Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #1 Skrevet 26. november 2008 Jeg har en datter på 14mnd, hun har gått i bhg siden august. Jeg har ingen tidligere erfaringer med barnehager, så vet ikke om det er jeg som er pirkete, eller om det bare er slik. I barnehagen er de fleste veldig unge 25 og nedover. Jeg er selv under 25, så mener på ingen måte at de ikke er egnet som bhg ansatt selv om de er unge, men jeg savner en omsorgsperson, en litt "mamma" person. Jeg føler ikke at noen har kontroll i det hele tatt. På noe som helst. Jeg har ingen å forholde meg til, ped leder har vært sykemeldt hele veien. Det er utskiftninger i et, og masse vikarer. Datteren min har astma og er avhenig av medisinger hver eneste dag uten å bli dårlig. Dette tar de lite seriøst, den ene vet ikke om hun har fått, heller ikke den andre. Hva hun har fått, når hun fikk og om hun fikk i det hele tatt. Jeg ringer dem gjerne i lunshpausen for ¨å høre, men føler de synes jeg er veldig masete. Da hun begynte i august, så var hun litt tett i nesen, så jeg spurte om de kunne bruke nesespray på henne. Siden har jeg ikke tatt med denne nesesprayen hjem, den har stått i hyllen hennes. Idag da jeg hentet henne fikk jeg beskjed om at hun faktisk har fått nesespray hver eneste dag siden august!!!!!!!!!!! Jeg skrev et innlegg her tidligere om at jeg hentet datteren min i bhg, jeg gikk inn på lekerommet og fant henne i 3 hylle i en bokreol, og der gikk hun bang i bakken. De var 3 voksne og 5 barn i rommet. De voksne satt i sofaen og pratet, og enset ikke min, den gang 12mnd gamle datter som var klateret opp. Flere ganger, senest forrige dagen så hadde de lagt henne til å sove (de sover ute i vogn) UTEN lue eller hansker. Bergen og minusgrader. Jenten er 14 mnd!!!!!!!!!! Da jeg tok dette opp fikk jeg vite at alt de ligger henne i når hun skal sove er den tynne fleece dressen (som hun har under parkdressen sin) body og strømpebukse. Jeg fikk sjokk! Jeg sa til henne at det var altfor kaldt, og at de måtte bruke Helly Hansen varmedressen hennes. "ja, hvis du mener det, så kan vi heller gjøre det" fikk jeg til svar. Jeg svarte "jeg hadde jo aldri i verden funnet på ¨å gå ut med henne i minusgrader med bare undertøy og en tynn fleecedress på, det må jo være iskaldt når hun ligger å sover i 2timer med det på". Det overhørte de bare. Klærne hennes forsvinner i et sett, alt er merket. Nå mangler jeg en ecco sko, helt ny, til og med reimadressen hennes var vekke noen dager. Og regntrekket til vognen- borte vekke. Hvordan er det mulig? FUll forståelse for at en genser kan forsvinne osv. Men en hel reima ute dress??? Jeg kunne ramset opp så mye mer, det er så mye å plukke på. Jeg har veldig lyst å ta det opp med dem, men vet ikke med HVEM, jeg har jo ingen å forholde meg til! Eller hvordan! Er det grunn til å reagere, eller er dette vanlig?
Purple Basil Skrevet 26. november 2008 #2 Skrevet 26. november 2008 (endret) Nå har jeg ikke så veldig mye peiling på barn og barnehage, men jeg syns absolutt at du burde reagere. Ihvertfall når det gjelder medisinene hennes! edit: Selvfølgelig også på at hun sover ute med lite klær. Endret 26. november 2008 av josefin88
iss Skrevet 26. november 2008 #3 Skrevet 26. november 2008 Hvis ped leder på hennes avdeling er sykemeldt så kontakt styreren. Da er det denne personen du skal forholde deg til og som du kan kontakte når du ikke er fornøyd. Ang bekledning når de sover ute: Vi legger ofte barna som sover ute, i undertøyet + fleecedress. De har da godt med tepper eller dyne man pakker de inn i også. Regner med at det er tilfelle hos deg og? Vi legger faktisk ingen barn i utedressene, de er store og klumpete og sove i. Ang det andre så er det ikke akseptabelt. Snakk med styrer.
