Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Nå skjønner jeg INGENTING. På nettbanken min står det saldo 9000 og disp beløp 6000. HVA er forskjell på dette? Hørte nettopp med en kompis og han sier at disp. beløp er beløp som er "reservert" som er på vei ut. Men 6000 er sinnsykt mye penger til å ikke ANE hva dette har gått til! Jeg får jo ikke betalt husleie engang.. Har hele tiden trodd jeg har hatt 10 000. men så sitter jeg kanskje bare igjen med 3!!! Hjelp:( (ikke med penger altså hihi.)
punkyB Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Disp. er saldoen din i morgen ...... ganske enkelt forklart. Så du har en eller flere transaksjoner på tilsammen 3000 kr som er på vei ut av kontoen din.
Reveal Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 (endret) Disp. er saldoen din i morgen Hvis du ikke drar kortet i mellomtiden da ...... ganske enkelt forklart. Så du har en eller flere transaksjoner på tilsammen 3000 kr som er på vei ut av kontoen din. Saldo er pengene som sto på konto ved siste bokføring. Eller det vil si- før det du har brukt/betalt etc. blir bokført. Så det er 3000.- som er "reservert". Eks; Jeg fikk lønn i dag. Før dette hadde jeg ca 1000.- på konto. Etter at lønna kom inn står det nå; Disp. på konto; ca 26.000.- Saldo 1000.-. Dersom jeg går inn på kontobevegelser vil jeg se at jeg har et "Innskudd 26.000"- uten mere info )og i min nettbank står dette i kursiv. Antar at banken min har kjøring/bokføring i løpet av natten- så i morgen vil det stå disp 27.000.- Saldo 27.000.- Går jeg inn på kontobevegelser i morgen vil det stå "Innskudd Lønn *bedriftsnavn* 26.000.-" See? Endret 25. november 2008 av Reveal
Zzyzx Skrevet 26. november 2008 #4 Skrevet 26. november 2008 Hvis du ser på ordet disponibelt, så er det egentlig ganske logisk. Disponibelt beløp er det du kan disponere, altså bruke. Sjekk det neste gang du er på en handlerunde (helst på en lørdag). Legg merke til saldo før du begynner å dra kortet. Når du er ferdig å handle, så vil saldo mest sannsynlig være det samme, mens disponibelt beløp vil ha minket med tilsvarende beløp som det du handlet for.
Muffinsdilla Skrevet 26. november 2008 #5 Skrevet 26. november 2008 Det er pga. beløp som ikke har blitt bokført ennå, men som er penger du har brukt/betalt regninger med. Hvis du følger med på nettbanken over noen dager ser du at det reserveres penger fra kontoen inntil butikkene ajourføres fra bankens side.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå