlovelse et løfte om å gifte seg. Samma om det er om 1 år, 1 uke, eller 6 år, så lenge man faktisk har tenkt å gifte seg. Å sette dato samme dagen man forlover seg, ser jeg ikke på som nødvendig. Men sånn ca ihvertfall. F.eks. "om ca to år", "etter eksamen" osv. Har man ikke tenkt å gifte seg, så synes jeg man skal finne et eget navn istedet for å kalle det "forlovelse". Man kaller ikke en appelsin for et eple!
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #11 Skrevet 26. november 2008 Forlovelse er et løfte om å gifte seg. Så lenge man har avlagt dette løftet og har intensjonen om akkurat det så er man forlovet, om så planen er om et år eller fem, det ligger faktisk i definisjonen det. For noen er det også viktig med et stort bryllup, for noen er dette en viktig tradisjon og da er mange også i den økonomiske situasjonen som gjør at man må spare i mange år, eller studere ferdig etc. Da må man også rett og slett forlove seg tidligere. Ikke alle har disse samme prioriteringene, og mener at et stort bryllup ikke er nødvendig om det faktisk er det å tilbringe livet sammen som er viktig. Men her finnes det altså ikke noe rett eller galt, bare forskjelilge meninger.
Phaedra Skrevet 26. november 2008 #12 Skrevet 26. november 2008 Slik jeg ser det er forlovelse et løfte om å gifte seg - innen rimelig tid. Dette kan være innen ett år, to år eller tre år, men man bør ha en idé om når - og hvorfor akkuratt da. Hvis det er for å spare opp til stort bryllup eller pga. studier el. så er det helt greit. Hvis man bare forlover seg, men ikke har tenkt å begynne å planlegge bryllup på noen som helst måte så er det poengløst slik jeg ser det. Da kan man heller vente med forlovelsen til man er klar for bryllupsplaner. Men det er nå meg. Gleder meg til å ha denne diskusjonen med min framtidige datter eller sønn...
Nora Wind Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 Vi var forlovet i tre måneder før vi giftet oss (på tinghuset). Grunnen til at det tok tre måneder er at de ikke hadde time til vielse ledig før den tid. Det sier seg selv at vi ikke hadde noe stort bryllup, men det er ikke dit pengene våre ble prioritert. De brukte vi heller på selve ekteskapet. Personlig mener jeg at forlovelser har en utgangsdato på maks to år. Hvis man ønsker å spare penger til et digert bryllup bør man ha klart det på den tiden, ellers har man ikke råd til den størrelsen bryllup som man planlegger rett og slett. Å være forlovet i 4-10 år er bare tåpelig. Greit at man ser hverandre som potensielle ektefeller, men man har ikke kommet til alvorsstadiet enda dersom man driver og venter "på bedre tider" i lange baner. Hvis man har tenkt å gifte seg etter studiet så forlov dere når det begynner å nærme seg! Ikke ørten år i forveien. Det tar bort hele seriøsiteten ved det å forlove seg. Alle de som forlover seg etter noen få måneder, slår opp, forlover seg med noen andre etter noen få måneder hjelper heller ikke. Det er bare teit, flaut og barnslig!
coth Skrevet 27. november 2008 Forfatter #14 Skrevet 27. november 2008 Vi var forlovet i tre måneder før vi giftet oss (på tinghuset). Grunnen til at det tok tre måneder er at de ikke hadde time til vielse ledig før den tid. Det sier seg selv at vi ikke hadde noe stort bryllup, men det er ikke dit pengene våre ble prioritert. De brukte vi heller på selve ekteskapet. Personlig mener jeg at forlovelser har en utgangsdato på maks to år. Hvis man ønsker å spare penger til et digert bryllup bør man ha klart det på den tiden, ellers har man ikke råd til den størrelsen bryllup som man planlegger rett og slett. Å være forlovet i 4-10 år er bare tåpelig. Greit at man ser hverandre som potensielle ektefeller, men man har ikke kommet til alvorsstadiet enda dersom man driver og venter "på bedre tider" i lange baner. Hvis man har tenkt å gifte seg etter studiet så forlov dere når det begynner å nærme seg! Ikke ørten år i forveien. Det tar bort hele seriøsiteten ved det å forlove seg. Alle de som forlover seg etter noen få måneder, slår opp, forlover seg med noen andre etter noen få måneder hjelper heller ikke. Det er bare teit, flaut og barnslig! totalt enig!
Gjest Kråkaa Skrevet 27. november 2008 #15 Skrevet 27. november 2008 Ser ikke helt problemet med å forlove seg for så at det går 2-5-10 år før man gifter seg..For mange kan forlovelse være en mindre skremmende overgang for å ta forholdet et skritt videre. Synes det høres stressende ut om de rundt meg hadde forventa at jeg og typen skulle ha gifta oss innen 2 år om vi hadde forlovet oss.. I det hele tatt,hva er nå egentlig pointet med å forlove seg om man vet at man gifter seg innen kort tid allikevel? Blææh,mye styr synes nå jeg..
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #16 Skrevet 27. november 2008 Ser ikke helt problemet med å forlove seg for så at det går 2-5-10 år før man gifter seg..For mange kan forlovelse være en mindre skremmende overgang for å ta forholdet et skritt videre. Synes det høres stressende ut om de rundt meg hadde forventa at jeg og typen skulle ha gifta oss innen 2 år om vi hadde forlovet oss.. I det hele tatt,hva er nå egentlig pointet med å forlove seg om man vet at man gifter seg innen kort tid allikevel? Blææh,mye styr synes nå jeg.. Hehe. jeg tror det med forlovelse har forandret seg gjennom tid. nå forlover vi oss for å forplikte oss og gjøre hverandre mer sikkre på at man vil ha hverandre. før var det et spørsmål om å gifte seg så forst som mulig. aner ikke jeg, men jeg liker måten mange gjør det på nå, at de venter med å gifte seg, men bare gjør hverandre klar over at man vil ha hverandre. enig med deg at det kanskje gjør overgangen lettere:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå