Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Skal til legen snart, ta noen blodprøver osv, regner med at de skal sjekke så og si alt, vet enda ikke hva som eventuelt "feiler meg". Røyka hasj sist for sånn to, tre uker siden. Det vil synes på prøvene, ikke sant? Kommer legen til å si noe til moren min om det, hvis jeg ikke ber ham på tomannshånd først spesifikt om å la det være? Jeg er seksten år. Eller har han strengt tatt tausheltsplikt om slikt uansett? Må jeg snakke med ham først om det? Vil det få noen følger for meg om det synes? Det er jo ikke akkurat lovlig. Eller dekker taushetsplikten alle områder?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Skal til legen snart, ta noen blodprøver osv, regner med at de skal sjekke så og si alt, vet enda ikke hva som eventuelt "feiler meg". Røyka hasj sist for sånn to, tre uker siden. Det vil synes på prøvene, ikke sant? Kommer legen til å si noe til moren min om det, hvis jeg ikke ber ham på tomannshånd først spesifikt om å la det være? Jeg er seksten år. Eller har han strengt tatt tausheltsplikt om slikt uansett? Må jeg snakke med ham først om det? Vil det få noen følger for meg om det synes? Det er jo ikke akkurat lovlig. Eller dekker taushetsplikten alle områder? Legen tester ikke etter dop bare for å gjøre det. Hvis de skal se det må de se etter det for å si det sånn.
Vera Vinge Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 (endret) Når du er 16 år, skal det en del til for at legen gjør unntak fra taushetsplikten. Det går nok mer på dersom det er snakk tilfeller hvor foreldre er avhengige av informasjon for å oppfylle foreldreansvaret. F.eks. hvis man er alvorlig syk eller har alvorlige psykiske problemer. Hvis legen skulle oppdage at du har røyket hasj, er jeg usikker på om det er alvorlig nok til at han/hun vil fortelle det til foreldrene dine. Hvis legen ikke er bekymret for alvorlig rusmisbruk, vil jeg nesten ikke tro at legen kan fortelle om hasjbruken til foreldrene dine. Men helt sikker er jeg ikke. Jeg fant noe fra Pasientrettighetsloven: Pasientrettighetsloven § 3-4 har imidlertid et nytt i tredje ledd, hvor det heter at informasjon som er nødvendig for å oppfylle foreldreansvaret, likevel skal gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret dersom pasienten er under 18 år. Bestemmelsen innebærer at dersom en pasient under 18 år vurderes som suicidal, har stukket av eller er innlagt på grunn av livstruende tilstand, skal legen alltid informere foreldrene. Legen vil forresten ikke kontakte politiet om hasjbruket oppdages, hvis du var redd for det. Unntak fra taushetsplikten når det gjelder forhold som bryter med norsk lov, handler, så vidt jeg vet, om når man kan avverge mer alvorlige forbrytelser eller f.eks. om man mistenker at et barn lider under omsorgssvikt. Endret 25. november 2008 av Vera Vinge
Gjest virvelvind Skrevet 25. november 2008 #4 Skrevet 25. november 2008 De kommer ikke til å sjekke det helt uten videre. De må jo se spesifikt etter hasj for å finne det, så med mindere moren din tror du har røyket og har bedt dem sjekke det så er du safe.
Gjest Sativa Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Cannabis sjekkes via urinen, ikke blodet. Det finnes sikkert en million ulike tester som kan tas med blodprøve, legen analyserer bare det som er relevant i forhold til andre symptomeretc. Men som sagt, det må urinprøve til for å finne ut om røykinga.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå