Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Jeg har snakket med banken og fått oppgitt hva jeg kan få låne til bolig. Nå har jeg funnet en flott bolig som ligger ca 400 000,- over min låneevne, men til gjengjeld har den en flott og romslig utleiebolig i kjelleren. Får man innvilget høyere lån dersom det kommer frem at man vil få leid ut for en del tusen per mnd eller blir lånesummen fremdeles den samme? På forhånd tusen takk
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Det kommer helt sikkert an på banken, men vi kunne fått det om vi fant bolig med utleieenhet, det spurte vi nemlig konkret om da vi var på boligjakt. (Det var riktig nok før finanskrisen og alt dette da.)
Gjest *Ulla* Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 Mest sannsynlig får du høyere lån da ja.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #4 Skrevet 25. november 2008 Kjempefint Da kan jeg jo prøve Men hvordan gjør dere andre det egentlig, når man er ute etter en bolig og endelig finner noe man liker. Da har man jo enda ikke fått innvilget lån, og budrunden starter gjerne dagen etter visning... Tar banken avgjørelser angående lån på ganske strak arm eller må man vente på at de tenker og dermed se an at den ikke blir solgt i mellomtiden? (Banken vil ha kokret info om hvilke bolig som er aktuell å kjøpe- og dette vet vi jo ikke noe om før vi har sett den selv)? Takker for svar
Mamma1 Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 Om et hus har utleieleilighet og den leies ut for 6000 i mnd, vil banken bare rekne med halvparten. Sånn er det i min bank.
Mamma1 Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Kjempefint Da kan jeg jo prøve Men hvordan gjør dere andre det egentlig, når man er ute etter en bolig og endelig finner noe man liker. Da har man jo enda ikke fått innvilget lån, og budrunden starter gjerne dagen etter visning... Tar banken avgjørelser angående lån på ganske strak arm eller må man vente på at de tenker og dermed se an at den ikke blir solgt i mellomtiden? (Banken vil ha kokret info om hvilke bolig som er aktuell å kjøpe- og dette vet vi jo ikke noe om før vi har sett den selv)? Takker for svar Du må jo søke om lån før du legger inn bud. Da får du greie på hvor mye du får låne og kan holde deg innen den grensen.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Du må jo søke om lån før du legger inn bud. Da får du greie på hvor mye du får låne og kan holde deg innen den grensen. Ja, absolutt! Kan ikke falle meg inn å by før jeg er sikret
Alison Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Jeg har snakket med banken og fått oppgitt hva jeg kan få låne til bolig. Nå har jeg funnet en flott bolig som ligger ca 400 000,- over min låneevne, men til gjengjeld har den en flott og romslig utleiebolig i kjelleren. Får man innvilget høyere lån dersom det kommer frem at man vil få leid ut for en del tusen per mnd eller blir lånesummen fremdeles den samme? På forhånd tusen takk Det er mulig å få høyere lån da, ja, men du må dokumentere leleinntektene før lånet blir innvilget. Dessuten får du ikke lagt til grunn leieinntekter for mer enn 10 mnd. i året.
Gjest *Ulla* Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 Kjempefint Da kan jeg jo prøve Men hvordan gjør dere andre det egentlig, når man er ute etter en bolig og endelig finner noe man liker. Da har man jo enda ikke fått innvilget lån, og budrunden starter gjerne dagen etter visning... Tar banken avgjørelser angående lån på ganske strak arm eller må man vente på at de tenker og dermed se an at den ikke blir solgt i mellomtiden? (Banken vil ha kokret info om hvilke bolig som er aktuell å kjøpe- og dette vet vi jo ikke noe om før vi har sett den selv)? Takker for svar Du må jo vite om du kan få lån før du byr! Det er jo bare å gå i banken og høre, de vil også kunne fortelle deg hvor mye ekstra du kan få om det er utleieleilighet der. De trenger nok ikke vite akkurat hvilket hus du skal kjøpe, de vil antagelig bare vite hvilken boligform du har tenkt på. Enebolig, leilighet, selveier, andel osv. Når du vet hvor mye du har å forholde deg til er det jo enklere for deg å velge visninger.
Gjest Gjest_linemor_* Skrevet 25. november 2008 #10 Skrevet 25. november 2008 Jeg har snakket med banken og fått oppgitt hva jeg kan få låne til bolig. Nå har jeg funnet en flott bolig som ligger ca 400 000,- over min låneevne, men til gjengjeld har den en flott og romslig utleiebolig i kjelleren. Får man innvilget høyere lån dersom det kommer frem at man vil få leid ut for en del tusen per mnd eller blir lånesummen fremdeles den samme? På forhånd tusen takk Det kommer som de andre sier litt ann på banken tror jeg. Vi fikk strekke oss det lille ekstra for boligen vår ( fordi vi skulle leie ut deler av den). Derimot bør du ta høyde for å håndtere lånet uten leieboere også. Selv om markedet er bra nå er det ingen selvfølge at det alltid vil være det så du bør takle lånet uansett om du har leieinntekter eller ei. (De fleste takler en god del mer enn hva bankene setter som max lån uansett så det er sikkert ikke noe problem)
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #11 Skrevet 25. november 2008 :o) Takker for masse svar! Skal avtale ny time i banken *gleder meg*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå