Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må jeg betale moms og toll(-behandling) hvis jeg mottar en presang fra en privatperson pr. post fra utlandet (USA)?

Takknemlig for svar!

Hilsen

Skrevet
Må jeg betale moms og toll(-behandling) hvis jeg mottar en presang fra en privatperson pr. post fra utlandet (USA)?

Takknemlig for svar!

Hilsen

Jeg tror det kommer an på hva de som sender oppgir som verdi av gaven. Jeg tror grensen er 500 kr før man skal betale toll. Vet ikke hvordan det er med moms,- men det virker urimelig at du skal betale norsk moms på en gave. Det er ihvertfall viktig at de som sender skriver på at det er en gave!

Skrevet

Grensen er 200 kroner for kjøpte varer (Har vært uendret siden noenogsytti...). Er bare usikker på hvordan det blir med gaver. (De åpner og sjekker når de finner det for godt, så her blir det i så fall sløyfebånd og hele pakka... :P). Verdien settes selvfølgelig så lavt som mulig, men ikke urealistisk lavt.

Skrevet

Vi har måttet betale for gaver fra England i alle fall, verdi over 200,-. Idiotisk synes jeg!!!!

Skrevet

Ruby, har dere betalt både for moms og tollbehandling eller kun for de siste? (Idiotisk er forøvrig bare fornavnet :evil:).

Dere her inne pleier jo ellers å vite alt! Det må da være noen som kan gi meg noe detaljinformasjon :blunke: .

Skrevet

...tror også det kommer ann på hva gaven er for noe....det kom noe nytt på å betale toll på online varer for ikke så mange årene siden...men det var jo online shopping ja....jaja!

Skrevet

Jeg sendte presanger til mine tantebarn når jeg var i USA.

Ringte tollvesenet på forhånd for å avklare reglene.

Dersom gavens verdi er max 500 kr. (porto inkl.) skal det ikke betales moms el. toll.

Det var imidlertid viktig å merke pakken med gave, slik at den ikke ble tollbehandlet. (blå eller grønn lapp, husker ikke nå)

Dette var i fjor sommer, mulig reglene har endret seg nå, du kan jo ringe tollvesenet og sjekke?

En annen ting er at det noen ganger tar uhorvelig lang til å få pakkene i posten - med oss tok det ca. 8 uker.

Skrevet

For å få inn gaver fra utlandet uten å måtte betale toll og moms er reglene følgende:

Verdi opptil 500 nok.

Privat avsender og privat mottaker. Viktig at ikke firmanavn er nevnt.

Det må stå på fakturaen at det er en gave.

Hvis dette følges er det ikke noe problem å få det inn uten å måtte betale norske avgifter.

Her er variasjonene store fra tollsted til tollsted og fra toller til toller. Noen følger reglene slavisk, mens andre bruker skjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...