Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg nytt digitalkamera til jul, og har fått beskjed om å finne ett eller flere, slik at det blir lettere for den som kjøper. Kan ikke så mye om digitalkamera. Jeg vil at det skal ha mye/god zoom, ha en del megapixler og gjerne en funksjon som får bildet pent selv om jeg ikke holder kameraet helt stødig (har hørt at det finnes). Det skal koste max 1700kr. Har tittet litt på nettsider som Elkjøp og Expert, men det blir så mange, og lite beskrivelse.

Kan noen med litt peiling kaste ut noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg ønsker meg nytt digitalkamera til jul, og har fått beskjed om å finne ett eller flere, slik at det blir lettere for den som kjøper. Kan ikke så mye om digitalkamera. Jeg vil at det skal ha mye/god zoom, ha en del megapixler og gjerne en funksjon som får bildet pent selv om jeg ikke holder kameraet helt stødig (har hørt at det finnes). Det skal koste max 1700kr. Har tittet litt på nettsider som Elkjøp og Expert, men det blir så mange, og lite beskrivelse.

Kan noen med litt peiling kaste ut noen forslag?

Glem megapixlene.

Praktisk talt alle kameraer i dag har nok av dem. Uansett om de har 3 eller 8 M.pixler, så er det nok. Og faktisk mye mer enn nok. Med det, så mener jeg at et billigkamera, som du er ute etter, faktisk gir dårligere bilder på høy oppløsning.

Det er andre ting/spesifikasjoner, som setter begrensningene i et kamera, enn alle disse megapixlene..

Det hjelper ikke hvor mange megapiksler det er snakk om hvis kameraet ikke har god nok optikk til å utnytte megapikslene.

Endret av Østlandet
Skrevet

Pluss at alle disse megapikslene skal inn på en veeeldig liten sensor, så noe særlig over 6-8 megapiksler har ingen verdens ting å si lenger. I verste fall kan man oppleve en reduksjon i bildekvalitet.

Det andre du tenker på er bildestabilisering. Det finnes, og det er vel snart standard på de fleste kompakter. Problemet her er at du vil ha "mye zoom", noe som gjør at kameraet nødvendigvis må koste litt mer. Panasonics TZ-serie har dette i en kompakt løsning, men prisen er vesentlig mer enn 1700 kroner.

Fujifilms F-serie har meget godt rykte på seg når det gjelder bildekvalitet, det er få andre som slår Fuji på det. Jeg ville derfor tatt en titt på de. Du kan ikke zoome inn alt for mye, men de ligger innenfor prisklassen du skisserer.

Fujifilm F47fd (har dessverre ikke bildestabilisering):

http://www.prisguide.no/product.php?productId=75816

Hvis du skal ha muligheten til å zoome inn mye, så bli kameraene fort klumpete for det tar mer plass med objektiver som skal dekke et stort område. Bare se her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...