Gjest strykebrett Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Når det gjelder de enkelte detaljer kan jeg egentlig ikke si noe.. har ikke barn og heller ikke peiling på hva som er ok og ikke når det gjelder klær osv. Det jeg har erfaring med er det å lede en bedrift som er basert på tillit, noe en barnehage i aller høyeste grad er. Du overlater jo ditt aller kjæreste til dem hver dag, det skulle bare mangle at du hadde MINST en ansvarlig person som kunne svare på alt du lurer på og som tar ansvar. I daglig leders fravær burde det i være noen innsatt i hans/hennes sted som du kunne ta slike ting med.
Tropehus Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Har hun fått nesedråper hver dag siden august kan hun jo ha fått permanente skader på slimhinnene. Så ta dette opp du!
Gjest Florence N. Skrevet 26. november 2008 #6 Skrevet 26. november 2008 Snakk med den ansvarlige for avdelingen! Fortell hva ditt barn trenger og ikke trenger! Barnet ditt må få medisin som er riktig dosert og regelmessig! Dersom det gjelder astmamedisin og pulmicort og ventolin, så er det ille dersom barnet får i seg feildose av ventolin. Hjertet banker raskere når noen får ventolin, og får dem for mye kan hjertet galopere, og pasienten DØR! SÅ HUSK DET ALLE SAMMEN! Ventolin er farlig å overdosere!!!
Rosalie Skrevet 26. november 2008 #7 Skrevet 26. november 2008 Ventoline burde faktisk ikke brukes av noen. Én ting er når astmaspesialist skriver det ut til de få som ingen annen medisinering virker på, men når allmennleger skriver ut Ventoline som førstemedisin til små unger... Ventoline har mange og til dels alvorlige bivirkninger, som galoperende hjerte, voksende hjerte (noe som i verste fall betyr at man må ha hjertetransplantasjon) og kronisk skjelving. Så over til resten: Enig i iss i forhold til bekledning når det gjelder å sove i vogn. Men lue og votter burde jo barnet ha. Jeg tror nok at jeg som forelder hadde forlangt å få en kontaktperson med førskolelærer-utdanning å forholde meg til. Er ped. leder sykemeldt, så skal jo ped. leder II gå inn i dennes jobb, evt. så får de skaffe vikar. Hadde det vært stadig utskifting av vikar, ville jeg forlangt en person med minimum fagarbeidserutdanning som single point of contact, spesielt siden barnet er astmasyk. Høres slapt ut i denne barnehagen, så er nok på tide å ta opp ting med styrer. Når det gjelder tøy som forsvinner, så er det nok med et par foreldre med lange fingre - da forsvinner både dyre sko og utedresser, desverre...
Gjest Gjest_Spl_* Skrevet 26. november 2008 #8 Skrevet 26. november 2008 Snakk med den ansvarlige for avdelingen! Fortell hva ditt barn trenger og ikke trenger! Barnet ditt må få medisin som er riktig dosert og regelmessig! Dersom det gjelder astmamedisin og pulmicort og ventolin, så er det ille dersom barnet får i seg feildose av ventolin. Hjertet banker raskere når noen får ventolin, og får dem for mye kan hjertet galopere, og pasienten DØR! SÅ HUSK DET ALLE SAMMEN! Ventolin er farlig å overdosere!!! Det står da ingen steder at det er Ventoline barnet bruker? Finnes mange andre astmamedisiner vet du, ventoline pleier ikke bli brukt til barn under 2 år. Pulmovort skal ikke gis før barnet er 6 år.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #9 Skrevet 26. november 2008 Jeg har vært borti flere hysteriske mødre, men jeg syntes din bekymring er berettiget. Dette høres ikke greit ut i det hele tatt. Så vidt meg bekjent er de ansatte pliktige til å fylle ut et medisineringsskjema daglig dersom det er snakk om reseptbelagte og livsnødendige medisiner, så de senere kan dokumentere at medisiner er gitt. Da jeg jobbet i bhg fyllte vi ut slike skjema om et barn eks gikk på penicillinkur og ved medisinering av barn som din datter med astma.
Gjest *Mim* Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Dette er aboslutt ikke greit. De MÅ ha kontroll på medisinering, og at de har gitt henne nesespray i mange måneder er jo bare helt på trynet. Kan de ha trodd at det er astmamedisinen? Snakk med styrer om medisineringen. Mangel på rutiner kan du også etterlyse. Men å sove ute med fleecedress kan jeg ikke helt se poenget med. En lue og noe på hendene er nok greit å ha, men jeg regner med at hun sover i pose e.l. - da trengs det ikke så mye klær oppi der.
