Gå til innhold

Forlovet. SVAR:)

Fremhevede innlegg

Skrevet
Glemte jo helt å gratulere.. :rødme: Gratulerer så mye med forlovelsen!!!!! Satt dato el?

Takk :) Nei vi har ikke det, har ingen planer om det ennå :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Bella_*
Skrevet

Skal dere være som alle de andre "fjortisene" og liksom forlove dere, og gifte dere "en gang i tiden"? ;) Forbered dere på at folk gratulerer og fniser bak ryggen deres..

Skrevet
Hei :) Tusen takk til deg også, blir glad når folk sier gratulerer:) Gratulerer til dere som snart skal gifte dere :)

Tusen takk :)

Gjest Lille Bie
Skrevet
Skal dere være som alle de andre "fjortisene" og liksom forlove dere, og gifte dere "en gang i tiden"? ;) Forbered dere på at folk gratulerer og fniser bak ryggen deres..

Hehe.. jeg må si meg enig! Syntes det er tåpelig å forlove seg uten å ha engang tenkt tanken på å gifte seg. En forlovelse er et løfte om å gifte seg med hverandre, ikke om å være sammen i "overskuelig framtid".

Og det å se hverandre på skolen og tilbringe tid sammen hver dag etter skolen, er IKKE som å bo sammen. Det kan ikke engang sammenlignes.

Lykke til med forlovelsen.

Skrevet

Enig med bruker over her. Det å bo sammen kan ikke sammenlignes med å være sammen ofte. Når dere forlover dere kommer folk til å spørre om datoen er satt, og de aller fleste synes det er råteit at man forlover seg uten mål og mening. Greit nok at dere kanskje ikke bryr dere om hva andre sier, men det er ikke noe koselig å ikke bli tatt seriøst. Er dere forlovet, men har ikke ring?

Skrevet

Gratulerer! Synes dere over er en smule krasse i uttalelsene jeg ... Jeg er enig i at forlovelsen er et løfte om at man skal gifte seg, men man TRENGER jo ikke å bestemme seg for dato o.l. med en gang. Man kan ha som utgangspunkt at innen tre år skal vi være gift, f.eks, eller når man fyller 22. Bare fordi de ikke har kommet seg til å tenke på bryllupet enda (noe heller ikke vi gjorde de første dagene etter forlovelsen), kan man love hverandre at det er det man vil!

Gratulerer så mye med forlovelsen, TS. Vanskelig å svare på om det er for tidlig eller ikke, det vet dere best selv. Jeg personlig er veldig glad for å ha bodd sammen med min kjære i flere år før vi gifter oss. Det har vi lært mye av, og vokst mye på. Når det gjelder ringer er det som tidligere i tråden sagt, ikke noen fasit. Velg noe som passer på hånden, og velg noe som er relativt behagelig å gå med- svært store diamanter som bygger mye ut synes jeg bare er irriterende. Men det er meg:)

Skrevet
Ok, tusen takk :) Vi har ikke bodd sammen bare vi to. Han bor hos sine foreldre og jeg bor hos mine. Men vi går på skole sammen og er sammen omtrent 24 timer i døgnet. Så sånnsett kan du nesten se på det som å bo sammen.

Vet ikke om noen allerede har kommentert dette, orket ikke å lese hele tråden...

Det er IKKE i det hele tatt det samme som å bo sammen hvis dere bor hjemme ennå!! Selv om dere er mye sammen. Det kommer ikke bare an på hvor mange minutt dere tilbringer sammen, men alt det andre som følger med. Husarbeide, økonomi, tradisjoner osv osv. Dere har ikke fått prøvd dere på egen hånd i livet ennå. Kjenner jeg blir helt oppgitt her, dere har virkelig ikke peiling hvis dere tror at det er samme greia :forvirret:

Ringen bærer dere på den fingern dere selv vil, eller rundt halsen hvis dere vil det. Det spiller mindre rolle. Det spiller en større rolle om dere har peiling på hva dere gjør....

Skrevet

Personlig synes jeg det er tidlig å forlove seg i en alder av 18 år.

Jeg kjenner flere som ble sammen med sine kjære da de var på den alderen og som idag 10 år senere er lykkelig gift (jeg traff selv min mann da jeg gikk i 3.klasse på vgs), så jeg tror helt klart at så ung kjærlighet kan overleve. Men, jeg synes det er tidlig å forlove seg.

Det har nok sammenheng med at jeg fortsatt ser på det å forlove seg som et løfte om at man skal gifte seg, og det bør strengt satt settes en dato i løpet av ikke så altfor lang tid også. Trenger ikke nødvendigvis være om et år eller noe sånt, men hvertfall et vist tidsperspektiv. Som f.eks. vi gifter oss sommeren om 3 år når vi er ferdig med studiene eller lignende.

Å forlove seg uten å engang ha planer om å gifte seg synes jeg er tull, og på generelt plan synes jeg det er trist at det å forlove seg ikke er så seriøst lengre. Folk forlover seg i hytt og pine uten å legge så mye i det. Det er trist!

Men uansett. Gratulerer med forlovelsen da!

Skrevet (endret)

Hvis dere synes 18 er riktig alder å forlove seg, så er det det som er riktig for dere. Men vær klar over at veldig mange, blant annet jeg, synes man burde vente lenger, fordi dere fortsatt kommer til å forandre dere mye de neste årene. Dette er egentlig ikke noe som kan forklares, men bare må oppleves ;)

Når det gjelder kommentarene på å forlove seg, men ikke vurdere dato, så er dette en ny trend som jeg heller ikke forstår, og hvis noen i min familie hadde sagt at de forlovet seg uten å tenke på å gifte seg i nær framtid, så ville jeg sett på det som et ungdomsinfall (dette er egentlig ikke ment som kritikk, jeg bare sier det som det er, dessverre) og dermed sett på forlovelsen som lite seriøs.

Det er også veldig stor forskjell på å bo hos foreldrene og være sammen 24 timer i døgnet, og å bo sammen, dele økonomi og dra på jobben hver dag. Det kan hende dere får problemer med å dele på utgifter, kanskje dere ikke ser hverandre så ofte som dere ønsker fordi jobben/studier opptar tiden deres, kanskje dere ikke blir enige om hvem som skal vaske opp, lage middag, rydde osv. Kanskje alt blir en dans på roser, hva vet vel jeg? Ca. like mye som dere, inntil dere har bodd sammen en stund ;) Jeg vil slenge meg på de som anbefaler dere å bo sammen og dele gleder og sorger før dere forlover dere. Men jeg ser som sagt på forlovelse som noe veldig stort - en avtale om å gifte seg ganske snart. Jeg vet faktisk ikke hvordan du ser på det.

Når det gjelder hvilken hånd dere skal ha ringen på så gjør det dere føler for. Det er veldig mange forskjellige svar ute og går. Jeg har min på høyrehånda, fordi nordmenn generelt "skjønner" at det er en forlovelse/giftering. Forlovelsesringen min er en enkel gullring med en veldig liten diamant, og ikke noe stort og flashy. Ikke var den værdens dyreste heller ;)

Ikke bli skuffet over hva jeg skriver her, men ha i bakhodet at dere er unge og derfor kommer til å få mye arbeid med å overbevise folk rundt dere om at dere er seriøse :)

Ønsker dere lykke til, og gratulerer med forlovelsen!

Endret av Phaedra
Skrevet

Jeg synes kanskje det er litt ungt i forhold til at dere bare har vært sammen et år i allefall... jeg var 19 (men fylte 20 noen mnd senere) da vi forlovet oss, men da hadde vi vært sammen 2 og et halvt år og bodd sammen et halvt år...

Personlig ville ikke jeg forlovet meg uten å ha bodd sammen først... var ingen store overraskelser når vi flyttet sammen, men er noe helt annet å bo sammen i helger hjemme hos foreldrene som vi gjorde de to første årene...

Sier ikke at det ikke kan gå bra for dere, men man bør jo kjenne en person så godt som mulig før man vil love å dele resten av livet sammen...

Ringene skal være på høyre hånd etter hva jeg har hørt. Er i allefall det som er vanlig blant de jeg kjenner...

Synes også man bør sette noenlunde dato for når man skal gifte seg... ikke nødvendigvis en konkret dato, slik andre sier, men f. eks. det og det året...

Men lykke til, og gratulerer med forlovelsen!

Gjest utlogget_sasha
Skrevet

Gratulerer til deg! Vi bærer ringene på venstre side. nærmere hjertet. er vanlig i utlandet.

Lykek til fremover med planlegging da!

Gjest utloggetigjen
Skrevet
Vet ikke om noen allerede har kommentert dette, orket ikke å lese hele tråden...

Det er IKKE i det hele tatt det samme som å bo sammen hvis dere bor hjemme ennå!! Selv om dere er mye sammen. Det kommer ikke bare an på hvor mange minutt dere tilbringer sammen, men alt det andre som følger med. Husarbeide, økonomi, tradisjoner osv osv. Dere har ikke fått prøvd dere på egen hånd i livet ennå. Kjenner jeg blir helt oppgitt her, dere har virkelig ikke peiling hvis dere tror at det er samme greia :forvirret:

Ringen bærer dere på den fingern dere selv vil, eller rundt halsen hvis dere vil det. Det spiller mindre rolle. Det spiller en større rolle om dere har peiling på hva dere gjør....

