Gå til innhold

Gutten min må ha briller

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Han er snart 4 år og har fått konstantert at han er nærsynt. Vi skal se på briller i dag.

Noen som har barn med briller?

Hvor får man litt tøffe eller kule briller?

Er det vanskelig å få barn til å bruke briller?

Har noen opplevd at barnet sitt er blitt mobbet/ertet pga. briller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mamma klarte å snu det til at briller var fint/tøft å da broren min fikk det (for 30 år siden). Husker at alle vi andre barna ønsket oss briller, og at det var stor stas å få lov til å prøve dem. Kanskje du kan snakke med personalet i barnehagen eller foreldrene til vennene hans om å fokusere positivt på det? Tror også det er viktig å la han velge infatning selv (eventuelt med litt "usynlig" hjelp fra deg). Min erfaring går som sagt 30 år tilbake i tid, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvor du bør kjøpe de.

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet

Datteren min har hatt briller siden hun var 3 år, nå er hun 9. Da vi fikk konstatert det dårlige synet første gangen var det som å få et slag i magen for oss foreldre, vi var helt fra oss og syntes så synd på henne... Det var helt ubegrunnet frykt!! Hun fikk brillene, og fra den andre dagen med de og frem til nå har de sittet konstant på nesen. hun kjente med en gang nytten av de og tilvenningen gikk kjempefort. Hun har aldri blitt mobbet eller ertet, og mange av vennene er litt misunnelig på de fine brillene hennes. Det er ganske mange barn som har briller nå ift tidligere, så i klassen hennes er de 3 stk. Iflg foreldrene til de andre har de heller aldri møtt på problemer ift andre barn/erting o.s.v. Aktivitet/gym/sport på fritida etc er ikke noe problem, brillene sitter godt på og hun ser like godt som alle andre.

Å kjøpe nye briller er alltid et høydepunkt for henne, hun får velge fritt selv og det er mange fine å ta av.

Den eneste skikkelige utfordringen vi har hatt med briller/dårlig syn er da hun måtte bruke lapp på det ene øyet i 1 år mens hun gikk i bhg. Det syntes hun ikke var noe gøy, men det gikk greit allikevel. Hun lot den sitte på de to timene om dagen som legen ønsket, selv om det selvsagt ikke var veldig behagelig å bare se på ett øye den tiden. Heldigvis kommer lapper også i fine mønstre/farger... ;-)

Lykke til med briller!

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Noen som vet hvor man kan få kule briller til barn da?

Skrevet

Barnet til fettern min hadde dette fra han var to år gammel og det gikk helt fint, fram til han var 9-10 brukte han briller så begynte han med linser.

Skrevet

tror de aller fleste brillebutikker har kule barnebriller. Om dere har flere butikker der dere bor kan dere se dere litt om i alle?

Skrevet

Vår lente fikk briller da hun var 4. Det har gått kjempefint. Hun glemmer dem enkelte morgener, men ellers går hun i dem hele tiden. Det er flere i barnehagen som har briller, så jeg har ikke hørt om noe erting.

Det verste for oss var faktisk besøket hos optikeren, men senere har vi fått gå til kontroll hos en koselig ortoptist. Synet har utviklet seg positivt:)

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet
Noen som vet hvor man kan få kule briller til barn da?

Mange optikere har godt utvalg i briller til barn, men noen har bedre enn andre selvsagt. Kommer jo litt an på hvor en bor og sikkert.

Jeg ville tatt en telefon til de i nærheten el. gått innom og sjekket før jeg dro med barnet, så blir opplevelsen med å få briller første gang kanskje litt mer spennende om man har funnet noen som har mye fint å velge i?

Skrevet

I Oslo har de godt utvalg av barnebriller på Gundersen og Løken (v/Tinghuset), der har de også lapper til skjelebehandling i barnefarver. Ellers har Krogh Optikk på Sandvika/Majorstuen/CC Vest godt utvalg, og de bestiller også opp briller til påsyn, noe jeg tror også Gundersen og Løken kan gjøre.

Utenfor Oslo: jeg ville tatt turen innom noen forretninger uten ungen først for å se på utvalget, og høre om de tar inn til påsyn.

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
I Oslo har de godt utvalg av barnebriller på Gundersen og Løken (v/Tinghuset), der har de også lapper til skjelebehandling i barnefarver. Ellers har Krogh Optikk på Sandvika/Majorstuen/CC Vest godt utvalg, og de bestiller også opp briller til påsyn, noe jeg tror også Gundersen og Løken kan gjøre.

Utenfor Oslo: jeg ville tatt turen innom noen forretninger uten ungen først for å se på utvalget, og høre om de tar inn til påsyn.

Hva betyr "påsyn".....? :sjenert:

Skrevet

Som tidligere barnehage-ansatt og brillebruker, vil jeg anbefale å gå for en modell som har "fjæring" i stengene. Da blir de ikke så fort skjeve, og barnet ditt kan leke fritt uten å ødelegge brillene.. :)

La han/hun også få velge seg et tøft brilleetui, slik at det blir stas å ha det med seg for å ta vare på brillene når de må tas av.

Barn og briller kan gå begge veier, viktig å påpeke at brillene ikke er noen leke, men ikke gi barnet så strenge instrukser at andre nysgjerrige barn blir avvist på en måte som kan skape negativ misunnelse og trang til å rive de av han/henne. Kanskje det også kan være en ide å forklare barnet hva som feiler øynene, på en måte som gjør at han/hun har et svar å gi andre barn som spør? :)

Eller tror jeg det er positivt at flere "barne-tv-figurer" bruker briller idag... :) Og at utvalget er bedre, så vi slipper å se på stakkars småunger med kritthvite, runde, store briller vi voksne aldri ville nedverdiget oss til å gå med! :)

Lykke til!

ps: jeg fikk ikke briller før på ungdomsskolen, og da var det et par stykker som flirte godt første dagen de så meg, men dette var venner, og det gjorde ikke noe! ;) Hadde ikke vært igjennom første friminuttet engang uten at jeg fikk høre at latteren var mer humor i at jeg plutselig så enda mer voksen ut! :) Men jeg var også en 9.klassing som brukte mormors gamle skreddersydde kåpe med minkkrage også da, så alle syntes jeg så så feminin og elegant ut! ;)

Skrevet
Hva betyr "påsyn".....? :sjenert:

Påsyn er at butikken bestiller inn varer spesielt til deg så du får se på dem uten forpliktelse å kjøpe. En form for utlån fra leverandørene.

• 10 år senere...
Skrevet

Vel, jeg hadde kanskje gitt han litt styring på valg av både briller og brilleetui. Mtp mobbing og hvordan han føler seg med å ha på seg brillene på skolen, tror jeg et kult brilleetui kan hjelpe veldig. Lillebrille (en nettbutikk) selger noen ganske fine brilleetui. Mange av dem er kanskje litt jentete i stil, men de har også noen veldig tøffe gaming brilleetui der også, hvertfall sist jeg var der 🙂 Nå til dags er alle kidsa veldig inn i gaming kulturen, så de etuiene tror jeg du slår godt an med ;)

Utover det kan det være veldig overveldende for noen første gang de bruker briller. Husker selv da jeg fikk briller for første gang i en alder av 20 år, og alt var så skarpt og lyst at jeg fikk nesten et lite panikkanfall. Så kanskje være veldig tilstede akkurat da?

Men jeg har ikke hørt så mye om mobbing fra barn når noen begynner med briller. Da jeg var liten hvertfall var det bare fasinerende når noen fikk nye briller. Da skulle alle "prøve " dem. Litt sånn som når noen har med krykker på skolen, så vil plutselig alle prøve de ^_^

Skrevet
1 minutt siden, TheGullfisk skrev:

Vel, jeg hadde kanskje gitt han litt styring på valg av både briller og brilleetui. Mtp mobbing og hvordan han føler seg med å ha på seg brillene på skolen, tror jeg et kult brilleetui kan hjelpe veldig. Lillebrille (en nettbutikk) selger noen ganske fine brilleetui. Mange av dem er kanskje litt jentete i stil, men de har også noen veldig tøffe gaming brilleetui der også, hvertfall sist jeg var der 🙂 Nå til dags er alle kidsa veldig inn i gaming kulturen, så de etuiene tror jeg du slår godt an med ;)

Utover det kan det være veldig overveldende for noen første gang de bruker briller. Husker selv da jeg fikk briller for første gang i en alder av 20 år, og alt var så skarpt og lyst at jeg fikk nesten et lite panikkanfall. Så kanskje være veldig tilstede akkurat da?

Men jeg har ikke hørt så mye om mobbing fra barn når noen begynner med briller. Da jeg var liten hvertfall var det bare fasinerende når noen fikk nye briller. Da skulle alle "prøve " dem. Litt sånn som når noen har med krykker på skolen, så vil plutselig alle prøve de ^_^

Du har funnet frem en 11 år gammel tråd for å komme med tips... Hvorfor? 

Anonymkode: f0725...29e

• Liker 7
Skrevet

Nå er det 11 år siden tråden ble opprettet, så vi får nesten anta at de kule barnebrillene både er valgt og skiftet ut siden den tid.

Skrevet

Oi, ja det er lenge siden 😳🙀 Ja da er det nok ikke snakk om noe barnebriller lenger nei 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...