Gjest Lilleulv Skrevet 26. november 2008 #11 Skrevet 26. november 2008 Herregud :/ Jeg hadde fått helt noia... Må innrømme jeg gruer meg til å ha mitt barn i barnehage når jeg leser sånt. Men får håpe de som regel er flinke. Hadde jeg vært deg så tror jeg jammen jeg hadde tatt barnet ut av barnehagen. (Fleecedress holder vel oppi vognpose? )
Susan Sto Helit Skrevet 26. november 2008 #12 Skrevet 26. november 2008 Jeg hadde tatt opp dette med barnehagen for lenge siden. Er tydelig de mangler rutiner. Og hadde det ikke blitt helt bra, så hadde jeg tatt ungen ut av barnehagen. Tor ikke på noen måte dette er normen på barnehager, men at denne ene er et eksempel på en av de få dårlige barnehagene som finnes.
Bomull Skrevet 26. november 2008 #13 Skrevet 26. november 2008 Jeg tror jeg hadde blitt lettere hysterisk om barnehagen ikke klarte å følge opp medisinering Og nesespray står det vel NESESPRAY på?? Jeg håper virkelig at den du snakket med var så sosete at hun bare sa at hun har fått den hver dag. Har de virkelig gitt henne denne hver dag kan hun slite med slimhinnene resten av livet.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #14 Skrevet 26. november 2008 Hvis ped leder på hennes avdeling er sykemeldt så kontakt styreren. Da er det denne personen du skal forholde deg til og som du kan kontakte når du ikke er fornøyd. Ang bekledning når de sover ute: Vi legger ofte barna som sover ute, i undertøyet + fleecedress. De har da godt med tepper eller dyne man pakker de inn i også. Regner med at det er tilfelle hos deg og? Vi legger faktisk ingen barn i utedressene, de er store og klumpete og sove i. Ang det andre så er det ikke akseptabelt. Snakk med styrer. Tror ikke ts mente utedress/parkdress. Helly Hansen varmedress er en dress man gjerne har inni parkdressen, litt tykkere og varmere enn vanlig fleece.
Gjest Gjest_Mamma til 2_* Skrevet 26. november 2008 #15 Skrevet 26. november 2008 Dette var virkelig ikke ok, og du må i det minste klage. Jeg tror jeg hadde begynt å se meg om etter en annen bhg også... Har hatt begge mine barn i bhg, og har aldri møtt på noen av de problemene du skisserer her. De høres oppsiktsvekkende sløve ut i bhg din, og det er nok ikke representativt for barnehager generelt. Bhg barna mine gikk i var helt fantastisk, og vi kunne bare bøye oss i støvet for de flotte ansatte og alt de gjorde for både barna og oss - både ped.ledere og assistenter/vikarer. At de ikke følger opp medisiering er jo kanskje det aller mest alvorlige, og det er de bare NØDT til å gjøre!! Det må prioriteres! At de legger ungene ute i undertøy/lite tøy er jo greit om de kjenner etter at ungene er varme nok. I ullposer/dunposer skal man jo ikke ha mye tøy, så ligger de i slike er det riktig å ikke ta på tykkere klær. Men de må gidde å stikke hånda nedi posen av og til og kjenne etter da... Spør i bhg hvilken overordnet person du kan snakke med og forholde deg til og be om en samtale med denne. Jeg vet at det i enkelte bhg danner seg ukulturer om noen "sterke" personer leder an - er sløve, lite kreative etc. Kanskje styrer i deres bhg ikke vet at det er slik i barnehagen deres? Uansett - ikke godta at situasjonen er slik - det finnes mange helt supre barnehager der ute med fantastiske ansatte som er interesserte, kreative og omsorgsfulle :-) .
Gjest imli Skrevet 26. november 2008 #16 Skrevet 26. november 2008 Synes dette høres helt sykt ut.... Noe sånnt ville jeg aldri godtatt.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2008 #17 Skrevet 26. november 2008 Det finnes retningslinnjer for håndtering av medisin i barnehagen. Denne følger vi i barnehagen jeg jobber. Alle barna som har astma har en egen mappe i hylla. I den mappa er det et skjema som legen fyller ut angående dosering. Husker ikke helt hva annet. Men i mappa er det et skjema som vi fyller i hver gang vi har gitt medisin. Dato, klokkeslett, dosering og signatur til den som har gitt medisin. Jeg er usikker på om det er en forskrift eller retninglinjer, men vi er hvertfall pålagt å ha en slik ordning. jeg synes du skal kreve en lignenede ordning for barnet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå