Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Det blir skrevet veldig mye om finanskrisen nå. Men når jeg leser om børsen osv. ser jeg at den har vært like lav i 2004 osv. Var det like mye snakk om finanskrise da, eller er dette mye verre? Har en del fond og aksjer som jeg har tapt mye penger på men rådgiveren vår mente at dette alltid går i bølger og vi trenger ikke bekymre oss. Om ti år går vi ut i pluss uansett mente han.... Er denne krisen faktisk så mye verre enn de som har vært de siste 20 år?
Mamma1 Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 (endret) Jeg har egentlig veldig lite peiling, men tror det var verre på 80 tallet. Da overtok vel staten bankene, vi hadde boliglånsrente opp mot 20%. De sier også at Norge er bedre stilt enn de fleste andre land og at vi til en viss grad styrer klar av de verste toppene denne gangen. Nå får du jo bare trekt av en del av rentene man betaler, mens jeg tror man kunne trekke fra alt man betalte i renter på 80 tallet? Endret 26. november 2008 av Mamma1
Mamma1 Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 På 20-tallet var det jo en gedigen krise, men vet ikke hvordan denne påvirket Norge, de merket det nok veldig godt den gangen. Man hører stort sett bare om USA og the Great Depression i den sammenhengen..
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Det blir skrevet veldig mye om finanskrisen nå. Men når jeg leser om børsen osv. ser jeg at den har vært like lav i 2004 osv. Var det like mye snakk om finanskrise da, eller er dette mye verre? Det er lenge siden 2004, så børsen lå mye høyere før fallet startet denne gangen - derfor er hovedindeksen ikke noen god målestokk. Og i 2004 hadde vi ikke tilsvarende globale tegn på en omfattende konjukturnedgang. Så vil jeg heller se på den som krisen vi hadde på slutten av 80-tallet. Det gjenstår å se hvor ille det blir. Om du sitter på fondet ditt i 10+ år så vil du sannsynligvis komme ut i pluss uansett. Det dummeste du kan gjøre er å selge nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå