Gjest Vinterjenta Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Jeg og samboer har vært sammen i over to år og bodd ilag i over ett år. På min data har vi et dokument der jeg/vi har skrevet opp hva han eier og hva jeg eier. Dette gjelder store eller dyre ting som oppvaskmaskin, kjøleskap, sofa, servise osv. Eller rett og slett ting som vi mener burde være på den lista. På den måten kan vi sjekke hva som er riktig hvis vi etter mange år blir usikre på hvem som kjøpte hva i tilfelle vi går fra hverandre (dette komme ikke til å skje så vi liker å kalle det for "hvis vi skal selge noen av tingene så vet vi hvem pengene tilhører liste") hehe Som uregistrerte samboere (snart registrerte:) kan det jo være lurt. Vi har alltid betalt likt husleie og så og si likt med mat med en margin på noen hundrelapper fra handlerunde til handlerunde. Der har det vel vært han som kjøper mest og jeg som spiser mest Flere som har lister som dette? Spennede å høre hvordan du gjør det
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 Vi har gjort det samme, og har en samboer kontrakt også veldig smart av dere!
Gjest Bond Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 (endret) Vi gjør ikke sånt i det hele tatt - vi har avtalt at alt vi skulle arve (og lignende) blir 'særeie', men resten eier vi i felleskap. Dette er foreløpig muntlig avtale, vi skal gjøre dette skriftlig da vi kjøper leilighet Synes det hadde vært litt rart å allerede dele opp ting, dvs hvem som eier hva. Men vi har jo egentlig generelt felles økonomi også, så vi har nok litt annerledes måte å gjøre dette på. ed/leif Endret 26. november 2008 av mrs_bond
Pokahonta Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 LURT!!! Da jeg måtte flytte ut hadde jeg omtrent bare sykkelen med meg. Min eks mente han hadde vært mest generøs og at han derfor skulle beholde de tingene vi hadde kjøpt sammen. Jeg var sjokket og hadde ingen papirer å vise til!! Muntlige avtaler var helt glemt! Jeg tapte sikkert ikke mere enn en 25-30 tusen, men likevel. Det var surt å skjønne at man hadde vært så naiv. Jeg trodde aldri vi kom til å gå fra hverandre! Jeg hadde vært student og han fulltidsarbeidende, så hele greia ble litt rart, da jeg hadde passet på å bidra så likt jeg bare kunne. Nå er vi uvenner (og like greit det)! Pokah gjør ikke samme feilen igjen!!
Vera Vinge Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Vi hadde en skriftlig avtale om slike ting da vi var samboere. Hvertfall når det gjaldt de store tingene, som møbler, musikkintrumenter f.eks. Men vi har strengt tatt ikke eid så mye av verdi hver for oss.
Suzy Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Jepp - jeg og samboeren (nå eksen) skrev en sånn liste og gjett om det var greit å ha gjort det når vi kom til bruddet. Jeg anbefaler alle å skrive opp i allefall de store tingene.
Supramundane Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Men den listen på pc'en er vel ikke "gyldig"? Det må vel være signert av begge parter hvis en tvist skulle oppstå?
Susan Sto Helit Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 En slik liste er vel noe som bør være med i enhver samboerkontrakt. (Trodde faktisk det var standard...) Veldig greit å ha på plass, tilfelle følelsene forandrer seg.
Gjest Vinterjenta Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Men den listen på pc'en er vel ikke "gyldig"? Det må vel være signert av begge parter hvis en tvist skulle oppstå? Nei, den er ikke gyldig i så måte og ikke har vi signert den. Men vi er ganske oppriktige personer og lista er bare så vi skal huske at for fem år siden så var det faktisk jeg som kjøpte den soafen osv. Jeg for min del vet at hvis noen gjentar hundre ganger at Nei, det var faktisk ikke du som kjøpte sofaen, så ville jeg begynt å tvile på om jeg hadde rett. Når det gjelder samboerkontrakt, hvordan skal vi gå fram da? Vi planlegger å kjøpe noe eget, skal faktisk i banken i dag for å høre om lån :D Hæppi!
Susan Sto Helit Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Nei, den er ikke gyldig i så måte og ikke har vi signert den. Men vi er ganske oppriktige personer og lista er bare så vi skal huske at for fem år siden så var det faktisk jeg som kjøpte den soafen osv. Jeg for min del vet at hvis noen gjentar hundre ganger at Nei, det var faktisk ikke du som kjøpte sofaen, så ville jeg begynt å tvile på om jeg hadde rett. Når det gjelder samboerkontrakt, hvordan skal vi gå fram da? Vi planlegger å kjøpe noe eget, skal faktisk i banken i dag for å høre om lån :D Hæppi! Det finnes standard samboerkontrakter gratis på nett. Bare finn en dere synes ser grei ut, og fyll inn. Husk at den må signeres, og at det lønner seg å ha et signert eksemplar hos en tredjepart. Pluss at den bør oppdateres jevnlig, gjerne hvert 2. år. (Spesielt for å få med ting som er kjøpt eller fått i mellomtiden. )
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #11 Skrevet 26. november 2008 Jeg og samboer har vært sammen i over to år og bodd ilag i over ett år. På min data har vi et dokument der jeg/vi har skrevet opp hva han eier og hva jeg eier. Dette gjelder store eller dyre ting som oppvaskmaskin, kjøleskap, sofa, servise osv. Eller rett og slett ting som vi mener burde være på den lista. På den måten kan vi sjekke hva som er riktig hvis vi etter mange år blir usikre på hvem som kjøpte hva i tilfelle vi går fra hverandre (dette komme ikke til å skje så vi liker å kalle det for "hvis vi skal selge noen av tingene så vet vi hvem pengene tilhører liste") hehe Som uregistrerte samboere (snart registrerte:) kan det jo være lurt. Vi har alltid betalt likt husleie og så og si likt med mat med en margin på noen hundrelapper fra handlerunde til handlerunde. Der har det vel vært han som kjøper mest og jeg som spiser mest Flere som har lister som dette? Spennede å høre hvordan du gjør det kjøp ALDRI noe i lag men heller annenhver gang eller noe sånt, og ha en boks hvor du lagrer dine kvitteringer etter hvert som du handler noe som er dyrt nok til at du bryr deg om kjøpsloven og garanti og sånt. Mye raskere enn en liste, og abs ingenting å krangle om hverken ved brudd eller død.
Gjest Naria Skrevet 26. november 2008 #12 Skrevet 26. november 2008 Hva vil det si å være "registrerte samboere"?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #13 Skrevet 27. november 2008 Jeg vil tro at om man tar vare på kvitteringene er det også en sikkerhet - gjerne i kombinasjon med bankutskrift selvsagt (banken kan skrive ut fra flere år tilbake). Vi har ikke en slik liste, men vi har få ting av særlig verdi bortsett fra hvert vårt datautstyr, noen duppedingser (som kun tilhører en av oss) og gaver... Synes det høres ut som en god ide, jeg, på det stadiet av samboerskapet.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #14 Skrevet 27. november 2008 Hva vil det si å være "registrerte samboere"? Lurer jeg å på... :klø:
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #15 Skrevet 27. november 2008 Lurer jeg å på... :klø: det betyr at dere står som registrert samboere (deler samme adresse) på skatteteaten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå