Gjest mjamnei Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Jeg trenger alle pengene jeg får i desember, men jeg vet jeg blir trukket direkte fra lønna pga en inkassosak. Hvordan får jeg fritak for en måned? Jeg har mistet jobben min så lønna jeg får den 10. er den siste på en stund.
Frey Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Det er vel namsmannen som trekker deg, så da må du kontakte namsmannen for utsettelse også.
Gjest mjamnei Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Det er vel namsmannen som trekker deg, så da må du kontakte namsmannen for utsettelse også. Ok, har aldri gjort det før så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Kan jeg ringe? Hvordan finner jeg nummeret? Finner han meg på navn og fødselsdato eller må jeg ha referansenummer?
Frey Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Gå til gulesider.no og søk på namsmann + stedet du bor vil jeg tro. Så får du ringe og høre hva de trenger for å kunne hjelpe deg.
Gjest mjamnei Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Gå til gulesider.no og søk på namsmann + stedet du bor vil jeg tro. Så får du ringe og høre hva de trenger for å kunne hjelpe deg. Takk for hjelpen
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 På landsbygda er det typisk en kontoransatt på lensmannskontoret som tar seg av slike namsmannoppgaver.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Det er politiet i din kommune som er namsmann. Så bor du på landet må du ringe lensmannskontoret. Og bor du i en by er det enten en namsfogd eller en sivilavdeling på politikammeret. Namsmannen finner saken din både på navn, fødselsnummer og saksnummer. Du må være forberedt på å dokumentere at du har mistet jobben, og forklare hvorfor det tar tid før du vil få annen inntekt. Og jeg ville gjort det i morra den dag! Du kan ikke forvente at dette er noe namsmannen gjør umiddelbart, det kan fort ta noen dager eller ei uke. Og avhengig av når din arbeidsgiver kjører lønna kan det allerede være for seint. Og, ærlig talt; hvordan går det an å ha trekk i lønna si uten å vite hvem som har nedlagt det? Du har fått opptil flere brev om dette.......
Morgause Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 Jeg blir litt overrasket over at det går ann å ha en inkassosak på gang uten at du vet hvem eller hva som driver med dette.. Uansvarlig?
Noli Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 For veldig mange mennesker med økonomiske problemer er det en gjenganger at de sjelden eller aldri åpner posten sin, så det overrasker meg ikke at folk har trekk i lønna si uten å vite noe om hvordan det fungerer.
Gjest Glør Skrevet 29. november 2008 #10 Skrevet 29. november 2008 Jeg blir litt overrasket over at det går ann å ha en inkassosak på gang uten at du vet hvem eller hva som driver med dette.. Uansvarlig? Hvor sier TS at hun/hun ikke vet hvem eller hva det gjelder? Man kan jo vite hva beløpet gjelder, uten å nødvendigvis kjenne saksgangen med namsmann osv. Dette med saksgangen hos namsmann og statens innkrevnings er heller ikke selvforklarende ut fra den informasjonen man får. Uansett er det ikke sikkert du får stoppet trekket før lønna stopper, siden du har krav på arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad dersom du mister jobben. Min erfaring er at de kjører trekk så lenge du har lønnsinntekt, også bruker de noen måneder på å kjøre det i gang på nytt, dersom du skaffer deg en ny jobb. Men ring og snakk med namsmannen og hør hva de sier, og hvor du eventuelt skal sende en skriftlig henvendelse.
Bomull Skrevet 29. november 2008 #11 Skrevet 29. november 2008 Du skriver ikke om du er arbeidsledig eller om du er i overgang til ny jobb, men om du ikke har en ny jobb i vente må du i allefall huske å registrere deg som arbeidssøkende.
Sofie1 Skrevet 30. november 2008 #12 Skrevet 30. november 2008 Om du ikke vet hvem som er trekkeier av inkassotrekket ditt, så ta en telefon til lønninskontoret ditt. De kan sikkert hjelpe deg med både det og evt referansenummer. Vil tro du kanskje er litt sent ute for og få stoppet trekk til desembermåned. De må også sende en melding til abeidsgiver som skal rekke og stoppe dette før lønna utbetales. Er heller ikke så lurt og stoppe trekket en måned, for renter vil kanskje påløpet samt at det tar en måned lenger før du er ferdig med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå