Gå til innhold

Rødbeter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_britt_*
Skrevet

Jeg har blitt hekta på rødbeter som pålegg, oppå leverpostei eller kjøttpålegg. Men så ligger de jo i sukkerlake og blir gjennomtrekt av denne blandingen. Hva er resultatet? Er de fortsatt sunne, eller har de vippet over på den usunne sia av skalaen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har blitt hekta på rødbeter som pålegg, oppå leverpostei eller kjøttpålegg. Men så ligger de jo i sukkerlake og blir gjennomtrekt av denne blandingen. Hva er resultatet? Er de fortsatt sunne, eller har de vippet over på den usunne sia av skalaen?

All mat er sunt, dersom man trenger det.

Dersom dette er det eneste sukkeret du spiser: Helt klart sunt.

Dersom du allerede spiser for mye sukker; litt mindre sunt - men da ville jeg kuttet noe sukkerholdig som har mindre nyttige stoffer i seg.

Ut fra regelen om at "jo mere farge, dess sunnere" kan du neppe få i deg en bedre kilde til antioksidanter enn rødbeter. I tillegg inneholder de mineraler og sikkert vitaminer også.

Skrevet

Ja, rødbeter ligger i sukkerlake, men jeg vil si at de er sunne for det jeg. Et par rødbeter på leverposteien er jo ikke så mye sukker. Det går også an å velge den typen med mindre sukker, altså vanlig type fremfor søt type;) Det er kanskje ikke bra å spise et helt glass om dagen, men litt går bra. Som sagt over har de mange gode stoffer i seg, og jeg mener å ha hørt at de er rike på jern(?)

Skrevet
All mat er sunt, dersom man trenger det.

Dersom dette er det eneste sukkeret du spiser: Helt klart sunt.

Dersom du allerede spiser for mye sukker; litt mindre sunt - men da ville jeg kuttet noe sukkerholdig som har mindre nyttige stoffer i seg.

Ut fra regelen om at "jo mere farge, dess sunnere" kan du neppe få i deg en bedre kilde til antioksidanter enn rødbeter. I tillegg inneholder de mineraler og sikkert vitaminer også.

Hm, må tenke... Tror ikke jeg spiser for mye sukker. Jeg spiser litt sjokolade hver lørdag, men aldri godterier ellers i uka. Spiser heller ikke kaker eller kjeks utenom hvis det er selskap av noe slag. Frokostblandinger rører jeg ikke. Det hender iblant at jeg har syltetøy på brødskiva, men det er ganske sjelden. (Et par ganger i måneden kanskje) Hva annet er det mye sukker i tro? Klarer ikke å komme på noe. Sukker er nok ikke mitt største problem i kostholdet, da er fet mat en mye større utfordring. :sukk:

Skrevet
Ja, rødbeter ligger i sukkerlake, men jeg vil si at de er sunne for det jeg. Et par rødbeter på leverposteien er jo ikke så mye sukker. Det går også an å velge den typen med mindre sukker, altså vanlig type fremfor søt type;) Det er kanskje ikke bra å spise et helt glass om dagen, men litt går bra. Som sagt over har de mange gode stoffer i seg, og jeg mener å ha hørt at de er rike på jern(?)

Ups, det visste jeg ikke engang at jeg kunne velge mellom! Jeg så ikke så nøye på glasset. Jeg har ikke spist rødbeter på mange år, men plutselig bare "måtte" jeg ha rødbeter igjen og tok et helt tilfeldig glass fra hylla. Skal passe på det neste gang jeg handler.

Og jeg spiser jo ikke opp et helt glass om dagen nei. :) Så jeg tror jeg skal fortsette å spise rødbeter med den beste samvittighet.

Takk for svar, begge to!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...