Synes det er trist hva dere skriver til henne. Er veldig vanlig andre steder enn i Norge å gifte seg før man bor sammen. Synes det er greit.

Kjenner flere som har gjort det samme og de har veldig gode ekteskap!! Lykke til!

Skrevet

Vi har også forlovelsesringene på høyre finger..

Gratulerer med forlovelse :) Stas ikke sant? :fnise:

Skrevet
Synes det er trist hva dere skriver til henne. Er veldig vanlig andre steder enn i Norge å gifte seg før man bor sammen. Synes det er greit.

Kjenner flere som har gjort det samme og de har veldig gode ekteskap!! Lykke til!

Det er jo til syvende og sist bare henne og kjæresten som vet hva som passer for dem, om hun vil forlove seg (evt også gifte seg) uten å bo sammen først er det hennes valg, jeg bare sier at jeg ikke ville gjort det...

Jeg har også en venninne som pga hun tilhører et veldig kristent miljø giftet seg før hun flyttet sammen, etter å ha vært sammen i ett år... det ser ut til å gå bra med dem, og det er det nok endel eksempler på også, at det går helt fint, men noen synes ikke det fungerer å bo sammen selv om de har hatt det bra som kjærester, og derfor skriver jeg at jeg i allefall ikke ville forlovet meg/giftet meg uten å ha bodd sammen først... Til og med mange eldre som har sagt til meg at vi er heldig i dag som kan bo sammen først, og se om det fungerer...

Hun spurte jo om folks mening og da må folk få skrive hva de synes, selv om enkelte kanskje har vært litt krasse i formuleringene...

Skrevet

Forlovelsesring skal bæres på venstre hånd. Gifteringene bæres på høyre.

Samboeren min fridde til meg med egen forlovelsesring (ikke giftering) som kun jeg bærer. Han bærer ingenting frem til selve bryllupet. Når vi gifter oss skal vi ha egne gifteringer. Forlovelsesringen kan du da velge å forsette å bære på venstre hånd, eller flytte den over til høyre sammen med gifteringen.

Tror det gjøres begge deler, altså at jenta kun får egen ring, eller at begge bærer gifteringene frem til bryllupet. Sistnevnte synes jeg virker litt merkelig, å bære ringene og så ta de AV før de tas PÅ igjen under seremonien... men det er bare meg da.

Synes likevel det er ungt å forlove seg når man er 18 år. Dere har så vidt startet på livet som voksne. Er vel mest fordi det er stas tenker jeg! Synes det er tullete å forlove seg uten planer om å gifte seg (om det er innen et år eller 3 spiller ingen rolle).

Skrevet (endret)
Tror det gjøres begge deler, altså at jenta kun får egen ring, eller at begge bærer gifteringene frem til bryllupet. Sistnevnte synes jeg virker litt merkelig, å bære ringene og så ta de AV før de tas PÅ igjen under seremonien... men det er bare meg da.

Man må ikke bytte ringer under sermonien, det er helt frivillig.

Vi har forlovelsesringene og vil senere ha gifteringene på høyre hånd som er det vanligste i Norge. Jeg kjenner ingen som har har byttet hånd. Det med at kun jenta har forlovelsesring (gjerne diamantring) er en ny "tradisjon", dvs adoptert fra USA/England. Her hjemme har det stort sett vært vanlig å ha samme ring som både forlovelses- og giftering.

Endret av Concertina
Skrevet
Man må ikke bytte ringer under sermonien, det er helt frivillig.

Nei, man må ikke det. Men jeg synes det blir noe av symbolikken i det øyeblikket man blir gift, at man tar på seg ringene som symoliserer evigheten. Jeg for min del vil ikke bære gifteringen min før vi er "smidd" hvis du skjønner :)

Skrevet

TUSEN TAKK :)

Gjest Gjest_Karina_*
Skrevet

Jeg er nok en av dem som sier "gratulerer så mye.." til slike fjortisforlovelser.. og etterpå holder på å le meg ihjel på deres vegne.. :gjeiper:

Skrevet
Jeg er nok en av dem som sier "gratulerer så mye.." til slike fjortisforlovelser.. og etterpå holder på å le meg ihjel på deres vegne.. :gjeiper:

Unnskyld, men det er igrunnen jeg også :fnise: Jeg vet det er slemt, men noen ganger er slike forlovelser ganske lite troverdig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...