Gjest Pille Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Jeg er 33 og føler tiden er overmoden for å kjøpe mitt eget hjem istedet for å leie. Jeg ser masse på boligannonser og drømmer om den dagen jeg selv skal kjøpe. Men jeg har ikke fast jobb ennå, så det er foreløpig uaktuelt. Likevel har jeg lyst til å få en vurdering på hvor mye jeg kan få i lån den dagen jeg har fast jobb. Jeg vet hva minimumslønna mi vil bli, og har ikke andre lån utenom lånekassa. Går det an å ta en runde hos forskjellige banker og be om en anslag over hvor mye jeg kan komme til å få låne om et halvt år eller et års tid? Eller vil bankene sparke meg ut døra for å kaste bort tida deres?
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Jeg er 33 og føler tiden er overmoden for å kjøpe mitt eget hjem istedet for å leie. Jeg ser masse på boligannonser og drømmer om den dagen jeg selv skal kjøpe. Men jeg har ikke fast jobb ennå, så det er foreløpig uaktuelt. Likevel har jeg lyst til å få en vurdering på hvor mye jeg kan få i lån den dagen jeg har fast jobb. Jeg vet hva minimumslønna mi vil bli, og har ikke andre lån utenom lånekassa. Går det an å ta en runde hos forskjellige banker og be om en anslag over hvor mye jeg kan komme til å få låne om et halvt år eller et års tid? Eller vil bankene sparke meg ut døra for å kaste bort tida deres? Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg nettopp har fått fast jobb. Vurderer også å kjøpe egen bolig, følger nøye med på markedet, men tror at det er lurt å vente enda lengre. Men jeg lurer også på hvor "fersk" bankkontakten må være. Hvis jeg går i banken i dag, og ikke kjøper før om et år...., gjelder fortsatt lånetilbudet fra banken da?
Gjest Gjest_gjesten_* Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Hvis jeg går i banken i dag, og ikke kjøper før om et år...., gjelder fortsatt lånetilbudet fra banken da? Nei, det vil det sannsynligvis ikke. I min bank får man et finansieringsbevis som er gyldig i 30 dager. Hvis du ikke har kjøpt bolig innen den tid så må man søke på nytt. Stort sett ikke noe problem å få innvilget det samme beløpet. Men, i løpet av den siste tiden har det vært så mye som skjer innen finansverden at boligene har skjerpet inn på utlåning. Det man fikk tilbud om i august vil man ikke nødvendigvis få tilbud om igjen idag. I tillegg kan jo din egen økonomi endre seg, hvertfall hvis du tenker på å vente et helt år. Hvis du får x kr i lån idag så kan du nok bruke det som en pekepinn på hva du kan få om et år, men ikke noe fasitsvar. TS: Når det gjelder hvor mye man kan låne så har jo de fleste banken lånekalkulator som man kan bruke for å få et ca beløp på hvor mye man kan låne. Det kan du gå gjennom selv, og jeg vil tro at endel banker også er villig til å gå gjennom det med deg og gi deg en viss pekepinn. Men noe formelt lånetilbud vil du ikke kunne få med tanke på en mulig fast inntekt som ligger 6-12 mnd frem i tid.
Gjest Pille Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 TS: Når det gjelder hvor mye man kan låne så har jo de fleste banken lånekalkulator som man kan bruke for å få et ca beløp på hvor mye man kan låne. Det kan du gå gjennom selv, og jeg vil tro at endel banker også er villig til å gå gjennom det med deg og gi deg en viss pekepinn. Men noe formelt lånetilbud vil du ikke kunne få med tanke på en mulig fast inntekt som ligger 6-12 mnd frem i tid. Takk for tipset! Hvor høy rente bør man legge inn i en sånn kalkulator?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå